شناسهٔ خبر: 66628611 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

کتاب‌های نمایشگاه

صاحب‌خبر -

 ترانه‌های وطن و تبعید
کتاب دوجلدی «ترانه‌های وطن و تبعید» به همت انتشارات سوره مهر  زمستان ۱۴۰۲ منتشر شد. این مجموعه دو جلدی با گردآوری، تدوین و ترجمه موسی بیدج در برگیرنده سروده‌هایی از شاعران شهره فلسطینی است که ترانه‌های خود را در وطن و در تبعید سروده‌اند. این شاعران تمام عمر خود را در بازسُرایی آرمان خود و مردم‌شان سپری کردند. در جلد اول این مجموعه پنج دفتر شعر از «عزالدین المناصره»، «معین بسیسو»، «محمود درویش»، «سمیح القاسم» و «توفیق زیاد» به چاپ رسیده است. در جلد دوم پنج دفتر شعر از «موسی حوامده»، «فدوی طوقان»، «احمد دخبور»، «محمدعلی شمس‌الدین» و «محمد القیسی» گنجانده شده است. در ابتدای هر دفتر شعر، معرفی جامعی از شاعر و شرح گفت‌وگوی آنها با منابع گوناگون آورده شده است. نکته برجسته درباره این مجموعه دوجلدی، حضور شاعران معاصر و انتشار آن در ایران همزمان با عملیات «طوفان‌الاقصی» است.

چرا سوریه؟
کتاب «چرا سوریه؟» شامل ترجمه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله درباره بحران سوریه است که به همت نشر «جمکران» به چاپ رسیده است. کتاب، ۱۵ فصل دارد و همه مطالبی که سید از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ درباره سوریه بیان کرده، با حذف مطالب تکراری، را در برمی‌گیرد. این مباحث سیدحسن نصرالله پر از تحلیل، اخبار و تجارب است. یکی از این مصاحبه‌های درج شده در این کتاب، گفت‌وگویی است که جولین آسانژ، بنیانگذار و سردبیر سایت ویکی لیکس، با او انجام داده بود. سیدحسن نصرالله جنگ در سوریه را یک جنگ سیاسی می‌خواند. او درباره علت حمایت حزب‌الله از مواضع ایران در سوریه و همچنین حمایت از حکومت بشار اسد می‌گوید که ما نه از حکومت بشار اسد که از تمامیت ارضی سوریه دفاع و حمایت می‌کنیم. به همین خاطر مطالعه این کتاب می‌تواند تصویر روشنی از جنگ در سوریه را به مخاطبان ایرانی ارائه دهد.

در آرزوی شهادت...
کتاب «در آرزوی شهادت» مجموعه خاطرات شهید احمد کاظمی‌ است. خاطرات و روایاتی که به همت فرزانه ملکی در انتشارات «یازهرا (س)» جمع‌آوری و ویرایش شده است. سردار سرلشکر پاسدار شهیداحمد کاظمی در سال 1338 در نجف‌آباد اصفهان متولد شد. با پیدایش جرقه‌های انقلاب اسلامی دوشادوش ملت به مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی پرداخت و در بیست‌وسومین بهار زندگی خود، در اوایل سال ۵۹ به کردستان رفت و به مبارزه با دشمنان داخلی مشغول شد. از ثمره حضور او در نبردهای دفاع مقدس می‌توان به دو سال فرماندهی جبهه فیاضیه آبادان، 6 سال فرماندهی لشکر ۸ نجف، یک‌سال فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین(ع)، هفت سال فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) و قرارگاه رمضان و پنج سال فرماندهی نیروی هوایی اشاره کرد. گفتنی‌ است فرزانه ملکی، همچنین نویسندگی کتاب‌های «یک عاشقانه نه چندان ساده»، «خندید و رفت» و «باکری به روایت کاظمی» را در کارنامه دارد.

مار و پله
کتاب «مار و پله» نوشته فائقه میرصمدی، به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. «مار و پله» روایت ادمین کانال تلگرام داعش در ایران است. ادمینی که در قصه «مدینه» نام دارد و در کتاب مفصل درباره مسیر پرپیچ‌وخم زندگی او می‌‌خوانیم. از مهاجرت غیرقانونی تا حضور در بازجویی‌های داعش! فائقه میرصمدی هدف از پرداختن به این سوژه را در مصاحبه‌اش با ایبنا این طور شرح داده است: «متأسفانه چیزی که رسانه‌های ایران از داعش برای ما تصویر کردند و حتی کسانی که می‌‌توانستند اطلاعاتی را رصد و برای مخاطبان معمولی تعریف کنند، خیلی با آنچه که در خود داعش اتفاق می‌افتد تفاوت دارد.» میرصمدی ابتدا در آبان‌ماه سال ۹۶ دیداری با مدینه داشته و پس از اینکه ماموران امنیتی قدری درباره این زن و فرزندانش و محل زندگی و وضع اجتماعی او برایش گفته‌اند، نسبت به زندگی او مشتاق‌تر شده است. بنابراین تصمیم گرفته داستان زندگی این زن را بنویسد. مدینه در این کتاب درباره همه زوایای زندگی‌اش حرف زده است.

چمدان‌های باز
کتاب «چمدان‌های باز» نوشته سیدمحسن روحانی است. کتاب، روایتی متفاوت و بدون سانسور از زندگی مهاجران در آمریکاست. در «چمدان‌های باز»، ابعادی تازه از دشواری‌های مهاجرت به آمریکا روایت شده است. با این حال، وقتی نویسنده به عنوان دانشجو راهی آمریکا شد، دیگر به عنوان یک مسافر، این جهان بیکران را کاوش نمی‎کرد؛ بلکه انتظار می‌رفت بخش قابل‌توجهی از زندگی خود را در آنجا بگذراند. این شرایط کاملا متفاوت از مسافرت بود. درواقع، یک مهاجر ممکن است با هر یک از سناریوهای کتاب که برای نویسنده اتفاق افتاده، درگیر شود. موضوع مهاجرت به دلیل تغییرات عمیقی که در تمام بخش‌های زندگی ایجاد می‌کند، حرف‌های زیادی برای گفتن و نوشتن دارد. به همین دلیل است که هریک از مهاجران، می‌توانند داستان منحصربه‌فرد خود را در مورد این روند ارائه دهند. چون همه با هم فرق دارند و این در مورد مخاطب نیز صدق می‌کند. یعنی مخاطب غیرمهاجر، می‌تواند از این کثرت نگاه در کتاب «چمدان‌های باز» برای روشن کردن فضای ذهنی خود استفاده کند.

نظر شما