شناسهٔ خبر: 66631581 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر هند در تهران: دهلی‌نو به تعهدات خود برای توسعه بندر چابهار پایبند است

چابهار - ایرنا - سفیر هند در تهران گفت: دهلی‌نو به  تعهدات خود برای توسعه بندر راهبردی چابهار پایبند است و ۲ کشور ایران و هند بر توسعه روابط تاکید دارند و در این باره گام‌های بلندی برداشته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «رودرا گاوراو شرست» روز دوشنبه در سفر به بندرچابهار و بازدید از زیرساخت‌ها و تجهیزات بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: فصل جدید همکاری های دهلی ‌نو و تهران، برای استقرار تجهیزات پیشرفته در بندر چابهار و افزایش ترافیک کالا و رونق این بندر بزودی رقم خواهد خورد.

وی با تأکید بر اینکه هند متعهد به افزایش ظرفیت، بهره‌وری و توسعه تجهیزات بندر چابهار است، اعلام کرد: مسوولان دولت پایانه‌های بندری، تجهیزات و تأسیسات بندر شهید بهشتی را توسعه داده‌اند که این زیرساخت ها در صادرات و واردات کالا موثر هستند.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این بازدید که معاون امور بندری و اقتصادی و جمعی از مدیران این سازمان نیز حضور داشتند، با اشاره به فعال شدن بیش از پیش دیپلماسی حمل و نقل دریایی در دولت سیزدهم و انجام مذاکرات دریابرد با کشورهای حاشیه خلیج فارس؛ هند و کشورهای آسیای میانه، از افزایش علاقه‌مندی و تمایلات کشورهای همسایه برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران به‌ویژه در بندر چابهار خبر داد.

علی‌اکبر صفایی افزود: بندر چابهار نزدیکترین مسیر ترانزیتی به کشورهای حوزه CIS و جایگاه ویژه‌ای در مبادلات با سایر کشورهای منطقه دارد و امروز محموله های مختلف ترانزیتی کشورهای همسایه توسط کشتی های کانتینری خط بندر چابهار به بنادر کشور هند، از طریق بندر شهید بهشتی چابهار بارگیری و ارسال می شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گزارشی از وضعیت عملیاتی بندری و آمار عملکرد بندر شهید بهشتی ارائه کرد و از افزایش ۱۰۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر در بندر شهید بهشتی خبر داد.

قاسم عسگری‌نسب افزود: بندر چابهار در شمال دریای عمان و در امتداد تنگه هرمز، مسیر ترانزیتی هند برای حمل ‌و نقل کالا به آسیای مرکزی و افغانستان است.

وی ادامه داد: چابهار بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب در جنوب شرقی ایران است و دروازه هند برای دسترسی به کشورهای شمال محسوب می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پیش از این وزیر بنادر و کشتیرانی و آبراهه های هند بر تلاش دهلی‌نو برای باز کردن ظرفیت تجاری با آسیای مرکزی از طریق بندر چابهار در ایران تاکید کرده بود.

نظر شما