شناسهٔ خبر: 66622340 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست رونمایی «ترانه‌های گندمزار» مطرح شد؛

قیام ۱۵خرداد هنوز در شعر تجلی پیدا نکرده است

در نشست رونمایی «ترانه‌های گندمزار» مطرح شد؛ مصطفی محدثی‌خراسانی گفت: به دلیل فضای رعب و وحشتی که بعد از قیام ۱۵خرداد وجود داشت، این حادثه مهم تاریخ در آثار ادبی و شعر تجلی پیدا نکرده است. در جست‌وجوهایی که من داشته‌ام، در حوزه شعر اثر قابل ملاحظه‌ای درباره این رویداد نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست رونمایی کتاب «ترانه‌های گندمزار» در پنجمین روز از برپایی نمایشگاه کتاب مورخ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در «گوشه نقد» برگزار شد. در این نشست، مصطفی محدثی‌خراسانی، محمود اکرامی‌فر و محمدرضا رهسپار برای حاضران سخنرانی کردند.

در ابتدای نشست، محمود اکرامی‌فر، شاعر گفت: قیام ۱۵خرداد یک واقعه مهم برگرفته از واقعیت است که باید در قالب‌های هنری قرار می‌گرفت؛ شعر یکی از جذاب‌ترین قالب‌هایی است که می‌تواند حس‌های بیشتری از مخاطب را در اختیار قرار بگیرد و به‌خاطر همین ویژگی انتخاب این قالب برای پرداختن به حادثه ۱۵خرداد هوشمندانه بوده است.

او تصویرسازی را ویژگی مهم شعر دانست و ادامه داد: بیان یک مسئله با زبان شعر موجب تصویرسازی از آن می‌شود و افراد مختلف یک ذهنیت از موضوع می‌سازند، لذا شعر به‌خاطر درگیر کردن تخیل مخاطب موجب اثرگذاری بیشتر می‌شود.

در ادامه، محدثی‌خراسانی با تاکید براینکه بخشی از عظمت حرکت‌های اجتماعی، قیام‌ها و نهضت‌ها به‌خاطر زمان وقوع آن‌هاست، گفت: نسل ما چون با حوادث بزرگی همچون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اخیرا عملیات طوفان الاقصی روبرو بوده است، شاید نتواند عظمت قیام ۱۵خرداد را بفهمد.

این شاعر به خفقان دوران ستم‌شاهی اشاره کرد و ادامه داد: امروز بیان شعارهایی مثل مرگ بر آمریکا و مرگ بر ظالم و جنبش‌های عدالت‌خواهی و ایستادگی راحت شده است، درحالی که در گذشته چنین نبود و به‌خاطر همین، قیام ۱۵خرداد یک نقطه برجسته تاریخی است.

او به سخنرانی‌های حضرت امام خمینی (ره) درخصوص قیام ۱۵خرداد پرداخت و تاکید کرد: هیچ کس به‌اندازه امام خمینی عظمت ۱۵خرداد را نمی‌دانست؛ ایشان در سخنرانی معروف و آتشین‌شان تصویر درستی از جایگاه و اهمیت این قیام ارائه می‌کنند و روشن می‌سازند که در این قیام با چه عظمت و شکوهی روبه‌رو هستیم.

محدثی‌خراسانی علت غفلت از قیام ۱۵خرداد در آثار شاعران را فضای رعب و وحشتی دانست که اهالی قلم نسبت به رژیم ستم‌شاهی داشته‌اند و گفت: متاسفانه به دلیل فضای رعب و وحشتی که بعد از قیام ۱۵خرداد وجود داشت، این حادثه مهم تاریخ در آثار ادبی و شعر تجلی پیدا نکرده است. در جست‌وجوهایی که من داشته‌ام، در حوزه شعر اثر قابل ملاحظه‌ای در این خصوص نیست و قیام ۱۵خرداد مورد کم‌لطفی بوده و به‌اندازه کافی به آن پرداخته نشده است.

این شاعر به کتاب «ترانه‌های گندمزار» اشاره کرد و گفت: این کتاب از چند منظر قابل اعتناست؛ شاعران این مجموعه پراکندگی جغرافیایی خوبی دارند؛ یعنی از نقاط مختلف کشور به قیام ۱۵خرداد پرداخته شده است. کتاب به‌لحاظ تنوع قالب، شامل قالب‌های نیمایی، سپید و… و تنوع نگاه است.

او به تحلیل مضامین مورد اشاره شاعران در این مجموعه پرداخت و ادامه داد: شاعران در «ترانه‌های گندمزار» گاهی به‌عنوان یک اتفاق تاریخی و گاهی به‌عنوان سنگ‌بنای انقلاب به قیام ۱۵خرداد نگاه کرده‌اند. پیوند مردم و مرجعیت و نقش دین در حرکت‌های اجتماعی و نگاه‌های عاطفی و احساس تنوع قابل قبولی به کتاب داده است.

سپس، محمدرضا رهسپار، دبیر اجرایی ستاد یادواره شعر ۱۵خرداد درباره انتشار فراخوانی که منجر به تولید کتاب «ترانه‌های گندمزار» شد، گفت: بهمن ۱۴۰۱ به‌واسطه تشکیل شورایی برای بزرگداشت شصتمین سالگرد قیام ۱۵خرداد در شهر پیشوا، فراخوانی برای ایجاد و بروز و ظهور تولیدات هنری درباره قیام ۱۵خرداد صورت گرفت.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab. ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما