شناسهٔ خبر: 66625066 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

قوطی و پروفیل چیست؟ بررسی انواع آن (قیمت قوطی و پروفیل)

صاحب‌خبر -

قوطی و پروفیل چیست؟ بررسی انواع آن (قیمت قوطی و پروفیل)

یکی از مقاطع فولادی که در صنایع مختلف به وفور مورد استفاده قرار می گیرد، قوطی و پروفیل است که به سبب وجود انواع و کیفیت و سایزهای مختلف، سبب شده است نه تنها صنعت ساختمان سازی، بلکه دیگر صنایع خرد و کلان نیز از این قطعهات فولادی بهره ببرند. قوطی صنعتی، قوطی ستونی، پروفیل آبرو، پروفیل در و پنجره، پروفیل زد، پروفیل سی، قوطی گالوانیزه را می توان از انواع قوطی و پروفیل دانست که بر اساس کاربرد، ساختار، ابعاد و حتی جنس مواد به کار گرفته برای تولید، تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. همین موارد باعث شده، تفاوت و نوسان قیمت انواع قوطی و پروفیل به صورت چشمگیری محرز باشد.

قوطی و پروفیل چیست؟

این محصول از مصالح تولید شده بر پایه فولاد هستند که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. بسیاری از افراد ممکن است این ۲ مورد را با هم اشتباه بگیرند اما هر دوی آنها با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند.

پروفیل: به مجموعه محصولات فولادی که سطح مقطع مشخص و یکسانی در طول خود دارند پروفیل می‌گویند. مصالحی مانند میلگرد، تیرآهن، ناودانی، سپری و نبشی پروفیل‌های پرکاربردی هستند که در ساختمان‌سازی و دیگر صنایع از آنها استفاده فراوانی می‌شود.

قوطی: این قطعه در واقع نوعی از پروفیل است که توخالی بوده اما سطح مقطع متفاوتی نسبت به پروفیل‌ها دارد. قوطی معمولا در شکل‌های مربع و مستطیل تولید می‌شود. درست است که این محصول از زیرمجموعه‌های پروفیل است اما تفاوت‌های میان آنها باعث شده تا کاربرد‌های متفاوتی داشته باشند.

بررسی پروفیل های صنعتی

پروفیل ‌ها معمولاً به ۲ دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شوند. این نوع از مقاطع فولادی معمولا دارای ضخامت و مقاومت بالاتری نسبت به پروفیل‌های ساختمانی هستند.

موارد استفاده این محصولات در سازه‌های بسیار بزرگ است. مواردی همچون پل‌های بزرگ، سازه‌های فلزی بلند، تجهیزات نظامی و تجهیزات صنعتی وجود دارند که در ساخت آنها از پروفیل‌های صنعتی استفده می‌شود. همانطور که گفته شد این پروفیل‌ها به‌دلیل مقاومت بالایی که دارند در صنایع بزرگ استفاده می‌شوند.

بررسی پروفیل های ساختمانی و انواع آن

پروفیل‌های ساختمانی همانطور که از نامشان پیدا است در ساختمان‌سازی قابل استفاده هستند. این محصولات که به روش‌های نورد گرم و سرد و روش مرکب تولید می‌شوند، از مقاومت بالایی برخوردار هستند که اسکلت ساختمان را به‌طور ثابت سر جای خود نگه می‌دارند و دربرابر عواملی همچون زلزله و طوفان مقاومت خود را حفظ خواهند کرد.

محصولات تولید شده به روش نورد سرد شامل چهارچوب درها، ناودانی‌ها و تیرهای سقف کاذب می‌شوند. محصولات تولید شده به روش نورد گرم که از مقاومت بالاتری برخوردار هستند.

بررسی انواع قوطی و پروفیل های موجود در بازار

همان طور که بیان شد انواع قوطی و پروفیل (قوطی پروفیل) را بر اساس کارایی و ساختاری که دارند، به دسته های مختلفی تفکیک می کنند. هریک از این دسته ها ، دارای سایزبندی ها، ابعاد و ضخامت های مختلفی هستند که باعث شده، در صنایع مختلفی نیز به کار برده شوند.

قوطی و پروفیل چیست؟ بررسی انواع آن (قیمت قوطی و پروفیل)

1.   قوطی مبلی

این محصول با جنس‌های مختلفی تولید می‌شود که می‌توان به نوع ورق سیاه، آلومینیومی و گالوانیزه آن اشاره کرد. مقاومت بالای قوطی با ورق گالوانیزه در برابر زنگ‌زدگی قابل توجه است.

2.   قوطی صنعتی

پروفیل یا قوطی صنعتی در صنایع بزرگ از آن استفاده می‌شود. به‌دلیل استفاده از ورق سیاه روی فولاد این قوطی‌ها این محصول با نام پروفیل سنگین نیز شناخته می‌شود.

3.   قوطی گالوانیزه

قوطی گالوانیزه از محصولات ضدزنگ است که در ساختمان‌سازی و صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد و دربرابر رطوبت کاملا مقاوم است.

4.   قوطی ستونی

این نوع قوطی با ابعاد ۴۰ × ۴۰ تولید می‌شود و معمولا برای ستون‌های ساختمان، انبارها، ساخت سوله و در کارگاه‌ها قابل استفاده هستند.

5.   پروفیل زد

پروفیل زد در ۳ نوع مختلف و براساس فرم و ساختار متفاوتی ساخته می‌شوند. این پروفیل شامل نوع ساده یا بدون لبه، لبه‌دار و پانچ‌دار است. پروفیل زد از جنس گالوانیزه، فولادی و آلومینیومی تولید می‌شود.

6.   پروفیل سی

پروفیل سی معمولا برای ساختمان‌های نه‌چندان بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول معمولا در قسمت سقف ساختمان، دیوارها، ستون‌ها و پوشش‌های سبک صنعتی به‌کار می‌رود.

7.   پروفیل آبرو

این نوع پروفیل در اکثر ساختمان‌ها ‌به‌کار برده می‌شود و جهت هدایت آب باران از روی سقف‌ها به پایین نصب می‌شود.

8.   پروفیل در و پنجره

این پروفیل که برای در و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولا از جنس‌های مختلفی مانند فولاد، گالوانیزه و آلومینیومی تولید می‌شود.

9.   پروفیل طرحدار

پروفیل‌های طرحدار به‌دلیل بودن در معرض دید با فرم‌ها و طرح‌های خاص و زیبایی تولید می‌شوند که به ساختمان جلوه‌ای زیبا را می‌بخشند. جنس این نوع پروفیل‌ها از فولاد مقاوم است.

کاربرد انواع قوطی و پروفیل در صنایع مختلف

صنایع بزرگی وجود دارند که درآن‌ها استفاده از پروفیل بسیار مرسوم است. ساختمان‌سازی نیز یکی از مهم‌ترین  مواردی است که در آن از قوطی‌ها و پروفیل‌ها استفاده می‌شود. معمولا برای در و پنجره‌ها، ستون‌ها، دیوارها، سقف‌های سبک، اتصالات سقف به ستون و تیرآهن‌ها و مقاوم سازی ساختمان از این موارد استفاده می‌کنند.

در صنایع بزرگی مانند سازه‌های فولادی بزرگ، سد سازی، اتصالات پل‌های فلزی و بزرگ و دیگر صنایع این‌چنینی استفاده از این مقاطع مرسوم است. توجه داشته باشید که در صنایع بزرگ از مقاطعی با ضخامت و مقاومت بیشتری استفاده می‌شود. معمولا برای ساختمان‌های کوتاه استفاده از انواع ضعیف این موارد کافی است.

قیمت قوطی و پروفیل و عوامل موثر بر آن

پرسش‌های متداول دیگری مانند قیمت قوطی و پروفیل آهنی و عوامل موثر بر آن نیز هستند که باید به آنها پاسخ داده شود. قیمت این محصولات به‌دلیل وابسته بودن به مواد اولیه و اخبار‌های جهانی همیشه در حال نوسان و تغییر است.

برای مثال، در صورت نوسان قیمتی مواد اولیه مانند فولاد برای تولید این محصولات، قیمت آن نیز دچار تغییر خواهد شد. عوامل دیگری مانند اخبار جهانی و سیاسی بین کشور‌ها نیز از مواردی هستند که بر قیمت محصول تاثیرگذارند. میزان عرضه و تقاضای بازار از موارد مهم دیگری است که بر قیمت این محصولات تاثیر خواهد گذاشت. خرید قوطی و پروفیل نیزامند اطلاعات بیشتر و گسترده تری است تا به صورت دقیق محصول مورد نظر خود را با کیفیت بالاتری در بازار فولاد خریداری کنید. راهنمای خرید قوطی و پروفیل می تواند گزینه مناسبی پیش از خرید باشد. (https://ahanmelal.com/blog/راهنمای-خرید-پروفیل )

جمع‌بندی

قوطی و پروفیل نوعی از مقاطع فولادی توخالی هستند که در صنعت ساخت‌وساز و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارند. قوطی‌ها معمولاً با سطح مقطع مربع یا مستطیل شکل تولید می‌شوند و به دلیل ویژگی استحکام بالا و وزن نسبتاً پایین به نسبت دیگر مقاطع، در ساخت درب و پنجره، نرده ، ستون‌ها و تیرچه‌ها در سازه ها استفاده می ‌شوند. عوامل متعددی بر قیمت نهایی قوطی و پروفیل تأثیر می‌گذارند، از جمله جنس ورق فولادی مورد استفاده، ضخامت و ابعاد مقطع، نوع پوشش و میزان عرضه و تقاضا در بازار، سایز، ابعاد ، ضخامت و نوع کارکرد محصول. به‌طور خاص، وزن و سایز قوطی پروفیل می‌توانند به‌طور مستقیم بر قیمت تأثیر بگذارند، زیرا افزایش وزن و اندازه باعث افزایش مصرف مواد و هزینه‌های تولید می‌شود. در نتیجه قیمت قوطی و پروفیل نیز افزایشی خواهد بود.

 

نظر شما