شناسهٔ خبر: 66630348 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

۲ میلیون و ۵۶۷ هزار واحد مسکونی در دست ساخت + جزئیات

در حالی که دولت سیزدهم وارث ویرانه‌ای از بازار مسکن دولت گذشته بود، اما با فعالیت ممتد بیش از 2 ساله توانست موجی از نهضت مسکن سازی را در کشور به راه بیندازد که در حال حاضر به ایستگاه 2.5 میلیون ساخت مسکن رسیده است. در حالی که دولت سیزدهم وارث ویرانه‌ای از بازار مسکن دولت گذشته بود، اما با فعالیت ممتد بیش از 2 ساله توانست موجی از نهضت مسکن سازی را در کشور به راه بیندازد که در حال حاضر به ایستگاه 2.5 میلیون ساخت مسکن رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، رهاشدگی بخش مسکن و افتخار به بی توجهی به ساخت و ساز از سوی دولت قبل در حالی رقم خورده بود که طبق اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. اما مسئولان اقتصادی و بخش مسکن دولت قبل به راحتی اعلام می‌کردند که دولت هیچ مداخله‌ای در بازار مسکن نمی‌کند.

متوسط ساخت مسکن در دولت گذشته به سالانه ۳۰۰ هزار واحد کاهش یافت آن هم در شرایطی که بر اساس طرح جامع مسکنی که در همان دو سال نخست دولت یازدهم تهیه و تدوین شده بود، ساخت حدودا سالانه یک میلیون مسکن اعم از شهری، روستایی و نوسازی بافت‌های فرسوده با توجه به تعداد ازدواج‌ها در آن سال مورد تأکید قرار گرفته بود ولی این طرح اجرایی نشد.

وقفه ۸ - ۹ سال در تولید مسکن سبب شد کشور با یک عقب ماندگی در تولید و انباشت تقاضای مسکن مواجه شود.

برهمین اساس یکی از اصلی‌ترین شعار‌های دولت سیزدهم در ابتدای روی کار آمدن، وعده ساخت ۴ میلیون مسکن بود؛ مسکنی که به دلیل اهمال و بی‌توجهی دولت قبل نسبت به تولید، با تورمی بیشتر از تورم عمومی روبه رو شده و رشد ۸۰۰ درصدی (۸ برابری) قیمت مسکن در دولت قبل را رقم زد.

ساخت 2567575 واحد مسکونی در دولت سیزدهم+جزئیات

دولت سیزدهم علاوه بر آنکه اراضی متعلق به دولت را در اختیار مردم قرار داد تا ساخت مسکن ادامه یابد، در اعطای تسهیلات بانکی به ساخت مسکن، در تجهیز و تأمین زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی مسکن نیز ورود کرد. نفس اینکه یک دولتی مسئولیت پذیر در حوزه اجرای قانون اساسی باشد، بسیار مهم است؛ وزارت راه و شهرسازی سنواتی این مسئولیت در ساخت مسکن را نمی‌پذیرفت ولی در دولت سیزدهم این روند تغییر یافت.

دولت تصمیم دارد که با ارائه زمین های ۹۹ ساله در روستا، کشاورزان و روستاییان را به ماندگاری در روستاهای خود ترغیب کند.در همین راستا تا اردیبهشت ماه 1403، 299 هزار و 354 قطعه زمین پالایش شده تحویل روستائیان شد.

 این طرح توسط دولت اجرایی می شود تا مهاجرت معکوس به روستاها صورت بگیرد و علاوه بر این، زنجیره تامین غذای کشور قطع نشود.

واگذاری زمین در طرح جوانی و جمعیت در شهرها تا 12 ادیبهشت ماه 1403 به 70 هزار و 250 قطعه رسید و به مشمولین قوانین حمایتی(ایثارگران) 27 هزار و 327 قطعه زمین واگذار شد.

ساخت 2567575 واحد مسکونی در دولت سیزدهم+جزئیات

در مجموع تا 12 اردیبهشت ماه 1403، 396 هزار و 931 قطعه زمین به مشمولین اهدا شد.

همچنین واگذاری زمین اجاره 99 ساله در روستاها به 79 هزار و 104 قطعه رسید.

واحد های حمایتی تعریف شده موثر به صورت انبوه سازی و انبوه سازی در شهرهای جدید (فاز3) به ترتیب 683 هزار و 651 و 40 هزار واحد است که مجموعا 723 هزار و 651 واحد اهدا شده است.

در حوزه واحدهای درحال ساخت نیروهای مسلح، 229 هزار و 146 واحد مسکن ملکی و 25 هزار واحد سازمانی در نظر گرفته شده است و مجموعا 254 هزار و 146 واحد در حال احداث است.

ساخت 2567575 واحد مسکونی در دولت سیزدهم+جزئیات

بر اساس آخرین آمار، واحد های درحال ساخت در بافت های فرسوده شهری 268 هزار و 929 واحد، قرارداد منعقد شده خود مالکین شهری 200 هزار و 35577 واحد، مسکن روستایی 515 هزار و 890 واحد، مسکن مه رتکمیل شده 128 هزار و 567 واحد ثبت شده است.

مجموعا تا 12 اردیبهشت ماه 1403، 2 میلیون و 567 هزار و 575 قطعه زمین و واحد مسکن اهدا و در حال ساخت است.

بر اساس این گزارش، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی  در گردهمایی گروه های مردمی و جهادی این وزارتخانه اظهار داشت: ۲۴۰ هزار مسکن مهر به دولت سیزدهم به ارث رسید که این عدد بیانگر آن است که ما با چه چالشی مواجه بودیم. در واقع، آورده ای از سوی متقاضی در کار نبود و بنابر تعهد دولت قبل، ما باید واحدها را تحویل مردم می دادیم که بخشی از این امر را به سرانجام رساندیم. یکی از بزرگ ترین پروژه های عمرانی در دست وزارتخانه است و ما خود را متعهد به انجام آن می دانیم.

ساخت 2567575 واحد مسکونی در دولت سیزدهم+جزئیات

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تعاونی‌های مسکن مشکلاتی در تکمیل واحدهای اعضای خود دارند، گفت: با تلاش‌های دولت سیزدهم هم اکنون احداث واحدهای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور به دو میلیون و ۵۶۸ هزار واحد رسیده است. همچنین در بافت فرسوده نوسازی واحدهای مسکونی این بافت‌ها از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون از ۲۷۰ هزار واحد عبور کرده است بخشی از این‌ واحدها تکمیل شده است.

ساخت 2567575 واحد مسکونی در دولت سیزدهم+جزئیات

تامین ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در پروژه مسکن مهر در مجموع ۸۰۰۰ هکتار زمین وارد عملیات ساخت مسکن در کشور شد گفت: امروز با احتساب زمین‌های روستایی، شهری و شهرهای جدید ۱۰۰ هزار هکتار زمین این کلان پروژه تامین شده است و تابستان امسال این رقم به ۱۲۰ هزار هکتار خواهد رسید.

تکمیل و تحویل ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده تکمیل به دولت به ارث رسید که متقاضیان برخی از این واحدها از سال‌های ۸۹ و ۹۰ منتظر تحویل بودند که با تلاش‌های دولت سیزدهم ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و باقیمانده نیز در تعهد دولت است تا تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

ساخت 2567575 واحد مسکونی در دولت سیزدهم+جزئیات

بذرپاش همچنین در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ۳ هزار و ۷۴۸ واحد مسکونی و ۳ هزار و ۵۰۸ قطعه زمین با حضور رئیس جمهور تحویل مردم استان قم شد. به همت دولت مردمی سیزدهم و با مشارکت مردم، کارگاهی به وسعت ایران برای جهش در تولید مسکن ایجاد شده است.

انتهای پیام/

نظر شما