شناسهٔ خبر: 66626994 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست گیلان:

زیستگاه حدود نیمی از گونه‌های جانوری کشور، در گیلان است

مریم روشندل

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه حیات وحش استان با داشتن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی، گنجینه‌ای بی‌بدیل از تنوع و طبیعت بوده که در معرض تهدید است، گفت: حدود ۴۵ درصد از گونه‌های جانوری کشور در استان گیلان جای دارد.

صاحب‌خبر -

حمزه عشوری امروز، ۲۳ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با گرامیداشت ۳۰ اردیبهشت ماه « روز جهانی گونه‌های در معرض انقراض»،گیلان را استانی با اکوسیستم‌های متنوع بسیاری از نظر دریایی، تالابی، رودخانه‌ای، جنگلی، کوهستانی و مرتعی و با تنوع زیستی فراوان برشمرد اظهار کرد: وجود طیف گسترده‌ای از تغییرات آب و هوایی و همچنین اقلیمی با کم و زیاد شدن ارتفاع و زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی منجر شده است تا استان گیلان با وجود مساحت کم، یکی از متنوع‌ترین گونه‌های جانوری و گیاهی را در خود جای دهد.

زیستگاه حدود نیمی از گونه‌های جانوری کشور، در گیلان است

وی با اشاره به اینکه گیلان با دارا بودن اقلیم‌های درهم تنیده، بارش فراوان و منابع غذایی سرشار، امروز یکی از مهمترین استان‌های کشور در حوزه محیط زیست است، افزود: این استان گونه‌های جانوری همچون بزرگترین گیاهخوار (مرال)، گوشتخوار (خرس قهوه‌ای) و بزرگترین گربه‌سانان (پلنگ) کشور را در خود جای داده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: وجود تنها پستاندار گوشتخوار آب‌های داخلی کشور (شنگ) و تنها پستاندار دریای کاسپین (فک خزری) از دیگر ویژگی‌های مهم محیط زیست گیلان است.

عشوری با بیان اینکه گیلان یکی از متنوع‌ترین تنوع زیستی ایران را دارا است، خاطرنشان کرد: حدود ۴۵ درصد از گونه‌های جانوری کشور در استان گیلان جای گرفته است و حیواناتی چون مرال، شوکا، کل و بز، قوچ و میش، گراز، پلنگ، سیاھگوش، گربه جنگلی، گربه وحشی، گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، خرس قھوه ای، راسو، خارپشت اروپایی، شنگ، رودک، سمور، فک خزری، راکون، خفاش، خرگوش، موش صحرایی و تشی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری استان است.

زیستگاه حدود نیمی از گونه‌های جانوری کشور، در گیلان است

وی آلودگی‌های محیط زیستی از جمله آلودگی خاک، آب و هوا، تخریب زیستگاه‌های اصلی استان مانند جنگل ها، مراتع، تالاب‌ها و محیط زیست کوهستان، افزایش بی‌رویه سلاح‌های شکاری از جمله عوامل تهدیدکننده حیات وحش در گیلان بیان کرد و افزود: در صورت کنترل نشدن، این ظرفیت‌ها با آسیب جدی روبرو می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در واقع گونه‌های در خطر انقراض جانوری، گنجینه‌ای ناشناخته زیستگاه‌های کشور و استان هستند که حفظ و مراقبت از آن‌ها به توجه بیشتر مسئولان نیاز دارد.

عشوری تاکید کرد: توجه به ارزش‌های متنوع گونه‌های جانوری در برنامه‌ریزی‌های توسعه، ایجاد حس حمایت از حیات وحش در سطوح جامعه، انجام پژوهش کاربردی و بنیادی به منظور شناخت و مدیریت گونه‌های جانوری و احیای زیستگاه و جمعیت آنها، فراهم کردن امکانات، تجهیزات و نیروی کیفی و کمی مورد نیاز حفاظتی و جلوگیری از تخریب زیستگاه‌ها نیز از جمله مواردی است که می‌تواند شرایطی مطلوب را برای پویایی و پایداری گونه‌های جانوری کشور و زیستگاه‌های آن‌ها فراهم کند. 

انتهای پیام

نظر شما