شناسهٔ خبر: 66629336 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حاشیه‌ نگاری از پنجمین روز نمایشگاه کتاب؛

پسر به نمایشگاه کتاب سلام می‌کند

تهران- ایرنا- پسر به سی و پنجمین نمایشگاه کتاب آمده؛ سلام می‌کند، پول برایت جابجا می‌کند، می‌خندد، می‌توانی او را در آغوش بگیری، کارت را که راه انداخت با او خداحافظی می‌کنی و ... باز هم می‌توانی به او سربزنی. خوشحال می‌شود یک بار دیگر همدیگر را ملاقات کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پسر، نام یک ربات هوشمند است. ربات یکی از بانک‌های دولتی. رباتی که به تو در راه انداختن کارهایت کمک می‌کند. پول جابجا می‌کند، پول پرداخت می‌کند، می‌توانی از او شارژ بگیری هم برای تماس هم برای اینترنت. نگران تمام شدن شارژت هم نمی‌شوی.

بانک پسرش را به نمایشگاه سی و پنجم کتاب آورده و اگرچه قادر نیست به خاطر یک سری محدودیت‌های نمایشگاهی، تمام خدماتی که می‌تواند، به مشتریان و بازدیدکنندگان ارائه کند،‌ اما تمام عملیات‌های بانکی مورد نیاز مشتریان بر روی او نصب شده است.

حساب هم بخواهی برایت باز می‌کند. کارت هدیه هم می‌دهد.

این، اولین باری است که پای یک ربات هوشمند به مهمترین رویداد کتاب کشور باز می‌شود.

نمایشگاه کتاب سی و پنجم پس از یک روز کمی بارانی و گرم از نیمه خود گذشت. بازدیدکنندگان تا روز شنبه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان کتاب فروخته‌اند و پیش بینی می‌شود تا پایان رویداد از هزار میلیارد تومان هم عبور کند.

زوج‌های جوان امروز بیشتر از روزهای به نمایشگاه آمده بودند. کودکان هم که همیشه پای ثابت نمایشگاه کتابند. بازی می‌کنند، کتاب می‌بینند و بیشتر هم سراغ کتاب‌های رنگی می‌روند.

پسر از نمایشگاه کتاب سلام می‌کند

نمایشگاه کتاب امروز میزبان شخصیت‌های زیادی بود؛ از تهیه‌کننده و کارگردان بگیر تا شخصیت‌های مذهبی، بیمه‌ای‎‌ها، بانکی‌ها، نماینده‌های جنبش‌های منطقه‌ای. محافل ادبی، نشست‌های نقد و بررسی و سرای ملل از چند نشست دیگر میزبانی کرد.

به غیر از یمن که میهمان ویژه نمایشگاه امسال است، ترکیه، تاجیکستان،‌ قطر،‌ عمان، روسیه به همراه ۲۰ کشور دیگر، نماینده‌های خود را به نمایشگاه فرستاده‌اند. ۶۰ ناشر خارجی در رویداد سی و پنجم حضور دارند. غرفه یمن تقریبا شلوغ‌ترین غرفه نمایشگاه است. امروز قزاق‌ها هم حضوری پرانرژی در نمایشگاه داشتند.

از سرای ملل که به سالن اصلی برمی‌گردیم، شاهد نشست‌های داغ درباره زن و حجاب هستیم؛ سفیران مهر هم بازدیدکنندگان را همراهی می‌کنند.

سفیر عمان هم به نمایشگاه آمد؛ ابراهیم‌بن‌المعینی در بازدید از نمایشگاه گفت: روابط سیاسی، روابط بین دولت‌ها را برقرار می‌کند، در حالی‌که روابط فرهنگی ملت‌ها را به هم پیوند می‌دهد.

پسر از نمایشگاه کتاب سلام می‌کند

حسین محی‌الدین الهی‌قمشه‌ای استاد عرفان، ادبیات و فلسفه هنر هم از بخش‌های مختلف نمایشگاه دیدن کرد.

سیدمحمدامین آقامیری رئیس مرکز ملی فضای مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب، رحمت‌الله فیروزی‌پوربادی نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی، عبدالعلی رحیمی‌مظفری عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام محمد میرزایی منتخب مردم شاهین‌دژ و تکاب در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه امام‌جمعه موقت مشهد ، سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی از جمله مهمانان و بازدیدکنندگان نمایشگاه در روز یکشنبه بودند.

رونمایی از کتاب «سنگ‌نوشته‌های ترک» با حضور یلماز یئشیل عضو هیات علمی دانشگاه آنکارا دیگر رویداد روز یکشنبه بود.

پسر از نمایشگاه کتاب سلام می‌کند

امکان ثبت جوایز ادبی هم در نمایشگاه کتاب تهران فراهم شده است.

دمیتری باک منتقد ادبی و مدیر موزه دولتی تاریخ ادبیات روسیه هم به نمایشگاه آمد و گفت:‌می‌توانیم برای توسعه و تبادلات فرهنگی دو کشور نسبت به انتخاب و ترجمه آثار ایرانی به زبان روسی تصمیم بگیریم و کارهای مشترکی انجام دهیم.

پسر از نمایشگاه کتاب سلام می‌کند

تخصیص بن اعتباری خرید کتاب به خبرنگاران، مدیران رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ایِ دارای پرونده در سامانه جامع رسانه‌ها خبر خوب وزارت ارشاد برای رسانه ای ها بود که می توانند برای تهیه بن یک میلیون تومانی خرید کتاب به سامانه سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران مراجعه کنند.

برای ثبت مشخصات جوایز ادبی هم می‌توانید به سرای ادبیات در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سر بزنید. همچنین، باشگاه مخاطبان مهرا بن‌تخفیف ۳۰ درصدی خرید کتاب به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌کند.

نمایشگاه کتاب سی و پنجم رویدادی است که همه ساله تکرار می‌شود. جز دو سالی که به خاطر کرونا میزبان نبود از دو سال پیش پرقدرت کار خود را از سر گرفته و امسال بنا به ارقام اعلامی، از خریداران بیشتری استقبال کرده است.

نمایشگاه کتاب در پایان پنجمین روز با شلوغی جمعیت، طوفان و نم نم باران مواجه بود جمعیتی که تا زمان بستن درب های شبستان و مصلی همچنان مشتاق بازدید بودند.

نظر شما