شناسهٔ خبر: 66625495 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

امیرعبداللهیان در سومین همایش گفت‌وگو‌های ایرانی ـ عربی:

همکاری‌ ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد فاز جدیدی شده است

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دولت سیزدهم درصدد برجسته‌سازی روابط با کشورهای عربی منطقه است، گفت: فاز جدیدی از همکاری‌های مشترک ایران را با کشورهای حاشیه خلیج فارس رقم زده‌ایم و باید در اینجا اعلام کنم از اقدام دولت بحرین در آزادی زندانیان سیاسی استقبال و آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم و به همین دلیل به بازگشت مناسبات دو کشور به حالت عادی می‌اندیشیم.

صاحب‌خبر -

حسین امیرعبداللهیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، شامگاه 23 اردیبهشت ماه در سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» گفت: ما معتقد هستیم امروز از مرحله گفت‌وگوهای ایرانی و عربی عبور کرده‌ایم و وارد گفت‌وگوهای منطقه‌ای و همکاری‌های منطقه‌ای شده‌ایم لذا شایسته است در کنار هم باشیم نه در مقابل یکدیگر و باید تأکید شود در مرحله تازه‌ای از همکاری‌ها قرار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی نیازمند گفت‌وگوهای سازنده هستیم، افزود: تحقق این مهم بیش از قبل احساس می‌شود البته باید چالش‌ها را شناخت ولی در نظر داشته باشیم مشترکات به شدت فراوان است و وزن و قوت مشترکاتمان به مراتب بیش از چالش‌هاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان کرد: همچنین باید ادراکات منفی و بی‌پایه را کنار گذاشت و این امر پیش‌نیاز تداوم همکاری‌ها در حوزه امنیت دسته جمعی است. ما نیازمند عزمی جدی برای کنار گذاشتن اختلافات هستیم که بخشی از آنها به پژواک‌های تاریخی بازمی‌گردد و بخشی دیگر مربوط به عصر معاصر است و بخشی دیگر هم نشأت‌گرفته از اقدامات تفرقه‌افکانه قدرت‌های خارجی است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای ارتقا و تعمیق تفاهم میان کشورهای منطقه مسلم است و رویکرد قطعی دولت سیزدهم در برجسته‌سازی سیاست همسایگی، ناظر به درک این نکته اساسی است. باید پذیرفت ادراکات زیربنای شناخت کشورها از یکدیگر به حساب می‌آید لذا ما نیازمند واقعی‌سازی متقابل ادراکات از طریق گفت‌وگو و تعامل هستیم و از سوی دیگر نمی‌توان توسعه خود را بدون توجه به توسعه دیگری پیش برد، به همین منظور باید به جمع‌بندی برسیم امنیت در منطقه‌ای که هر یک از ما در آن واقع شده‌ایم، بدون همکاری‌های جمعی حاصل نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران براساس سیاست همسایگی تلاش خود را حول محور توسعه مناسبات با جهان اسلام و عرب و در راستای توسعه روابط با کشورهای منطقه قرار داده است، گفت: به عنوان مثال بازگشت روابط ایران و عربستان به حالت عادی یکی از این نشانه‌هاست. ایران و عربستان با ظرفیت‌های موجود خود فرصت‌های بسیاری برای همکاری دارند. ارزیابی مشترک ما از مناسبات یک سال گذشته تهران و ریاض این است که در این مدت اتفاقات خوبی در لایه‌های امنیتی و اقتصادی رقم خورده است. همکاری‌های ایران و عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است. 

وی در همین رابطه افزود: در همین رابطه فاز جدیدی از همکاری‌های مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس را رقم زده‌ایم و باید در اینجا اعلام کنم که از اقدام دولت بحرین در آزادی زندانیان سیاسی استقبال و آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم و به همین دلیل به بازگشت مناسبات دو کشور به حالت عادی می‌اندیشیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جنگ نابرابری که در غزه در جریان است، تأکید کرد: این جنگ نابرابر نشان‌دهنده حقایق آشکار در برابر چشمان بهت‌زده جهان است. ملت غزه ناچار شده برای رسیدن به حقوق طبیعی خود و فرار از اشغال صهیونیست‌‌ها در هفت ماه گذشته هزاران شهید تقدیم کند و به صورت میلیونی در قطعه‌ای کوچک از میهن خود دوباره آواره شود و به همه جهانیان درس ایستادگی و ایثار بدهد و حقایقی تلخی را به اثبات برساند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با تکیه بر نسل‌کشی و حق‌کشی از امکان هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با دیگر ملت‌ها برخوردار نیست. همچنین کشور آمریکا با حمایت از این رژیم به تمام شعارهای حقوق بشری پشت پا زده است. اگر حقوق ملت فلسطین و حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین به رسمیت شناخته نشود امکان صلح در منطقه محقق نخواهد شد. همچنین همه پروژه‌های صلح در منطقه فریبکارانه است و دقیقاً به همین علت نمی‌تواند از ویژگی تثبیت و تداوم برخوردار باشد.

وی ادامه داد: ملت فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه برای نیل به حقوق طبیعی خود راهی جز ایستادگی و مقاومت ندارند و این تنها راه فراروی آنهاست و به همین دلیل ایران طرح دیپلماتیک همه‌پرسی در فلسطین را مطرح کرده و سال‌ها پیش به سازمان ملل متحد ارائه داده و آن را یک راه برون‌رفت از مسائل مرتبط با فلسطین می‌داند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است تا زمانی که مسئله رفع اشغالگری و خلع سلاح رژیم صهیونیستی به سرانجام نرسد، موضوع صلح در منطقه محقق نخواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان کرد: همچنین معتقدیم منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای امری لازم و ضروری است و اینکه موضوع فلسطین باید محور مذاکرات منطقه‌ای قرار گیرد که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: دولت سیزدهم، اقتصاد و سیاست را به توافق وابسته نکرده اما در عین حال بارها اعلام کرده‌ایم در صورت موافقت همه طرف‌ها و مشاهده اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل آمادگی داریم در مسیر توافق به تعهدات خود ادامه دهیم و تا زمانی که مذاکرات تأمین‌کننده منافع ملت ایران باشد، پایبند به آن خواهیم بود.

انتهای پیام

نظر شما