شناسهٔ خبر: 66625906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

خرازی در سومین همایش گفت‌وگو‌های ایرانی-عربی مطرح کرد:

امکان تغییر دکترین هسته‌ای ایران در صورت تهدید اتمی

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه اگر رژیم صهیونیستی دیگر کشورها را تهدید هسته‌ای کند قطعاً این کشورها ساکت نخواهند نشست، گفت: مثلاً اگر بخواهد ایران را تهدید هسته‌ای کند امکان دارد در دکترین هسته‌ای خود تجدید نظر کنیم.

صاحب‌خبر -

سید کمال خرازی

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدکمال خرازی، رئیس شواری راهبردی روابط خارجی شامگاه ۲۳ اردیبهشت ماه در سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» با ابراز امیدواری از اینکه این همایش موجبات نزدیکی فکری و باب تمایل و همکاری بیشتر میان ایران و کشورهای عربی را فراهم سازد، گفت: امروزه گرفتار جنگ غزه هستیم و فوری‌تر مسئله ما در خاورمیانه جنگ غزه هست و همه باید تلاش کنند این جنگ تمام شود ولی متأسفانه با حمایت غرب همچنان این جنگ ادامه دارد. غربی‌ها صهیونیست‌ها را حمایت مالی و نظامی می‌کنند و از سوی دیگر اشک تمساح برای مردم عادی، کودکان و زنان غزه می‌ریزند، آیا این پذیرفتنی است؟! اگر می‌خواهید به مردم غزه آسیب بیشتری نرسد نباید به رژیم صهیونیستی اسلحه ارسال کنید.

وی با اشاره به نقش کشورهای مسلمان و عربی در توقف جنگ غزه اظهار کرد: کشورهای اسلامی برای توقف جنگ در غزه تلاش‌های بسیاری کرده‌اند و بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند ولی همه ما می‌دانیم بیانیه به تنهایی کافی نیست بلکه انتظار داریم علاوه بر اینکه خودشان باید دست به تحریم رژیم صهیونیستی بزنند، کشورهای اروپایی و آمریکایی را تحت فشار قرار دهند که آنها هم رژیم خون‌خوار صهیونیستی را تحریم کنند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان بیان کرد: الحمدالله افکار عمومی جهان بیدار هستند و علیه سیاست‌های دولت‌هایشان دست به اعتراض زده‌اند. اساساً مذاکراتی میان حماس و اسرائیل در جریان بوده ولی صهیونیست‌ها مذاکره‌پذیر نیستند و مشاهده کردیم چه بلایی بر سر قرارداد اسلو آمد و متأسفانه حتی این رژیم توافقات انجام‌شده با اروپا را نادیده گرفته است. در روزهای اخیر به‌رغم موافقت حماس و قراردادی که مشترکاً با قطر منعقد شد، صهیونیست‌ها آن را نادیده گرفتند و وارد رفح شدند و به همه اثبات شد که صهیونیست‌ها اهل مذاکره و صلح نیستند و فقط به زور متوسل می‌شوند. 

خرازی افزود: در چنین شرایطی باید مقاومت کرد. اگر بدون اتکا به بیگانگان و براساس منابع خودمان قوی باشیم می‌توانیم در برابر چنین واکنش‌هایی ایستاد و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران از قوی بودن کشورهای منطقه استقبال می‌کند اما در مقابل برخی فکر می‌کنند اگر جمهوری اسلامی ایران قدرتمند شود موجب تهدید آنها خواهد بود ولی این طور نیست. ما معتقدیم قوی شدن کشورهای منطقه امنیت را به همراه دارد و از تجاوز بیگانگان جلوگیری می‌کند. به همین منظور جمهوری اسلامی ایران آمادگی ارائه کمک‌های نظامی به کشورهای منطقه را دارد تا زمینه‌های صلح پایدار در منطقه و بازدارندگی بیشتر فراهم شود.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل این منطقه مسئله هسته‌ای است، تصریح کرد: همه ما می‌دانیم اسرائیل دارای سلاح‌های هسته‌ای است که با کمک غرب به این توانایی دست یافته است. ایران از پیش از انقلاب تا به امروز خواستار منطقه عاری از هرگونه تسلیحات هسته‌ای بوده و راه‌حل این است که رژیم صهیونیستی خلع سلاح شود و اگر خلع سلاح نشود منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای محقق نخواهد شد و رقابت هسته‌ای در این منطقه تشدید می‌شود. اگر رژیم صهیونیستی دیگر کشورها را تهدید هسته‌ای کند قطعاً کشورهای دیگر هم ساکت نخواهند نشست مثلاً اگر بخواهد ایران را تهدید هسته‌ای کند امکان دارد در دکترین هسته‌ای خود تجدید نظر کنیم ولی آمریکایی‌ها حرف‌های تکراری خود را مطرح می‌کنند و می‌گویند ما اجازه نمی‌دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد؛ همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای حرام است ولی اگر بخواهند ما را تهدید هسته‌ای کنند قطعاً ساکت نخواهیم نشست. از سوی دیگر می‌گویند دیپلماسی بهترین راه هست و ما هم این را تأیید می‌کنیم ولی شماها بودید که از برجام خارج شدید اما همچنان آمادگی داریم مذاکره کنیم و به برجام بازگردیم.

رئیس شواری راهبردی روابط خارجی گفت: بیگانگان تلاش می‌کنند با اشاعه ایران‌هراسی به خصوص بعد از عملیات وعده صادق کشورهای منطقه را هراسناک سازند؛ در حالی‌که قدرت نظامی ایران صرفاً برای دفاع از خود است. حدود سه قرن است که ایران هیچ جنگی را علیه کشوری آغاز نکرده ولی هرگاه به ما تجاوز شد از خود دفاع کردیم مانند دفاع در برابر تجاوز عراق یا همین عملیات وعده صادق. همچنین سنت ایرانی است که به کمک مظلومان بشتابد و به همین منظور اگر کشوری خواهان کمک ما باشد آن را از او دریغ نخواهیم کرد. در طی همین سال‌های اخیر وقتی داعش به سوریه حمله کرد و چیزی نمانده بود دمشق و بغداد سقوط کند از ایران درخواست کمک کردند و ما هم به آنها کمک کردیم و به همین ترتیب امروز هم اگر کشوری از ایران درخواست کمک کند دوباره وارد خواهیم شد اما غیر از این، خیر و وارد نخواهیم شد.

خرازی بر وحدت کشورهای منطقه تأکید کرد و گفت: امروز وقت آن رسیده که کشورهای منطقه کنار هم قرار گیرند و براساس طرح صلح جمعی زمینه‌های صلح و امنیت را در منطقه فراهم کنند البته جای تعجب است برخی کشورهای منطقه تحت فشارهای آمریکا روابط‌شان را با صهیونیست‌ها عادی کرده‌اند و علی‌رغم حمله این رژیم به غزه به این رابطه ادامه می‌دهند ولی حاضر به عادی‌سازی رابطه با ایران نیستند. اگر ملاکشان قدرت است ایران هم قدرتمند است یا اگر ملاک ثروت و منابع است ایران هم سرشار از منابع انسانی و زیرزمینی است و اگر هم ملاک فناوری است ایران هم دارای فناوری‌های برتر است و لذا چرا نباید کشورهای منطقه روابطشان را با ایران قدرتمند توسعه ندهند، درصورتی‌که تمام مجموعه از قبال این همکاری‌ها توسعه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه توسعه فناوری باید درون‌زا باشد نه اینکه فناوری را از کشورهای دیگر خریداری کرد، تأکید کرد: اگر فناوری را از دیگر کشورها خریداری کنیم روزی امکان تحریم وجود دارد. ایران در شرایط تحریم توانسته به فناوری‌های نوین مانند فناوری هسته‌ای دست پیدا کند. کدام کشور در فناوری هسته‌ای به ما کمک کرد؟ یا کدام کشور به ما کمک تسلیحاتی کرد؟ همه این موفقیت‌ها به خاطر توانایی جوانان و دانشمندان ایرانی رقم خورد و به همین دلیل امروز آمادگی داریم تجارب خود را در خدمت کشورهای عربی و همسایه قرار دهیم.

وزیر اسبق امور خارجه در پایان گفت: در خاتمه سخنان خود پیشنهاد می‌دهم در این نشست درباره چگونگی پایان یافتن جنگ غزه، شکل‌گیری آینده فلسطین پساجنگ، چگونگی شکل‌گیری همکاری‌های امنیتی برای تحقق صلح و آرامش در منطقه فکر و اندیشه شود.

انتهای پیام

نظر شما