شناسهٔ خبر: 66625402 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در رونمایی «مرد ابدی» عنوان شد؛

مردان بزرگ بعد از مرگ مشهور و شناخته می‌شوند

حداد عادل در رونمایی «مرد ابدی» گفت: تصور می‌کنم مرد گمنامی که این تحول را در فناوری دفاع مقدس ایجاد کرد سزاوار آن بود که یک کتاب سه جلدی در معرفی ایشان به جامعه تقدیم شود.

صاحب‌خبر -

‌سرویس مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم معرفی و تجلیل از خانواده معظم شهید طهرانی مقدم و نویسنده و پژوهشگر کتاب «مرد ابدی» با حضور خانواده شهید، معصومه سپهری نویسنده کتاب، سردار فدوی، سردار بلالی، حداد عادل، وحید جلیلی، طحان نظیف، احمدوند و رمضانی در کوشک کتاب برگزار شد.

غلامعلی حدادعادل با اشاره به رونمایی کتاب سه جلدی «مرد ابدی» گفت: کار بنده که با قلم و کتاب است به گونه‌ای نبود که با کارهای شهید طهرانی مقدم برخوردی داشته باشم و در زمان این شهید از دیدار ایشان محروم بودم. مردان بزرگ اینگونه‌اند که بعد از مرگ مشهور و شناخته و معرفی می‌شوند. تصور می‌کنم مرد گمنامی که این تحول را در فناوری دفاع مقدس ایجاد کرد سزاوار آن بود که یک کتاب سه جلدی در معرفی ایشان به جامعه تقدیم شود. باید از همه کسانی که همت کردند تشکر کرد. من سال گذشته توفیق داشتم زندگی‌نامه یک شهید را در ۵۶۰ صفحه بنویسم و با تالیف آن کتاب، باور کردم که شهدا خود اسباب کار را فراهم و گره را باز می‌کنند. معتقدم زندگی‌نامه هر شهید، بخش و فصلی از تاریخ انقلاب اسلامی است و تا هنگامی که زندگی‌نامه ها به دقت نوشته نشود، تاریخ انقلاب اسلامی کامل نخواهد شد. از برکات انقلاب اسلامی پدید آمدن گونه‌های جدیدی از ادبیات است. کتاب تالیف کردن به دست راویان، نمونه‌ای از کار ادبیاتی است که در تاریخ ما سابقه نداشته است، کاری که بعد از آغاز شده است. آخرین نکته، حضور خانم‌ها در این روایتگری ادبیات دفاع مقدس است. خانم‌های نویسنده درجه اول مومن و انقلابی که خود را وقف روایتگری شیوای شهدای انقلاب کرده‌اند. این بانوان آگاهانه یا ناآگاهانه کاری مشابه حضرت زینب می‌کنند و راوی کربلاهای دفاع مقدس هستند.

مقدم‌فر، دوست و همرزم شهید طهرانی مقدم که میزبانی مراسم را نیز به عهده داشت گفت: شهید طهرانی مقدم به اعتقاد من به جامعه به خوبی معرفی نشده است، در صورتی که چنین نیازی وجود دارد. نه تنها ما که کشورهای جبهه مقاومت دنبال شناخت شهید طهرانی مقدم هستند و باید بدانند او چه کسی است که توانسته با دست خالی چنین اقدام بزرگی را انجام دهد.

وی افزود: خلق و تولید قدرت برای جهان اسلام و نظام اسلامی کند. امروز جوانان ما به دنبال شناخت قهرمانان ملی، بلکه جهانی و قهرمانان واقعی هستند. دنیا از این نوع قهرمانان کم دارد. امروز ما کسانی را داریم که شما در این دو هزارصفحه، شخصیت او از کودکی تا شهادت و تلاش او برای ساخت و تولید صنعتی موشکی در کشور و مجاهدت‌های او را می‌بینید. شخصیت متنوع او را در کتاب می‌بینیم.

مقدم‌فرد در ادامه بیان کرد: امروز دنیا نیاز دارد که او را بشناسد و از او کم گفته شده است. امروز با انتشار این کتاب برای عرصه هنر حجت تمام می‌شود که این مطلب و محتوا با یازده دوازه سال تلاش و مجاهدت برای نوشتن چنین کتابی. امروز روز طهرانی مقدم است، دنیا عطش دارد او را بشناسد. بسیاری در صحنه جهاد بودند ا ما چرا این توفیق نصیب حاج حسن شد، در این کتاب چرایی را می‌توان دید.


سردار بلالی یکی دیگر از همرزمان شهید طهرانی مقدم در ادامه گفت: نباید با تعریف و تمجیدها، این شهید را برای نوجوانان و جوانان دست‌نیافتنی کرد. او یک فرمانده خاکی و بجوش با سربازان بود و هیچ فرقی میان خود و دیگران قائل نبود. شهید حاج حسن طهرانی مقدم با توصیفاتی که در موردشان شده، یک اشکال بزرگ داشت، اشکال بزرگ او، استقلالی بودن او بود. ما فوتبال بازی می‌کردیم و بر سر کرنر شدن توپ بحت و جدل می‌کردیم. شهید دست‌نیافتنی بود، او از کوچه‌های سرچشمه بلند شد، از پای مکتب علما خود را به خروجی نمونه‌ای از مکتب امام خمینی رساند و این دست‌یافتنی است، کسی که حاصل تلاشش در عملیات وعده صادق نشان داده شد.


در ادامه سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: کتاب کنار دست آدم است، کنار میز آدم است و می‌توان به طور مداوم به آن مراجعه کرد. کتاب‌های بسیاری وجوددارد که می‌توان بارها به آن مراجعه کرد، ان‌شاءالله این کتاب نیز چنین است. در عملیات خیبر یکی از موشک را می‌خواستند به کار ببرند، شهید مقدم مسئول این کار بود و سردار کوثری آنجا بود. موشک شلیک شد ولی به جای رفتن، جلوی ماشین افتاد، همه ناراحت شده بودند اما شهید طهرانی مقدم همان زمان در حالتی خاص می‌گوید من موشک را می‌سازم، در سال ۶۲ و عملیات خیبر که هنوز خبری از موشک‌سازی هم نبود.

فدوی بیان کرد: ما در حال حاضر موشک نقطه‌زن داریم. رهبری گفتند ما نباید موشکی داشته باشیم که مردم عادی را مورد خطر قرارمی‌دهد، زمان زیادی از این دستور نگذشته بود که ما موفق به ساخت موشک نقطه‌زن شدیم. چهل و پنج سال است که افرادی چون شهید طهرانی مقدم به تکلیف خود عمل می‌کنند و خدا نتایج را رقم می‌زند. خدا تضمین کرده همواره حزب خدا پیروز است و حزب شیطان پیروز نیست. شهید مقدم و شهدای بیشمار سپاه، همه دست یافتنی هستند، هرکسی همت کند مانند شهید همت، شهید کاظمی، شهید خرازی، باکری یا مقدم باشند، می‌توانند، فقط باید خودشان باشند و بخواهند، خدا خود دنبال بهانه است که همه را به اعلی علیین برساند، خدا همه را خلق کرده که به بهشت بروند اما اختیار را به خود بندگان سپرده تا خودشان انتخاب کنند برای رفتن به بهشت و جهنم، بنابراین می‌توانیم مانند شهدا باشیم. خدا را شاکریم نتیحه و ثمره زحمت شهید مقدم به نتایجی رسید که متوقف نمی‌شود و رو به حلو است، چرا که ما مکلف هستیم قوه و استطاعت جبهه حق انقلاب اسلامی را زیاد کنیم. ما اگر به تکالیف عمل کنیم، خدا به وعده خود عمل می‌کند و خدا بهترین نتیجه را برای بندگان خود تعیین می‌کند.


معصومه سپهری نویسنده کتاب «مرد ابدی» گفت: جند بیت شعری که خوندم، حجت موجه فرزند ارشد خانواده تهرانی مقدم، سرکار خانم فریده خانم و خواهر بزرگ شهید تهرانی مقدم برای همراهی طولانی و صمیمانه برای خلق این کتاب از دوران کودکی حسن آقا بود. کودکی بسیار پر فرازونشیب که حتی دوستان نزدیک ایشان هم از زوایای آن بی‌خبر بودند. یک اتفاق بسیار خوب همراهی خانواده مقدم طهرانی مقدم با بنده بود. سپهری در بخشی از سخنان خود از مرحوم احمد طهرانی نقدم برادر شهید نام برد و گفت: یاد می‌کنم از برادر شهید که می‌گفت من فقط می‌خواهم جوان‌ها با خواندن کتاب بردارم بلند شوند و چند قدم جلو بروند و بدانند که می‌شود پیش رفت. حسن آقا به همه یاد داده بود که کار سخت‌تر درست‌تر است و برای این‌کار هر سختی، هر زمانی ارزش داشت چرا که حسن آقا نه یک شخص که عصاره همه فرماندهان دفاع مقدس ماست، مردی که از سنین جوانی با مسئولیت‌پذیری بالای خود، باری از جنگ را بدوش می‌گیرد. من در عین دوازده سال موانست و بزرگ شدن در مکتب این بزرگوار این را یاد گرفتم که حسن آقا استاد توحید، اخلاق، مهرورزیدن با خانواده، عشق‌ورزیدن بود.

نظر شما