شناسهٔ خبر: 66628317 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

نگاهی به جدول «سنجه عملکردی» در بودجه 1403

مابه‌ازای بودجه‌های میلیاردی؟

صاحب‌خبر -

محمدحسن   نجمی

داستان بودجه‌های تخصیص یافته و مهم‌تر از آن اهداف بودجه‌ها، داستانی قدیمی در ساختار جمهوری اسلامی است؛ بودجه‌هایی که به موازات از دست رفتن جایگاه دولت در ساختار، افزایش پیدا می‌کنند، چراکه نهادها و دستگاه‌هایی که نزدیک‌تر به قدرت هستند، می‌توانند با اعمال فشار از راه‌های گوناگون بودجه‌شان را با تعریف اهداف موردپسند، افزایش دهند. در میان این بودجه‌های بسیط و طویل و عریض، ممکن است برخی اعداد به چشم نیایند؛ اما همین‌ها می‌توانند گره از محرومیت یک بخش یا یک قشر از جامعه باز کنند؛ جامعه‌ای که این روزها گره در آن کم نیست و میزان گره‌ها با میزان تدبیر حاکم بر ساختار اجرایی، با یکدیگر رابطه عکس دارند.

در بخش دوم لایحه بودجه1403 که هنوز تبدیل به قانون نشده، مملو از جدول‌هایی است که در آنها اعتبارات و بودجه‌های نهادها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی آورده شده است. جدول 7 که مربوط می‌شود به ردیف‌های بودجه دستگاه‌های سیاستگذار، دو پیوست نیز دارد؛ یکی جدول 1-7 است که بودجه‌های متفرقه را قید کرده است. دیگری هم جدول 2-7 است؛ جدولی که با عنوان «سنجه عملكرد خروجي‌هاي اصلي دستگاه‌هاي سياستگذار» آمده است. در واقع در این جدول، عملکرد و خروجی دستگاه‌ها متناسب با بودجه‌های دریافتی ذکر شده است.

هر کدام از این جداول که مربوط به دستگاه‌های مختلف است، براساس نفر-ساعت، نفر-خدمت، اقدام، مصوبه، گزارش و مواردی از این دست تنظیم شده است. به عنوان مثال فلان دستگاه، باید در این سال 300 نفر-خدمت در رابطه با یک اقدام انجام دهد. این جداول ستون‌هایی با عنوان «اهم خروجی‌ها و محصولات اصلی»، «واحد سنجش» و «پیش‌بینی مقدار 1403» دارد.

 

تعداد جلسات دبیرخانه مجلس خبرگان

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، باید طبق این جدول، 120 جلسه که با عنوان «برگزاري جلسات كميسيون‌ها و اجلاس» در سال 1403، آمده، برگزار کند. دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، در جدول 7، حدود 23 میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه دارد. البته که دبیرخانه مجلس خبرگان تا به حال گزارشی از عملکرد خود، ولو در حد تعداد جلسات برگزار شده، منتشر نکرده است.

 

قرب بقیه‌الله باید چقدر محتوا تولید کند؟

قرارگاه فرهنگی- اجتماعی بقیه‌الله که به «قرب بقیه‌الله» هم شهرت دارد، طبق جدول 2-7، می‌بایست در سال 1403، تعداد 50 هزار محتوای فرهنگی تولید کند. البته مشخص نیست که این تعداد محتوای فرهنگی چگونه تولید و در چه بسترهایی توزیع می‌شوند. همچنین «محتوای فرهنگی» عنوانی کلی است و دقیقا مشخص نشده که منظور از آن چیست. قرب بقیه‌الله یک‌هزار و 184 میلیارد تومان در جدول 7 و یک‌هزار و 770 میلیارد تومان نیز بودجه اختصاصی دارد که موارد مصرف آن در جدول 12 آمده است. مجموع بودجه این قرارگاه سپاه پاسداران، 2 هزار و 954 میلیارد تومان است.

 

اوقاف چه می‌کند؟

سازمان اوقاف و امور خیریه هم دو ردیف در جدول 2-7 دارد؛ برای سال 1403 این سازمان موظف به «اداره امور، هدايت، راهبري و نظارت بر بقاع متبركه و اماكن مذهبي و موقوفات كشور» برای 196 موقوفه شده است. همچنین موظف به برگزاری 3 «مسابقات قرآني و ديني ملي و بين‌المللي» نیز شده است.

مجموع بودجه عمومی و اختصاصی سازمان اوقاف و امور خیریه، معادل یک هزار و 358 میلیارد تومان است.

 

گردشگران خارجی چند نفر باید باشند؟

در این بین برخی تک پنجره‌های جداول دستگاه‌ها نیز جلب‌توجه می‌کند. برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، طبق این جداول، پیش‌بینی شده که 7 میلیون نفر گردشگر «وارد کشور» شود. طبق آنچه وزارت میراث فرهنگی منتشر کرده، سال گذشته در 10 ماهه نخست، 5 میلیون و 400 هزار گردشگر به ایران سفر کرده‌اند.

پیش‌بینی شده «تعداد دانشجوي خارجي شهريه‌پرداز» که در ایران حضور می‌یابند، در سال 1403 به تعداد 155 هزار نفر باشد.

 

رصد سبک زندگی ملت

برای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این جدول پیش‌بینی کرده که «راهبري و نظارت بر سامانه رصد، پايش سنجش مستمر شاخص‌هاي فرهنگ عمومي، سبك زندگي مردم، مرجعيت رسانه‌اي و وضعيت ارتباطات كشور» به اقدامی معادل 40درصد دست پیدا کند.

ایجاد سامانه راهبری و نظارت در این قانون، طبق مصوبه مجلس، برعهده وزارت ارشاد گذاشته شده است که این وزارتخانه برای راه‌اندازی آن، بودجه‌ای معادل 100 میلیارد تومان دریافت خواهد کرد. این همان قانونی است که در جریان برنامه هفتم توسعه تصویب شد که مطابق آن تمام داده‌های مربوط به «سبک زندگی مردم» از همه پلتفرم‌های آنلاین، در این سامانه تجمیع و رصد می‌شود.

 

آموزش مبلغین و طلبه‌ها؛ چند نفر؟

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه نیز در جدول 2-7، پیش‌بینی شده که 517 هزار «نفر-روز» برای «شناسايي و اعزام مبلغ و مبلغه و گروه‌هاي تبليغي در مناسبت‌هاي تبليغي و ديني» محقق شود.

برای «آموزش دانشجو و طلبه در حوزه علوم اسلامي انساني» نیز یک میلیون و 260 هزار نفر-ساعت پیش‌بینی شده است؛ منظور از نفر-ساعت این است که مجموع تعداد ساعت کار هر نفر با سایرین جمع می‌شود. به عبارت ساده‌تر اگر برای ساخت یک واحد مسکونی، 200 کارگر هر کدام 40 ساعت کار کنند، ساخت آن ساختمان، 8 هزار نفر-ساعت کار برده است. برعکس این موضوع را نیز می‌توان به کار برد؛ مثلا اگر 8 هزار نفر-ساعت لازم باشد، می‌تواند هم حاصل کار 200 کارگر باشد که هر کدام 40 ساعت کار کرده‌اند و هم حاصل 800 کارگر باشد که هر کدام 10 ساعت کار کرده‌اند.

برای «پاسخگويي به شبهات و سوالات و مشاوره تخصصي ديني» نیز 595 هزار و 200 مورد پیش‌بینی شده است.

طبق جدول 7 بودجه 1403، «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» 730 میلیارد تومان بودجه از محل منابع عمومی دارد. این نهاد مذهبی همچنین 100 میلیارد تومان نیز بودجه اختصاصی دارد. طبق جدول 12 بودجه، این 100 میلیارد تومان قرار است برای «ساماندهي و حمايت از فعاليت‌هاي فرهنگي، تبليغي و ترويجي و حمايت از توليد محتواي فرهنگي و هنري در فضاي مجازي» هزینه شود.

 

سنجه عملکردی ارشاد

طبق این جدول، پیش‌بینی شده که وزارت ارشاد، «حمايت از نهادها و موسسات فرهنگي قرآن و عترت غيردولتي و خصوصي (در راستاي توسعه فعاليت‌هاي قرآني در فضاي مجازي، مناطق آسيب‌پذير و محروم، توليدات فرهنگي و هنري فاخر قرآني و افزايش حافظان قرآن كريم)» را درقبال 65 موسسه انجام دهد. در جدول شماره 12 بودجه، بندی با عنوان «تقويت بنيه فرهنگي استان‌ها و حمايت از اقدامات موسسات فرهنگي، هنري و قرآني كشور» وجود دارد که برای آن مبلغ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

جدول 2-7 پیش‌بینی کرده وزارت ارشاد «حمايت از فعاليت‌هاي فرهنگي، ديني موسسات غيردولتي با رويكرد ترويج سبك زندگي اسلامي-ايراني» را برای 500 موسسه انجام دهد.

در جدول 12 ذیل حوزه هنری انقلاب اسلامی که خود زیرمجموعه وزارت ارشاد است، برای «توليد فيلم‌هاي سينمايي موثر و فاخر و پويانمايي در حوزه ترويج سبك زندگي ايراني-اسلامي، معرفي مفاخر ملي، معارف اسلامي و انقلابي، اميد آفريني و تقويت بنيان خانواده، آموزش اجتماعي و ديني نوجوانان» 235 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری هم دیگر زیرمجموعه وزارت ارشاد است که در جدول 12 حضور دارد و ذیل آن برای «توليد فيلم‌هاي سينمايي موثر و فاخر با موضوعات ترويج فرهنگ اميدآفريني، ايثار و شهادت، سبك زندگي ايراني-اسلامي، مصرف كالاي داخلي و توليد ملي، عزت ملي، مفاخر ملي و اسلامي، حل مسائل اجتماعي و معضلات فرهنگي جامعه، تقويت خانواده و ترويج فرزندآوري» مبلغ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

 

شورای عالی حوزه‌های علمیه چه کارهایی قرار است داشته باشد؟

سنجه عملکرد «شورای عالی حوزه‌های علمیه» نیز در جدول 2-7 قید شده است. پیش‌بینی می‌شود که تعداد 93 هزار و 500 طلبه، در برنامه «حمايت از فعاليت‌هاي مشاوره‌اي»، مشاوره دریافت کنند.

در برنامه «حمايت از طرح‌هاي تبليغي حوزه» نیز پیش‌بینی شده که از 39 هزار طلبه مبلغ استفاده شود که مقرر شده این 39 هزار نفر، معادل 49 میلیون و 920 هزار نفر-ساعت در طرح‌های تبلیغی حوزه فعالیت کنند. به عبارت دیگر، هر یک از 39 هزار نفر، پیش‌بینی شده که هزار و 280 ساعت فعالیت تبلیغی کنند؛ اگر هر روز را 8 ساعت تبلیغ درنظر گرفت، می‌شود 160 روز یا کمی بیشتر از 5 ماه. البته که این تنها مربوط به فعالیت‌های تبلیغی ذیل شورای عالی حوزه‌های علمیه است که ازسوی همین شورا و «شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران» در قالب طرح‌های امین و هجرت انجام می‌شود. طبق جدول 12، برای «حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی ترویجی ستادهای راهبری حوزه‌های علمیه» و «اجرای طرح امین و طرح هجرت» که ذیل شورای عالی حوزه‌های علمیه قرار است اجرا شود، به ترتیب مبلغ 200 و 800 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

همچنین «شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران» که ذیل شورای عالی حوزه‌های علمیه قرار گرفته است، مقرر شده برای «اجرای طرح امین» و «ساماندهی و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و ترویجی و آموزش نیروی انسانی متخصص» به ترتیب 300 و 200 میلیارد تومان تخصیص یابد.

مجموع ارقام این دو شورا، معادل هزار و 500 میلیارد تومان از محل ردیف‌های متفرقه در جدول 12 است.

در برنامه دیگر این شورای حوزوی، پیش‌بینی شده که 101 هزار طلبه در «مراسم‌ها و اردوهاي فرهنگي» شرکت کنند.

 

شوراي‌عالي حوزه علميه خراسان چه می‌کند؟

جدول‌نویسان بودجه، درباره شوراي عالي حوزه علميه خراسان نیز همان سنجه‌های عملکردی که برای شورای عالی حوزه‌های علمیه درنظر گرفته شده است را پیش‌بینی کرده‌اند.

پیش‌بینی شده که در برنامه «حمايت از فعاليت‌هاي مشاوره‌اي» شورای عالی حوزه علمیه خراسان، 5 هزار و 600 طلبه از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شوند.

برای «حمايت از طرح‌هاي تبليغي حوزه» نیز برنامه این است که از 24 هزار طلبه به عنوان مبلغ استفاده شود که معادل 30 میلیون و 720 هزار نفر-ساعت می‌شود. یعنی معادل همان تعداد روزهای شورای عالی حوزه‌های علمیه؛ 160 روز یا کمی بیشتر از 5 ماه.

همچنین 27 هزار طلبه احتمالا در «مراسم‌ها و اردوهاي فرهنگی» شورای عالی حوزه علمیه خراسان شرکت خواهند کرد.

ردیف بودجه این شورا در جدول 7 با نام «شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان» قرار گرفته است. ذیل این ردیف، «شورای عالی حوزه‌های علمیه خراسان» است. بودجه شورای عالی حوزه‌های علمیه خراسان، همان میزانی است که برای «شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان» آمده است؛ یعنی 593 میلیارد تومان. این ردیف همچنین بودجه‌ای اختصاصی به مبلغ 300 میلیارد تومان دارد. در جدول 12 محل هزینه‌کرد بودجه اختصاصی آمده که همان «اجرای طرح امین و طرح هجرت» است. بسیاری از ارقام و اعداد جدول 12 بودجه، بر اساس بند «ث» ماده 75 برنامه هفتم توسعه است. مطابق این بند، «وزارت ارشاد مکلف است به منظور مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت مساجد و با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای عالی حوزه‌های علمیه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، طرح مسجدمحوری در محلات را ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تهیه و به تصویب هیات‌وزیران برساند.»

 

همکاری وزارت ارشاد و قرارگاه بقیه‌الله
در زمینه‌های مختلف

به غیر از این، نمایندگان در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم، بندی به بند «ث» در ماده 75 الحاق کردند که طبق آن، وزارت ارشاد موظف به همکاری با قرارگاه بقیه‌الله سپاه پاسداران در حوزه‌هایی مانند عفاف و حجاب، فضای مجازی و... شده است.

بند الحاقی به بند «ث» ماده 75 تاکید می‌کند: «وزارت ارشاد مکلف است آیین‌نامه اجرایی حمایت و پشتیبانی از مردمی‌سازی فرهنگ و جریان حلقه‌های میانی مروج گفتمان انقلاب اسلامی را با همکاری قرارگاه بقیه‌الله ظرف سال اول اجرای برنامه در حوزه‌هایی همچون نهضت‌های قرآنی، خانواده، بانوان، عفاف و حجاب، فضای مجازی و تولید محتوای رسانه‌ای، نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی، مطالبه‌گری پیشرفت و عدالت، جنبش نرم‌افزاری، فعالیت‌های مردمی، ورزشی، تربیتی و سبک زندگی سالم تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.»

 

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برای چند نفر خدمات می‌دهد؟

«مركز خدمات حوزه‌هاي علميه» دیگر نهادی است که سنجه عملکردی آن برای 1403 پیش‌بینی شده است.

بر این اساس، پیش‌بینی شده تعداد 106 هزار «طلبه بیمه‌شده»، تحت «پوشش بيمه بازنشستگي طلاب و روحانيون» قرار بگیرند. همچنین بناست برای 220 هزار طلبه «كمك هزينه معيشتي طلاب» دریافت کنند.

13 هزار و 500 خانوار نیز از «مستمري معمرين، ازكارافتادگان و خانواده مرحومين طلاب و روحانيون» برخوردار خواهند بود.

طبق جدول 7 بودجه 1403، «مركز خدمات حوزه‌هاي علميه» مبلغ 7 هزار و 443 میلیارد تومان بودجه دارد.

 

چند نفر در طرح ولایت شرکت می‌کنند؟

اما موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني که برای 1403 بودجه‌ای فراتر از 1402 دارد و در عین حال 100 میلیارد تومان نیز بودجه اختصاصی دارد، پیش‌بینی شده 20 پروژه در زمینه «فعاليت‌هاي فرهنگي، تبليغي و ترويجي» داشته باشد. 350 پروژه نیز برای «پروژه‌های پژوهشی» پیش‌بینی شده است.

بودجه اختصاصی این موسسه، 100 میلیارد تومان است که بناست برای «تقویت طرح ولایت» استفاده شود. طبق جدول 2-7، قرار است 13 هزار نفر در «دوره‌های طرح ولایت» شرکت کنند. طرح ولایت امسال از 28 تیر ماه به مدت 40 روز برای «فعالان فرهنگی» زیر 27 سال، در شهر مشهد برگزار می‌شود. پایه‌گذار این طرح که هدفش «آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی و صیانت از اندیشه ولایت و تبیین ارزش‌ها و عقاید اسلام» عنوان شده، مرحوم محمدتقی مصباح یزدی، بنیانگذار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است.

 

سازمان تبلیغات چه عملکردی دارد؟

سازمان تبلیغات اسلامی نیز دیگر نهاد حاضر در جدول 2-7 است؛ هرچند بودجه‌های تخصیصی به این برنامه‌ها، مشخصا با همین عناوین در جداول بودجه ذکر نشده، اما برخی ردیف‌ها هستند که می‌توان گفت تقریبا با عناوین قید شده در جدول 2-7 همخوانی دارند.

سازمان تبلیغات اسلامی قرار است 58 تشکل شامل «تشكل‌هاي فرهنگي و ديني و نهادهاي آموزشي» را تحت «کمک و حمایت» خود داشته باشد. در جدول 12، بندی ذیل سازمان تبلیغات وجود دارد که برای «كمك به سازمان هيات و تشكل‌هاي ديني» مبلغ 20 میلیارد تومان تعیین کرده است. همچنین در همین جدول، برای «حمايت طرح ولايت (موسسه شميم معرفت علوي)» 90 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. طرح ولایت ازجمله طرح‌های آموزشی است که مبتکر آن مرحوم محمدتقی مصباح‌یزدی بوده است و طی آن جوانان تحت آموزش‌های عقیدتی قرار می‌گیرند.

«استقرار روحاني در مناطق موردنياز» نیز در سنجه عملکردی سازمان تبلیغات دیده می‌شود که پیش‌بینی شده 58 هزار نفر باشد. این مورد به روشنی در ردیف‌های بودجه نیامده است اما ردیف‌هایی نظیر «ترويج گفتمان انقلاب اسلامي» ذیل «شوراي سياستگذاري ائمه جمعه» به میزان 100 میلیارد تومان، «حمايت از فعاليت‌هاي فرهنگي و قرآني در مساجد» ذیل «مركز رسيدگي به امور مساجد»، 250 میلیارد تومان، «گسترش فرهنگ اقامه نماز» ذیل «ستاد اقامه نماز» 200 میلیارد تومان و «حمايت از فعاليت‌هاي فرهنگي و قرآني در مساجد» ذیل «مركز رسيدگي به امور مساجد-امور مساجد خراسان بزرگ(رضوي-شمالي-جنوبي)» 100 میلیارد تومان، از جمله بندهای ذیل سازمان تبلیغات هستند که به نظر می‌رسد با «استقرار روحانی در مناطق مورد‌نیاز» همسویی و همخوانی داشته باشند.

هزار و 500 مورد «برگزاري و كمك به مراسم انقلابي و نشست‌هاي ديني» نیز در سنجه عملکردی سازمان تبلیغات آمده است. در جدول 12، موردی تحت عنوان «تقويت و گسترش فعاليت‌ها و رويدادهاي فرهنگي-ديني جريان‌ساز و ميداني در سراسر كشور» آمده که 340 میلیارد تومان به آن تخصیص داده شده است.

همچنین پیش‌بینی شده این سازمان، 60 هزار نفر را مورد «آموزش و توانمندسازي اقشار تاثيرگذار در حوزه فرهنگي دين» قرار دهد. «حمايت از برنامه‌هاي فرهنگي ويژه جوانان و نوجوانان موسسه خدمات مشاوره‌اي و پژوهش‌هاي آستان قدس رضوي (جوانان آستان قدس رضوي)» با بودجه‌ای معادل 400 میلیارد تومان، احتمالا یکی از این برنامه‌هایی باشد که در آن «آموزش و توانمندسازی» جای داشته باشد.

57 مورد «حمایت از حلقه‌های میانی» هم پیش‌بینی شده است که مشخص نیست منظور از «حلقه‌های میانی» دقیقا در چه مواردی است. احتمالا دو ردیف در جدول 12 به همین منظور باشد؛ یکی «تقويت پايگاه جريان‌ساز براي حلقه‌هاي مياني جبهه فرهنگي-فكري انقلاب اسلامي (سرچشمه نور انقلاب اسلامي)» به مبلغ 140 میلیارد تومان و دیگری «حمايت از حلقه‌هاي مياني مردمي فرهنگي» به مبلغ 200 میلیارد تومان.

 

نتایج بودجه جامعه ‌المصطفی

جامعه‌المصطفي العالميه که این روزها به واسطه بازنشر سخنان ريیس‌اش در سال 98 دوباره بر سر زبان‌ها افتاده، در جدول 2-7 پیش‌بینی سنجه‌های عملکردی دارد. «علی عباسی» سال 98 گفته بود «حاضرم سوگند بخورم که ۷۰ تا ۸۰درصد مردم اروپا سطح زندگی پایین‌تری از مردم ایران دارند» که در روزهای اخیر دوباره در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

«حمايت معيشتي از فراگيران» یکی از موارد عملکرد این نهاد مذهبی است؛ تعداد فراگیران بهره‌مند از این حمایت‌ها، 15 هزار و 600 نفر قید شده است.

در همین حال پیش‌بینی شده که از تعداد 725 «مراكز تابعه، پيوسته و همكار» از سوی جامعه‌المصطفی «حمایت» صورت بگیرد. قرار است 26 مورد نیز «دوره‌هاي توانمندسازي و كارورزي پژوهشي فراگيران» برگزار شود. تعداد 20 «پژوهش‌هاي پايه‌اي» نیز تحت «حمایت» این نهاد قرار خواهد گرفت.

جامعه‌المصطفی العالمیه بودجه‌ای برابر یک‌هزار و 226 میلیارد تومان بودجه عمومی دارد و همچنین 200 میلیارد تومان هم بودجه اختصاصی که طبق جدول 12، این 200 میلیارد باید صرف «توانمندسازی و مهارت‌افزایی دانش‌پژوهان براساس ماموریت‌ها و مشاغل جهت ایفای رسالت‌های حوزه‌ای و حمایت از برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و توسعه و پشتیبانی مدارس تابعه، پیوسته و حوزه‌های علمیه همکار» شود.

 

چه تعداد خانوار ایرانی مستمری‌بگیر هستند؟

ازجمله پیش‌بینی‌هایی که انجام شده، برای کمیته امداد امام‌خمینی و سازمان بهزیستی است؛ از این جهت که چه تعداد خانوار در 1403 از این دو نهاد کمک‌کننده، مستمری دریافت خواهند کرد.

طبق این جدول، پیش‌بینی شده که 2 میلیون و 500 هزار خانوار، شامل «مستمري مددجويان تحت پوشش» کمیته امداد خواهند بود.

در رابطه با سازمان بهزیستی هم، یک میلیون و 450 هزار خانوار، پیش‌بینی شده که شامل «پرداخت مستمري خانوارهاي تحت پوشش سازمان بهزيستي كشور» قرار بگیرند.

مجموع این دو سنجه عملکردی 3 میلیون و 950 هزار خانوار ایرانی مشمول دریافت مستمری از سوی دو نهاد حامی اقشار ضعیف می‌شوند. باتوجه به اینکه طبق اعلام آمارها از سوی برخی مسوولین، 26 میلیون خانوار در حال حاضر در ایران مشغول زندگی هستند، بیش از 2/15درصد خانوارهای ایرانی در سطحی از فقر و ضعف مالی به سر می‌برند که نیازمند دریافت مستمری از دو نهاد عام‌المنفعه حاکمیتی هستند.

 

متوسط مستمری؛ یک میلیون و 380 هزار تومان در ماه!

در جدول شماره 14 بودجه که به «منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها» اختصاص دارد، میزان بودجه پیش‌بینی شده برای «پرداخت مستمري خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره)»، 42هزار و 100 میلیارد تومان و برای «پرداخت مستمري خانوارهاي تحت پوشش سازمان بهزيستي كشور»، 23 هزار و 400 میلیارد تومان اختصاص داده شده است؛ یعنی مجموعا 65 هزار و 500 میلیارد تومان برای مستمری 3 میلیون و 950 هزار خانوار ایرانی تحت پوشش این دو نهاد کنار گذاشته شده است؛ به طور متوسط یعنی هر خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، 16 میلیون و 500 هزار تومان در سال مستمری دریافت می‌کنند که معادل یک میلیون و 380 هزار تومان در ماه می‌شود؛ رقمی که در شرایط تورم‌های سرسام‌آور و جابه‌جایی رکوردهای تورم و گرانی توسط دولت، مشخص نیست یک خانواده از قشر محروم جامعه چگونه باید حداقل‌های زندگی را برای خود تامین کند.

این درحالی است که مجموع بودجه‌های عمومی و اختصاصی و کمکی برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، رقمی حدود 29 هزار میلیارد تومان می‌شود و به عبارت دیگر، بودجه صدا و سیما از بودجه‌ای که برای پرداخت مستمری به مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی تخصیص یافته، کمتر است. البته صدا و سیما تنها دستگاه و نهادی نیست که بودجه‌ای بیش از بودجه مستمری‌بگیران دارد؛ هستند نهادهایی که بودجه‌شان از مجموع بودجه پرداخت مستمری توسط کمیته امداد و بهزیستی بیشتر است.

 

پیش‌بینی عملکرد صدا و سیما

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز یکی دیگر از دستگاه‌هایی است که سنجه عملکردی آن در سال 1403 پیش‌بینی شده است. پیش‌بینی شده این سازمان، 2 میلیون و 800 هزار عنوان «خبر، گزارش و مستند خبري» تامين و توليد کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود 345 هزار ساعت «برنامه تلويزيوني و راديويي سراسري» توليد و پخش شود. برای «توليد و پخش برنامه تلويزيوني و راديويي استاني» و «توليد و پخش برنامه تلويزيوني و راديويي برون‌مرزي» به ترتیب 640 و 210 هزار ساعت پیش‌بینی شده است.

سازمان صدا و سیما، 22 هزار میلیارد تومان بودجه در جدول 7 از منابع عمومی دارد؛ به غیر از این، در جدول 1-7 بابت «توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی پویانمایی، مستند فیلم و سریال» 4 هزار و 776 میلیارد تومان و جدول 12 ذیل وزارت ارشاد، بابت «کمک به صدا و سیما» 2 هزار میلیارد تومان بودجه دارد.

 

افکار عمومی کجای بودجه‌هاست؟

هرچند این پیش‌بینی‌ها برای دستگاه‌ها و نهادهای بهره‌مند از بودجه عمومی کشور انجام شده، اما مهم‌تر از این، عملکرد دریافت‌کنندگان بودجه است. برخی دستگاه‌ها و نهادها ظاهرا علاقه‌ای به شفاف‌سازی محل‌های هزینه‌کرد بودجه‌های عمومی و اختصاصی‌شان ندارند و مشخص نمی‌شود کجا خرج شده و آیا برای همان اهداف تعیین‌شده صرف‌ شده یا خیر.

    پیش‌بینی شده که از تعداد 725 «مراكز تابعه، پيوسته و همكار» از سوی جامعه‌المصطفی «حمایت» صورت بگیرد. قرار است 26 مورد نیز «دوره‌هاي توانمندسازي و كارورزي پژوهشي فراگيران» برگزار شود. تعداد 20 «پژوهش‌هاي پايه‌اي» نیز تحت «حمایت» این نهاد قرار خواهد گرفت.
    جامعه‌المصطفی العالمیه بودجه‌ای برابر یک‌هزار و 226 میلیارد تومان بودجه عمومی دارد و همچنین 200 میلیارد تومان هم بودجه اختصاصی که طبق جدول 12، این 200 میلیارد باید صرف «توانمندسازی و مهارت‌افزایی دانش‌پژوهان براساس ماموریت‌ها و مشاغل جهت ایفای رسالت‌های حوزه‌ای و حمایت از برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و توسعه و پشتیبانی مدارس تابعه، پیوسته و حوزه‌های علمیه همکار» شود.
    قرارگاه فرهنگی- اجتماعی بقیه‌الله که به «قرب بقیه‌الله» هم شهرت دارد، طبق جدول 2-7، می‌بایست در سال 1403، تعداد 50 هزار محتوای فرهنگی تولید کند. البته مشخص نیست که این تعداد محتوای فرهنگی چگونه تولید و در چه بسترهایی توزیع می‌شوند. همچنین «محتوای فرهنگی» عنوانی کلی است و دقیقا مشخص نشده که منظور از آن چیست. قرب بقیه‌الله یک‌هزار و 184 میلیارد تومان در جدول 7 و یک‌هزار و 770 میلیارد تومان نیز بودجه اختصاصی دارد که موارد مصرف آن در جدول 12 آمده است. مجموع بودجه این قرارگاه سپاه پاسداران، 2 هزار و 954 میلیارد تومان است.

 

نظر شما