شناسهٔ خبر: 66629258 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

روایتی از گام بلند سازمان اوقاف در حمایت از زنان کارآفرین کشور

سازمان اوقاف و امور خیریه در سال جهش تولید با مشارکت مردم دارای عزم راهبردی و نگاه تخصصی به همسویی نهاد وقف و تولید ملی دارد. سازمان اوقاف و امور خیریه در سال جهش تولید با مشارکت مردم دارای عزم راهبردی و نگاه تخصصی به همسویی نهاد وقف و تولید ملی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، سازمان اوقاف و امور خیریه در سال جهش تولید با مشارکت مردم دارای عزم راهبردی و نگاه تخصصی به همسویی نهاد وقف و تولید ملی دارد و بی تردید، استفاده از ظرفیت‌های نهاد وقف در مسیر پیشرفت اقتصادی کشور از جمله دستاورد‌های چشمگیر سازمان در سال‌های اخیر بوده است، به گونه‌ای که پشتیبانی از استقرار و توسعه‌ فعالیت‌های زنان بد سرپرست و بی سرپرست خانواده در کنار شرکت‌های دانش بنیان در سالیان اخیر شاهد و موید این سخن است.

در همین راستا با رضا معممی مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه به گفتگو نشستیم و تا درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های سال جاری با محوریت مشارکت مردم و همچنین رشد در تولیدات که متناسب با شعار سال است بیشتر بدانیم.

در ادامه بخش اول این گفت و‌گو را می خوانید.

۵ طرحی که باعث افزایش مشارکت مردم و کمک به قشر کم برخوردار می‌شود

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های مهم سازمان اوقاف که مربوط به اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های می‌شود اجرای امینانه نیت واقفین است، گفت: از طرفی فعالیت‌های دیگری مثل طرح شمیم حسینی و رزمایش سلامت، زائران حرم رضوی و حرم حسینی، طرح مهر تحصیلی، طرح پیوند آسمانی از طرح‌هایی هستند که مصوب شده‌اند و در سال جاری اجرایی خواهند شد.

وی افزود: این موضوع در حالی است که با توجه به اهمیت نقش مردم در فعالیت‌های مختلف، سازمان اقدام به راه اندازی مراکز افق در کل کشور کرده که اکنون ما دارای ۱۳۰۰ مرکز در داخل امامزادگان در ۳۱ استان هستیم که به فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قرانی می‌پردازند. 

مراکز افق بستر ساز خوبی برای تحقق شعار سال است

وی با اشاره به سال ۱۴۰۳ که جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده است، افزود: سازمان اوقاف با توجه به گروه‌های مرجع مردمی که دارد توانسته در هیئت امناء، امین موقوفات وگروه‌های جهادی و هیئات مذهبی در بقاع متبرکه و همچنین مراکز افق عملکرد خوبی داشته باشد، در واقع این موارد بسترساز خوبی برای تحقق شعار سال است به طور مثال در طرح شمیم خدمت با مشارکت مردم توانستیم در حوزه مشاغل، اشتغال‌های کوچک را با توانمند سازی بانوان بی سرپرست و بد سرپرست و تجهیز امکانات برای فروش محصولات آنها، گام‌های خوبی برداریم که در این زمینه تدبیر مناسب صورت گرفته و در حال انجام است. 

فروش محصولات زنان تحت حمایت اوقاف در نمایشگاه‌های فصلی و موضوعی

معممی مقدم با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، بیش از ۶ هزار نفر آموزش دیدند و توانستند در حوزه توانمندسازی، تجهیز و کارآفرینی به ایفای نقش بپردازند، تصریح کرد: در زمینه کیفی سازی فعالیت‌ها در تولید محصولات براساس نوع فعالیت تلاش شده است که بیشتر به کیفیت پرداخته شود تا کمیت، چرا که اکنون آنها به درآمد پایدار رسیده اند به طوری که در گام سوم این قشر از جامعه در نمایشگاه‌های فصلی و موضوعی که برگزار می‌شود محصولات خود را که در قالب صنایع داخلی منزل شامل گلدوزی، لوازم آشپزخانه و کار‌های تزئینی و منبت کاری، قالی بافی، نساجی، گوهر تراشی، گلیم بافی، خیاطی و... است را عرضه می‌کنند. 

ارائه تسهیلات ۵۰ میلیونی به بانوان تحت حمایت سازمان اوقاف

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه از ارائه تسهیلات به افراد تحت حمایت سازمان اشاره کرد و ادامه داد: تمامی بانوانی که تحت حمایت سازمان هستند را در راستای توانمند سازی و حمایت از این قشر از جامعه، برای دریافت تسهیلات که تا سقف ۵۰ میلیون تومان است به صندوق وقف ماندگار یا کارآفرینی امید معرفی می‌کنیم تا در فعالیت‌های شان تسهیل گری شود.

وی افزود: البته باید به این نکته اشاره کنم که سازمان اوقاف در ۱۱ استان «صندوق وقف ماندگار» را برای پرداخت وام‌های ۵۰ میلیونی بدون بهره راه اندازی کرده که البته این وام به کارآفرینانی که درآموزش‌های توانمند سازی زنان شرکت می‌کنند تعلق می‌گیرد.

آموزش کارآفرینان در امام زادگان شاخص در سراسر کشور

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های سازمان توانمند سازی زنان بد سرپرست و بی سرپرست تحت حمایت سازمان در قالب آموزش تخصصی در رشته‌های مختلف است، گفت: تمامی افراد تحت حمایت سازمان به عنوان کارآفرین می‌توانند در آموزش‌های متنوع در رشته‌های مختلف که متناسب با فعالیت شان است شرکت کنند چراکه در امام زادگان شاخص در سراسر کشور این آموزش‌ها با استفاده از اساتید سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود و در پایان هر دوره به شرکت کنندگان مدرک معتبر داده خواهد شد.

وی تأکید کرد: البته دریافت مدرک علاوه بر اینکه برای اخذ وام و اشتغال کارآفرینان تاثیر زیادی دارد باعث خودکفا شدن آنها می‌شود، از طرفی باید بگویم همه کارآفرینان ما بیمه خویش فرما هستند. 

امسال برای اولین بار اهالی رسانه و فرهنگ به سفر مشهد و عتبات عالیات اعزام می‌شوند

معممی مقدم خاطر نشان کرد: از دیگر برنامه‌های اداره امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه این است که از عواید موقوفات مرتبط، کارآفرینان واجد شرایط را در قالب طرح «زائر اولی» به مشهد اعزام می‌کنیم.

وی افزود: همچنین هرسال براساس منابع موجود افراد واجد شرایط را از اقشار مختلف مانند پارکبان ها، کادر بهداشت و درمان و کسانی که زیر مجموعه سازمان بهزیستی هستند شناسایی و به سفرمشهد مقدس و عتبات عالیات اعزام می‌کنیم که این سفر‌ها در ماه آبان انجام می‌شود.

معممی‌ مقدم تأکید کرد: البته باید به این نکته اشاره کنم که امسال برای اولین بار اهالی رسانه و فرهنگ را در دستور کار قرارمی دهیم تا به سفر مشهد و عتبات عالیات اعزام شوند البته تعداد افراد برای سفر متغییر است، زیرا به درآمد موقوفات هر استان بستگی دارد، افزایش هزینه باعث کاهش نفرات خواهد بود مثلاً امسال هزینه هر نفر برای عتبات از ۸ میلیون به ۱۱ میلیون تومان افزایش یافته است. 

طرح «شمیم خدمت» کار ویژه سازمان اوقاف با هدف ایجاد اشتغال است

وی گفت: طرح «شمیم خدمت» کار ویژه سازمان اوقاف با هدف ایجاد اشتغال است و قطعاً این ظرفیت را برای ما به وجود آورده است که بتوانیم نمایشگاه جداگانه و مستقلی را برای دستاورد‌های طرح «شمیم خدمت» برگزار کنیم. خوشبختانه این طرح رو به رشد بوده و جذابیت‌های خاص خود را داشته است.

زائران و مجاوران بقاع متبرکه به صورت رایگان غربالگری و معاینه می شوند

معممی مقدم تصریح کرد: رزمایش سلامت جزء طرح‌های جدید ما بوده و جای خود را پیدا کرده که بر اساس آن زائران و مجاوران بقاع متبرکه به صورت رایگان غربالگری و معاینه شده و در صورت نیاز، برای معالجه به بیمارستان‌های وقفی معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین طرح «شمیم حسینی» از دیگر مواردی است که به هیئت‌های مذهبی کمک می‌شود و در سال گذشته، بیش از ۷۰ میلیارد تومان به هیئت‌های مذهبی شاخص و محوری کمک شد، امسال هم اتفاق خوبی از لحاظ رقمی رخ خواهد داد و مخاطبان جامعه هدف از آن برخوردار می‌شوند.

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه گفت: طرح اربعین حسینی نیز وجود دارد که جزء کار ویژه‌های اداره کل امور اجتماعی و مشارکت هاست که سال گذشته بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان که عمده آن مشارکت مردمی بود تخصیص یافت و هزینه شد و امسال هم، از ابتدای سال برنامه ریزی‌های جدی برای گسترش و کیفی سازی اقدامات و نقش آفرینی سازمان در ستاد اربعین کشور مدنظر قرار گرفته است. 

انتهای پیام/

نظر شما