شناسهٔ خبر: 66625806 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سازمان ملل حق رای افغانستان در مجمع عمومی را تعلیق کرد

سازمان ملل متحد، حق رای افغانستان را به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت این سازمان و ارائه نکردن دلیل موجه در این باره، تعلیق کرد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: براساس فهرست منتشر شده توسط سازمان ملل، ۶ کشور افغانستان، کومور، اکوادور، سائوتومه و پرنسیپ، سومالی و ونزوئلا در ۲ سال گذشته حق عضویت سازمان ملل را نپرداخته اند.

به گزارش ایرنا، کومور، اکوادور و سومالی موفق شده اند با ارائه توضیحات از این قانون مستثنی شوند، اما افغانستان، اکوادور و ونزوئلا به دلیل ارائه نکردن توضیحات قانع کننده از حق رای محروم شده اند.

برخی کارشناسان اظهار می‌کنند افغانستان نسبت به سایر کشور‌های این فهرست، دلایل کافی برای پرداخت نکردن حق عضویت داشته است، زیرا نماینده دولت قبلی افغانستان در سازمان ملل تلاش لازم را در این رابطه نداشته است.

محرومیت افغانستان از حق رای در سازمان ملل درحالی است که وضعیت کرسی این کشور در سازمان ملل در سه سال اخیر تبدیل به موضوعی بحث برانگیز شده است.

حکومت سرپرست طالبان بار‌ها خواستار اعطای کرسی افغانستان در سازمان ملل به این حکومت شده، ولی این درخواست از سوی سازمان ملل رد شده است.

پس از سقوط دولت گذشته، سرنوشت نماینده افغانستان در سازمان ملل همچنان نامشخص است.

«غلام اسحق زی» تا ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱ نماینده افغانستان در سازمان ملل بود که از سوی دولت قبلی به این سمت منصوب شد. او خود به دلیل اینکه قدرت واقعی در کشورش به دست طالبان درآمد، از این سمت استعفا داد.

در حال حاضر ریاست موقت هیأت افغانستان بر عهده «نصیر احمد فایق» است که در دولت قبل نیز به این سمت منصوب شده بود. وی پیش از این گفته بود که نقش سازمان ملل در افغانستان مهم و اساسی است.

سپتامبر ۲۰۲۱، سهیل شاهین، نماینده طالبان اظهار داشت که انتظار دارد به زودی نماینده افغانستان در سازمان ملل باشد.

سازمان ملل متحد ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵ تأسیس شد و افغانستان در سال ۱۹۴۶ به عضویت این سازمان درآمد.

نظر شما