شناسهٔ خبر: 66622649 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

مصر: هیچگونه هماهنگی با اسرائیل در رابطه با بستن گذرگاه رفح نداریم

سامح شکری، وزیر خارجه مصر، یکشنبه ۲۳ اردیبهشت تاکید کرد که قاهره هیچگونه هماهنگی با اسرائیل در رابطه با بستن گذرگاه رفح ندارد. شکری افزود که توافقنامه صلح مصر و اسرائیل مکانیسم‌هایی برای مقابله با تخلفات هر کدام از طرفین قرارداد صلح دارد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: سامح شکری، وزیر خارجه مصر، یکشنبه 23 اردیبهشت تاکید کرد که قاهره هیچگونه هماهنگی با اسرائیل در رابطه با بستن گذرگاه رفح ندارد.
 
شکری افزود که توافقنامه صلح مصر و اسرائیل مکانیسم‌هایی برای مقابله با تخلفات هر کدام از طرفین قرارداد صلح دارد.
 
وزیر خارجه مصر طی یک کنفرانس مطبوعاتی با تانیا واجون، وزیر خارجه اسلوونی در قاهره گفت که مصر اسرائیل را مسئول بستن گذرگاه رفح از سمت فلسطینی می‌داند.
 
او تاکید کرد، اجماع بین المللی هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح به دلیل آسیبی که به غیرنظامیان وارد می‌کند، را رد می‌کند.
 
شکری تاکید کرد که مصر با دستیابی به توافق آتش‌بس و آزادی بازداشت شدگان با هدف مهار کردن بحران غزه تلاش می‌کند.
 
از سوی دیگر وزیر خارجه اسلوونی نیز از اسرائیل خواست تا اجازه دهد مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه باز شود.
 
او تاکید کرد که این اقدام به طور آشکارا قوانین بین المللی را نقض می‌کند.
 
وی با بیان اینکه استفاده از محاصره مناطق و گرسنه نگه‌داشتن انسان‌ها به عنوان سلاح جنگی امری «شرم آور» است و باید متوقف شود.
 
وزیر خارجه اسلوونی خواستار مهار تشدید بحران انسانی در نوار غزه و اجازه باز شدن کریدورهای بشردوستانه برای رساندن کمک به فلسطینیان شد.
 
هشدار مصر به اسرائیل
 
در همین زمینه، مصر به اسرائیل درباره خطر تشدید تنش و عواقب آن بر غیرنظامیان غزه هشدار داد.
 
قاهره آنچه را که رسانه‌های اسرائیلی درباره هماهنگی با مصر در رابطه با بستن گذرگاه رفح گزارش کردند را تکذیب کرد.
 
روز جمعه، رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که مقامات مصری به ویلیام برنز، مدیر اطلاعات آمریکا، از لزوم توقف عملیات رفح توسط اسرائیل برای لغو توافقنامه صلح اطلاع داده‌اند.
 
روزنامه اسرائیلی «معاریو» نوشت: «مقامات مصری از ویلیام برنز مدیر اطلاعات آمریکا که اخیراً به قاهره سفر کرده بود، خواستند تا با اعمال فشار جدی بر اسرائیل برای وادار کردن تل‌آویو به پایان دادن به عملیات نظامی در رفح و بازگشت جدی به مذاکرات تلاش کند در غیر این صورت قاهره برای لغو پیمان‌نامه صلح با اسرائیل عمل خواهد کرد.»
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما