شناسهٔ خبر: 66623732 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

تولید بر محور صادرات، مهم‌ترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳

تهران - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرات، پشتیبانی پایدار برای محصولات کشاورزی است، به همین دلیل تولید بر محور صادرات ، مهم‌ترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت در جلسه شورای معاونان وزارتخانه ضمن تبریک دهه کرامت افزود: سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد دلار افزایش صادرات محصولات کشاورزی داشتیم که از لحاظ وزنی ۱۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱رشد داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بهبود دو میلیارد دلاری تراز تجاری بخش، نشان داده وضعیت کشاورزی از شرایط خوبی برخوردارست .

وی با اشاره به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم افزود: بر همین مبنا باید در سال ۱۴۰۳ در تراز تجاری محصولات کشاورزی، بهبود چشمگیرتری داشته باشیم.

نیکبخت تصریح کرد: لازم است معاونت ها، سازمان ها و شرکت های تخصصی برنامه های خود را در راستای تسهیل امور و جلب مشارکت صادرکنندگان قرار دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر تسهیل کارهای فنی برای جهش صادرات، صنایع تبدیلی، تکمیلی و فراوری محصولات کشاورزی می‌تواند، زمینه ساز ارزش افزوده بیشتر و مکمل موفقیت صادرات باشند.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ساختار اجرایی کشور طی دهه های متمادی به موازات واردات به صادرات نپرداخته است، گفت: شرایط به گونه‌ای است که اگر هم اکنون نیز درهای کشور به روی واردات باز شود ،علاقمندی برای واردات بسیار وجود دارد، اما همین شرایط زیر ساختی و علاقه برای صادرات کامل نیست.

وی محوری ترین اقدام دیگر در سالرجاری با توجه به نزولات جوی مناسب را موضوع آبخیزداری عنوان کرد و افزود: این اولویت اساسی ظرفیت های فراوانی برای ذخیره سازی آب و جلوگیری از فرسایش خاک، جلب مشارکت مردم و اجرای طرح های زود بازده دارد.

وزیر جهاد کشاورزی سرمایه گذاری در بخش شیلات و آبزی پروری را فرصت مناسب دیگری برای جهش تولید معرفی کرد و گفت: فقط یک استان خوزستان با شرایط ذخیره‌سازی آب های داخلی و سواحل فراوان می تواند به قطب آبزی پروری کشور تبدیل شود.

نیکبخت همچنین توسعه کشاورزی گلخانه ای را بهترین ظرفیت جهش تولید معرفی کرد و ادامه داد: در این بخش نیز ظرفیت های مغفول مانده فراوان وجود دارد که علاوه بر افزایش تولید و دریافت سفارش صادراتی،می تواند سبب بهره وری آب و خاک و جلب انبوه تقاضاهای مشارکت مردم شود.

وزیر جهادکشاورزی مولد سازی سرمایه های راکد را یکی دیگر از درآمد های مناسب برای سرمایه‌گذاری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام معرفی کرد و افزود: اکنون بیش از ۳۵ همت مصوبه واگذاری از هیأت عالی مولد سازی دریافت کردیم که رتبه نخست کشوری در میان همه دستگاه‌ها محسوب می شود.

نظر شما