شناسهٔ خبر: 66622494 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

دکتر حسین شهزادی فوق تخصص قلب کودکان نوشت:

دويست و چهارمين سالروز تولد فلورنس نايتينگل بنيانگذار پرستاري نوين در جهان و روز پرستار مبارک

دکتر حسین شهزادی فوق تخصص قلب کودکان مرکز قلب شهید رجایی در یادداشتی دويست و چهارمين سالروز تولد فلورنس نايتينگل بنيانگذار پرستاري نوين در جهان و روز پرستار را تبریک گفت.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی: دکتر حسین شهزادی فوق تخصص قلب کودکان مرکز قلب شهید رجایی در یادداشتی به مناسبت زادروز فلورنس نایتینگل  Florence Nightingal ، نوشت:  بنیانگذار پرستاری نوین در جهان ومعروف به " بانوی فانوس به دست "، در 12 می سال 1820 میلادی در یک خانواده انگلیسی و در شهر فلورانس ایتالیا متولد شد. او را از نام شهر زادگاهش ، نامگذاری کردند.

به گزارش بولتن نیوز، در دورانی که زنان حق تحصیل نداشتند بعد از فراگیری علوم اولیه فلسفه و حکمت و ریاضیات نزد پدر خود، در سال 1844 به خاطر علاقه زیاد به پرستاری، تصمیم گرفت برای کمک به بیماران در بیمارستان کارکند ولی با مخالفت خانواده اش روبرو شد. او تصمیم گرفت به عنوان یک نیروی داوطلب در بیمارستان های کشورهای آلمان و فرانسه کار کند و در سال 1853 در بیمارستان زنان لندن مشغول به کار شد.

در سال 1854 ، جنگ کریمه بین کشورهای روسیه ، عثمانی و انگلستان شروع شد و ارتش انگلیس با تلفات و مجروحین زیاد و امکانات بهداشتی – درمانی کم، مواجه بود. در چنین شرایطی دولت از فلورنس کمک می خواهد و وی با 38 تن از پرستاران جهت کمک به اردوگاه مجروحین اعزام می شود. اوضاع در این اردوگاه بسیار بد و ناامید کننده بود ولی نایتینگل با استفاده از هوش، تحصیلات و تجربه خود کمک قابل توجهی جهت نجات جان مجروحان انجام داد.
فلورنس با همه وجود و عشق تمام و همانند یک مادر به سربازان مجروح کمک می کند و برای نجات آنها تلاش می کند. او هر شب با یک فانوس به سربازان مجروح و بیمار سرکشی می کرد و در تسکین درد و رنج آنها کوشش می کرد. کار بزرگ او در نجات جان مجروحان جنگی به سرعت درانگلستان جلب توجه کرد و دولت با تقدیر از او ، به وی اجازه تاسیس انستیتو سلطنتی سلامت را داد. او در سال 1860 اولین دانشکده پرستاری نوین را ایجاد کرد و این سرآغاز پرستاری نوین در جهان بود.

او کتاب‌ها و مقالات زیادی در زمینه پرستاری نوشت. یکی از این کتابها، "یادداشت هایی در مورد پرستاری" است که در سال 1860 منتشر شد و این اولین کتاب آموزش نوین پرستاری در جهان است. او بر اهمیت اعتماد بین بیمار و پرستاراصرار داشت و همدلی و صبور بودن را سنگ بنای یک رابطه حرفه ایی خوب بین بیمار و کادر درمان می دانست.

فلورنس نایتینگل در سالهای آخر زندگی، از بیماری رنج می برد، که از عوارض دوران خدمت سخت درکریمه بود. او در 13 آگوست سال 1910 در سن نود سالگی چشم از جهان فروبست.

جامعه جهانی جهت ارج نهادن به خدمات پرستاران و تشکر از زحمات شبانه روزی آنها، سالروز تولد فلورنس نایتینگل را روز جهانی پرستار اعلام کرده است.

پرستاری ، یک هنر است ... برای هنرمند شدن ، نیاز به سختی کشیدن ، ممارست ، فداکاری و از خودگذشتگی است.

نظر شما