شناسهٔ خبر: 66624183 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در آیین رونمایی از کتاب «شاهد و شَرور» مطرح شد؛

از شاهنامه تا شاهدنامه/ نقطه پایان این قصه، ارادت ما به مردم فلسطین و غزه است

نویسنده کتاب «شاهد و شَرور» گفت: اگر ما در گذشته، بزرگی و عظمت و مجد ایران را در شاهنامه‌ها خوانده‌ایم، این بار قرار است در شاهدنامه‌ها شرحی از شهادت علمی دانشمندان ایرانی و سربازان این خاک و بوم را بخوانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آیین رونمایی از کتاب «شاهد و شَرور» با حضور حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر انتشارات جمال، امیر گلپایگانی، نویسنده کتاب و الاحمد، روزنامه‌نگار فلسطینی، یکشنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) در غرفه فلسطین برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیر گلپایگانی، نویسنده کتاب «شاهد و شرور»، در خصوص اهمیت تألیف این کتاب و چگونگی شکل‌گیری ایده آن بیان کرد: تعبیر ما این است که این شاید ظاهراً حرکت کوچکی باشد؛ اما آغاز یک جریان محتوایی و فرهنگی است. ایده اولیه این کتاب از لحظات اولیه‌ای که عملیات آغاز شد و شاید خیلی از ایرانی‌ها مانند من پای تلوزیون بودند و داشتند با وجد اخبار را دنبال می‌کردند، شکل گرفت. فرزندان خودم با دیدن هیجان من شروع کردند به سوال پرسیدن که قصه چیست. روز بعد در اطرافم این قضیه را بیشتر دیدم و بنابراین تصمیم گرفتم که پاسخ سوالاتی را که الان بچه‌ها دارند بدهم و محتوایی مناسب خودشان تولید کنم.

او درباره اهمیت تسریع در انتشار این کتاب و همکاری با انتشارات جمال گفت: طبیعتاً برای اثرگذاربودن باید در کار تسریع می‌کردیم و خداراشکر که همکاری با مجموعه ارزشمند انتشارات جمال نصیب من شد و این مجموعه در تمام مراحل به صورت جهادی و خیلی خارج از روال و قواعد معمول، در نهایی‌سازی این کار کمک کردند.

گلپایگانی افزود: اگر ما در گذشته بزرگی و عظمت و مجد ایران را در شاهنامه‌ها خوانده‌ایم، این بار قرار است در شاهدنامه‌ها شرحی از شهادت علمی دانشمندان ایرانی و سربازان این خاک و بوم را بخوانیم.

نویسنده کتاب «شاهد و شرور» در پایان صحبت‌هایش درباره مردم فلسطین گفت: طبیعتاً تمام این قصه، نقطه پایانش ارادت ما به مردم فلسطین و غزه است. مقاومت و پایداری مردم غزه در تک‌تک ما ایرانی‌ها اثر گذاشته و خروجی‌اش دارد یک به یک خودش را نشان می‌دهد. ما از اینجا به این مردم مقاوم سلام و درود می‌فرستیم و امیدواریم خداوند بهترین‌ها را برای این عزیزان مقدر کند.

مهمان این برنامه الاحمد، روزنامه‌نگار فلسطینی اهل غزه نیز که اخیراً به همراه خانواده خود به ایران آمده است، ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: اسرائیل به دنبال نسل‌کشی در غزه است. این جنگ علیه یک منطقه است که تنها حدود ۳۶۵ کیلومتر مربع مساحت دارد. ما در غزه تا به حال بیش از ۳۵ هزار شهید و ۵۰ هزار زخمی و ۱۴ هزار مفقود داشته‌ایم. ساختمان مدارس، دانشگاه‌ها و تقریباً همه امکانات و خدمات در غزه نابود شده‌اند. با این حال هنوز مردم و مبارزان در حال مقاومت هستند. یکی از دلایل اینکه هنوز مردم غزه دارند مقاومت می‌کنند، حمایت مردم در سراسر جهان و مخصوصاً در جمهوری اسلامی ایران است. شما ببینید که غرفه فلسطین در قلب این نمایشگاه است و این به این معناست که فلسطین در قلب جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران است. من پیام کودکان و زنان و مردم غزه را به شما می‌رسانم و آن این است که ما از شما خیلی متشکریم. ما همیشه از شما خیلی خیلی متشکر هستیم.

او درباره کتاب «شاهد و شرور» بیان کرد: شاهد اسم یک پهپاد ایرانی است. برای نخستین‌بار در تاریخ، رژیم صهیونیستی بیش از ۶ روز منتظر ماند تا اینکه ببیند انتقام ایران چه زمانی و چگونه خواهد بود و این در کل جهان از نظر سیاسی پیام خیلی مهمی دارد. اینکه ایران چقدر در منطقه تأثیرگذار است و اینکه اسرائیل چقدر از ایران می‌ترسد. ما شاهد بودیم که وعده صادق اتفاق افتاد و آن‌وقت برایمان خیلی واضح شد چه کسی با ماست و چه کسی علیه ماست. از آنجایی که این کتاب برای کودکان نوشته شده است باید بدانید که اسرائیل اولین کاری که می‌کند این است که حملاتش علیه کودکان است. به این دلیل که این کودک روزی بزرگ خواهد شد و علیه اسرائیل مبارزه خواهد کرد. این کتاب پیام مهمی دارد و آن این است که ما آینده را با کودکان می‌سازیم.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما