شناسهٔ خبر: 66625811 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

چرا از اسپلینت یا گچ بینی استفاده می‌شود؟

صاحب‌خبر -
 گچ بینی یا اسپلینت چیست؟
اسپلینت پلاستیکی یا گچ بینی توسط جراح یا پزشک متخصص بعد از عمل جراحی داخل یا خارج بینی قرار می‌گیرد که برای تعادل اجزای صورت بسیار موثر است.
به دلیل اینکه انجام مراقبت‌های بعد از عمل جراحی نقش موثری در گرفتن نتیجه مطلوب برای بیمار دارد استفاده از اسپلینت بینی از مهم ترین عوامل ریکاوری بعد از جراحی شناخته شده است.

انواع اسپلینت بینی
اسپلینت یا گچ بینی


اسپلینت‌های بینی به دو نوع داخلی و خارجی بر اساس مکان استفاده و نیاز بیمار تقسیم می‌شوند که جراح متخصص می‌تواند آن را داخل و یا خارج بینی پس از عمل جراحی قرار دهد. معمولا یک اسپلینت کوچک در بخش بیرونی بینی با استفاده از بانداژ نصب می‌شود همچنین باید بگوییم اسپلینت قطعه ای کوچک، سفت و فلزی است که کارکردی مانند گچ بینی دارد.

اسپلینت خارجی بینی
پس از عمل جراحی بینی از اسپلینت خارجی بینی استفاده می‌شود که بافتی انعطاف پذیر داشته و روی باند قرار می‌گیرد تا بینی را در جای خود محکم نگه دارد.
همچنین ممکن است بر اساس صلاح دید پزشک متخصص روی اسپلینت خارجی یک باند دیگر هم قرار گیرد تا بینی از جای خود حرکت نکند. این نوع بانداژ 1 الی 2 روز دور سر بیمار پیچیده می‌شود و همراه با برداشتن گچ بینی یا اسپلینت جدا می‌شود در توضیح شکل ظاهری اسپلینت خارجی باید بگوییم که ذوزنقه ای شکل است و طوری قرار می‌گیرد که انتهای باریک آن روی پل بینی و انتهای پهن آن در قسمت پایین بینی قرار می‌گیرد.

اسپلینت داخلی بینی
پزشک متخصص و جراح بینی معمولا پس از عمل جراحی در صورتی که سپتوم تغییر شکل داده باشد از اسپلینت داخلی در هر یک از سوراخ‌های بینی استفاده می‌کند.
شکل ظاهر اسپلینت داخلی بینی به این صورت است که با لوله‌هایی که انحنای اندکی دارد از داخل سوراخ‌های بینی وارد می‌شود و در داخل حفره‌های بینی امتداد می‌یابد.
برای محکم شدن اسپلینت‌های داخلی با استفاده از بخیه به دیواره‌های سوراخ بینی وصل می‌شوند تا ساختار داخلی بافت بینی حفظ شود.

چرا از اسپلینت یا گچ بینی استفاده می‌شود؟
استفاده از گچ بینی باعث حفظ اندازه و شکل ظاهری بینی پس از جراحی می‌شود به همین دلیل پزشک متخصص برای کمک به بافت شکننده بینی پس از عمل جراحی از آن استفاده می‌کند.
استفاده از گچ‌های بینی ضمن اینکه باعث می‌شود استخوان‌های بینی و غضروف در جایگاه مناسب خود قرار بگیرد، ساختاری را فراهم می‌کند تا بینی زودتر بهبود یابد.
گچ‌های بینی مانع وارد شدن هر گونه ضربه و یا فشار خارجی به بینی می‌شود همچنین در صورت بروز حوادث غیر مترقبه مانند: تصادف و یا زمین خوردن که ممکن است برای بیمار پیش آید گچ بینی از آن محافظت می‌کند.
گچ‌های بینی با سه هدف مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم:
•    تثبیت شدن بافت بینی پس از عمل جراحی
•    کاهش میزان خونریزی، التهاب و تورم بافت بینی
•    محافظت از بینی تا بهبودی کامل

همانطور که گفته شد دانستید از گچ یا اسپلینت بینی پس از عمل جراحی استفاده می‌شود در ادامه به بررسی سایر موارد استفاده از گچ بینی می‌پردازیم:
•    انواع جراحی‌های زیبایی بینی
•    سپتوپلاستی
•    جراحی سینوس
•    ترمیم شکستگی بینی

مراقبت‌های بعد از برداشتن گچ بینی
با توجه به این که اسپلینت بینی سفت است می‌تواند در جلوگیری از ضربات محدود از بینی شما محافظت کند اما بهتر است بدانید که مانند گچ پا و یا بازو محکم نیست و ممکن است با وارد شدن ضربه به آن باعث آسیب به بینی تان شود.
بهتر است تحت هیچ شرایطی با گچ بینی بازی نکنید و یا آن را نکشید همچنین بیان این نکته لازم به ذکر است که پس از فروکش کردن تورم بینی ممکن است گچ بینی شل شود و یا بیفتد ولی شما تحت هیچ شرایطی نباید آن را زودتر از موعد از بینی تان خارج کنید زیرا در روند بهبودی شما موثر است.
همچنین هنگام شست و شوی صورت تان مراقب باشید گچ بینی نمناک نشود زیرا باعث شل شدن و جدا شدن آن می‌شود در واقع می‌توان گفت گچ بینی نقش حمایتی از ساختار بینی شما را پس از عمل جراحی دارد.

گچ بینی یا اسپلینت چه کاربردی دارد؟
از گچ بینی یا اسپلینت برای حفظ فاصله استاندارد پوست بینی و استخوان آن استفاده می‌شود همچنین مانع تشکیل لخته خون در بافت بینی می‌شود.
در واقع می‌توان گفت قبل از استفاده از اسپلینت در گذشته برای جمع کردن ترشحات بینی پس از عمل جراحی از پنبه آغشته به تتراسایکلین و یا گاز استریل استفاده می‌کردند که باعث طولانی شدن بهبودی بیمار و ایجاد اختلال در تنفس می‌شد.

در ادامه مطلب به بررسی سایر مزایا استفاده از اسپلینت بینی می‌پردازیم:
•    بهبود عملکرد تنفس از بینی با باز کردن حفره‌های بینی برای ورود و خروج هوا
•    کنترل میزان خونریزی
•    کاهش قابل توجه التهاب قرمزی و تورم
•    عدم ایجاد احساس درد و ناراحتی در بیمار
•    امکان برداشتن اسپلینت پس از عمل جراحی بینی

جراحی بینی در تهران توسط دکتر علی قارونی

اسپلینت یا گچ بینی دکتر قارونی

جراحی بینی به خصوص اگر با هدف زیبایی بیشتر انجام شود کار بسیار حساسی است. چرا که اگر نتیجه عمل مطلوب شما نباشد پروسه‌های ترمیمی نمی تواند خیلی شما را به آنچه می‌خواستید نزدیک کند. به همین حاطر بهتر است همان ابتدا در انتخاب پزشک و جراج متخصص خود دقت لازم و کافی را داشته باشید.
دکتر علی قارونی متخصص گوش، حلق و بینی و جراح پلاستیک بینی و صورت یکی از بهترین و خبره ترین جراحان پلاستیک در تهران هستند که با تجربه بالای خود می‌توانند شما را به نتیجه دلخواه خود برسانند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مشاهده و بررسی نمونه جراحی‌های موفق بینی ایشان می‌توانید به سایت دکتر علی قارونی مراجعه کنید.



 

نظر شما