شناسهٔ خبر: 66632118 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بچه‌ها، سیاهپوش جشن طلاق والدین!

خـانـواده یکی از ارکـان‌هـای اصلی جامعه اسـت و ثبات و پایداری در روابــــط خــانــوادگــی مـطـلـوب، نـقـش مـهـمـی در بـهـبـود روابـــط اجتماعی، بهبود فاکتورهای خوشبختی، شادکامی اعضا و کاهش نـاهـنـجـاری‌هـای جامعه خـواهـد داشـت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جام جم نوشت: هــر یــک از زوجــیــن پــس از ایــنکــه طلاق میگیرند، شاید فقط به فکر رهایی از وضع موجود میان خود و همسرشان هستند. حال شما فکر کنید در این میان فرزندانی هستند که انتظار این موضوع را می‌کشند تا حداقل یکی از والدینشان کوتاه بیاید و هر دوی آنان را در کنار هم و با هم داشته باشند. کودکانی که روزها و هفته‌هایشان را در استرس این موضوع سپری می‌کنند و نگران سرنوشت و روزهـایـی هستند که مشخص نیست قرار است چه بالیی بر سرشان بیاید. چالش‌ها و مشکلاتی که شاید تا بزرگسالی و حتی زمان ازدواج هم همراهیشان کند. گویا قبح طلاق در بسیاری از خانواده‌ها از بین رفته و افراد نه فقط از ابراز آن ناراحت و شرمگین نیستند، بلکه بسیاری از مواقع هم شاهد جشن‌های لاکچری پساطلاق نیز هستیم. امـا در ایـن میان کسانی که آسـیـبهـای زیــادی را متحمل می‌شـونـد، فـرزنـدان آن خانه هستند. فـرزنـدانـی کـه روزی همان پـدر و مـــادر چشم انتظار و نـگـران آیـنـده‌شـان بـودنـد اما هـم اکـنـون دیـگـر بـــرای کسی حــال و روز آن کـودک اهمیتی نـدارد؛ رفتار خودخواهانه والدینی که این آسیب را جـزو جدایی ناپذیر فـرزنـدان خـود کــرده و انگ فرزند طلاق بودن را تا پایان عمر بر پیشانی آنان حک می‌کنند.

چه بلایی بر سر کودکان طلاق می‌آید؟

خـانـواده یکی از ارکـان‌هـای اصلی جامعه اسـت و ثبات و پایداری در روابــــط خــانــوادگــی مـطـلـوب، نـقـش مـهـمـی در بـهـبـود روابـــط اجتماعی، بهبود فاکتورهای خوشبختی، شادکامی اعضا و کاهش نـاهـنـجـاری‌هـای جامعه خـواهـد داشـت. دکـتـر محمود برجعلی، روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه در این خصوص به جام جم میگوید: طلاق به سبب ایجاد حس ناامنی از کودکی و نوجوانی، در بزرگسالی هم اختلالی تحت عنوان آسیب پس از استرس یا حادثه ایجاد می‌کند. یعنی سالها از آن حالت بحران زده گذشته ولی فرد آن نگرانی را در خود حفظ می‌کند. بنابراین فرزندانی که در دوره کودکی تنشهای میان والدین و اختلاف‌ها و مشاجره‌ها را تجربه کرده باشند، در بزرگسالی نیز با بحران‌هایی مواجه هستند. فار غ از همه آمار و ارقام منتشرشده از این معضل اجتماعی، این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که کودکان یک طرف ماجرا می‌شوند و پناه و مأمن امنی جز والدین خود ندارند. وضعیتی که فرزندان دائما منتظر یک استرس و تشویش از سوی پدر و مادر خود هستند که همین امر اثرات جبران ناپذیری را به جهت روانی بر آنان ایجاد می‌کند.

این روانشناس به این موضوع بـاور دارد و توضیح میدهد که ایـن کـودکـان علائم بدنی اضطراب را دارند و دارای نشخوار فکری زیــادی هستند، توانمندی‌هایشان کــاهــش پــیــدا مــی‌کــنــد و فـکـرهـای منفی زیــادی دربــــاره گـذشـتـه خـود داشته و به صورت کلی عملکردشان کم میشود.

ازدواج با فرزندان طلاق؛ آری یا نه؟

مــقــولــه ازدواج یـکـی از مـوضـوعـات و تصمیمات مـهـم هر فــردی در زنـدگـی اش اســت. بسیاری از افــــراد زمـانـی کـه مـتـوجـه می‌شوند طـرف مقابلشان فـرزنـد طلـاق اسـت، دچار شک و تردید می‌شوند.

برجعلی معتقد اسـت ازدواج بـا چنین افــرادی، با توجه به حس ناامنی که در آنان وجود دارد، آن کفایت لازم را نسبت به شریک زندگی خود ندارند و شاید این مسأله منجر به این شود که عزت نفس فرد خدشه دار شده و در تصمیم گیری دچار مشکل شوند و نتوانند از توانمندیشان به خوبی استفاده کنند. البته توجه به این موضوع هم قابل تامل است که چنین فرزندانی به سبب اتفاقاتی که بـرای آنـان رخ داده، سعی در بهبود و تقویت زندگی مشترکشان دارنـد و اصلا دوست ندارند راه والدینشان را ادامه دهند. به هر حال این افراد ویژ گیهای مخصوص به خود را هم دارنـد که شاید کمک گرفتن از مشاوره و شناخت دقیق هر دو طرف از یکدیگر ، می‌تواند از چالش های این موضوع بکاهد. » اگر این افراد درمان شده و به خوبی خود را بشناسند و از این اتفاق فاصله گرفته باشند، در ازدواج دچار مشکل خاصی نمی‌شوند اما باید این موضوع را صادقانه با همسر خود مطرح کنند تا آسیب پذیریشان کمتر شـود.

 ایـن نظر برجعلی اسـت؛ چرا که گفت وگو و صحبت با فرزندان طلاق در زمان ازدواج، باید باز و صادقانه، مخصوصا درباره معنا و مفهوم اصلی تعهد از نگاه آنان باشد. وی همچنین ادامـه میدهد: علائم و آسیبهای فرزندان طلاق ممکن اسـت مـانـدگـار شـود امـا ایـن مـوضـوع بـه شـدت بـه اتـفـاق و تنش‌های میان والدین بستگی دارد. به عنوان مثال برخی زوجین بـه صـورت توافقی طلـاق می‌گیرند و کــودک کمتر آسیب می‌بیند امـا از سـوی دیگر برخی زوج‌هــا تنش‌های طولانی مدتی دارنــد و فرزندان سالها شاهد این اتفاقات هستند که همگی این موارد متفاوت اسـت. با ایـن حـال اغلب فـرزنـدان طلـاق تـرس از تحقیر و سرزنش شدن از جانب همسر و خـانـواده طـرف مقابل را دارنــد و بهتر است در ازدواج با چنین افـرادی، جانب احتیاط رعایت شود و حتما با استفاده از حضور یک مشاور و متخصص در این خصوص تمامی مراحل طی شود.

انتهای پیام

نظر شما