شناسهٔ خبر: 66622081 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پیگیری سرنوشت اجرای طرح «ریال آف‌شور» در بانک مرکزی

اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در نشستی با مسئولان بانک مرکزی، آخرین وضعیت اجرای بسته ۳۷ بندی بانکی پیشنهادی این استان به رئیس کل بانک مرکزی را پیگیری کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از مشهد، علی اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در این زمینه اظهار کرد: بسته ۳۷ بندی بانکی پیشنهادی استان خراسان رضوی در دی‌ماه سال گذشته به رئیس کل بانک مرکزی تقدیم شد و پس از فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت و پیگیری‌های فراوانی که از طریق همه بخش‌های استانی به‌ویژه استانداری، رئیس کمیسیون اصل نود و مجمع نمایندگان استان و رئیس اتاق بازرگانی مشهد صورت گرفت، شب گذشته در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حضور قائم مقام و معاونان و تنی چند از مدیران بانک مرکزی، آخرین وضعیت اجرای مفاد این بسته پیشنهادی بررسی و بر ضرورت اجرای آن‌ها تاکید شد.

وی افزود: در نشست مذکور که با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان، معاون اقتصادی استاندار و تنی چند از روسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی مشهد، تشکل‌ها و مدیران کل استانی برگزار شد، آخرین تصمیمات برای هریک از بندها مورد تشریح قرار گرفت. بر اساس مذاکراتی که داشته ایم، در خصوص بند نخست بسته پیشنهادی مبنی بر بهبود نسبت مصارف به منابع بانکی استان اعلام شد که این موضوع به بانک‌ها ابلاغ شده و درصد مصارف به منابع بانکی خراسان رضوی از ۶۸درصد به ۷۲درصد در اسفند ماه افزایش یافته است. ضمن اینکه مقرر شد بانک مرکزی از همه بانک‌ها (پیرو مکاتبه قبلی) بخواهد برای رسیدن این نسبت به ۸۵درصد توافق شده، تسریع کند.

لبافی افزود: در خصوص بند دوم بسته پیشنهادی که مرتبط با صادرات به کشور افغانستان و ابلاغ ریال آف‌شور (برون مرزی) است، روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت چند تن از مدیران بانک مرکزی به افغانستان عزیمت کرده تا موضوع را نهایی کنند ولیکن تا توافق و ابلاغ ریال آف‌شور، برای حفظ بازارهای افغاستان مقرر شد بعد از بازگشت از افغانستان، در کوتاه‌ترین زمان ممکن راهکار جایگزین تا اجرایی شدن ریال آف‌شور از سوی بانک مرکزی تعیین و ابلاغ شود.

وی ادامه داد: در خصوص بند سوم بسته مذکور مبنی بر اختصاص کد اعتباری ساتا برای ترخیص همه گروه‌های کالایی، طبق اعلام بانک مرکزی، در تاریخ ۱۱ فروردین ماه سال جاری، ترخیص کالا بدون کد رهگیری بانک ابلاغ شده است.

لبافی درباره آخرین وضعیت بند چهارم بسته پیشنهادی در خصوص افزایش اختیارات تسهیلات دهی و تصمیم گیری بانک‌های استان برای بررسی طرح‌ها و تصمیمات استانی گفت: در این زمینه مقرر شد در جلسه روز چهارشنبه بانک مرکزی با مدیران ارشد بانکی کشور، این موضوع مطرح و با توجه به سازوکار درون بانکی تصمیم لازم اتخاذ شود. همچنین، در خصوص عدم پاسخگویی بانک‌های خصوصی استان به کمیسیون هماهنگی بانک‌ها و ارائه عملکرد بانکی (بند ۵ بسته پیشنهادی) مقرر شد بانک مرکزی پیگیری کرده و رونوشت مکاتبه به کمیسیون اصل نود مجلس و استانداری خراسان رضوی ارسال شود و نظارت لازم توسط بانک مرکزی صورت پذیرد.

به گفته لبافی، در خصوص بند ۶ بسته پیشنهادی مبنی بر پرداخت ۳۰ همت تسهیلات برای شرکت‌های دارویی، مقرر شد در کمیسیون اصل نود موضوع توزیع سهم تسهیلات شرکت‌های دارویی به صورت استانی مطرح و با موافقت بانک مرکزی اجرایی شود.

وی اظهار داشت: بند ۷ بسته پیشنهادی بانکی شورای گفت‌وگوی استان به موضوع چالش‌های زعفران و رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان این محصول و… ارتباط داشت که جلسه آن، حسب مصوبات شورای گفت‌وگو پیشتر در بانک مرکزی برگزار شده بود مقرر شد ابلاغ و در جلسه دیگری در بانک مرکزی بار دیگر با ترکیب نشست قبلی برگزار شود. در خصوص بند ۸ بسته مذکور در زمینه رفع تعهدات ارزی سال ۹۷ نیز مقرر شد طی هفته جاری شماره حساب بانک مرکزی ابلاغ گردد. در زمینه بند ۹ بسته نیز، اعلام شود ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی به استان تفویض و ابلاغ و اجرایی شده است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان درباره آخرین وضعیت اجرای بند ۱۰ بسته پیشنهادی مبنی بر تفویض صدور ضمانتنامه ارزی به استان، گفت: در این خصوص مقرر شد در جلسه هفته جاری شبکه بانکی با بانک مرکزی، موضوع مطرح و توصیه‌های لازم به عمل آید.

وی ادامه داد: بند ۱۱ بسته پیشنهادی بانکی استان به موضوع تسهیل برای تسعیر ارز سرمایه‌گذاری خارجی ارتباط داشت که در این خصوص اعلام شد خرید ارز سرمایه‌گذاران خارجی با نرخ ویژه ۱۰ درصد بالاتر از نرخ اسکناس سامانه معاملات الکترونیک ارزEts  ابلاغ و اجرایی شده است. همچنین، درباره بند ۱۲ بسته مزبور که به کارت‌های بازرگانی مسدود شده به علت عدم رفع تعهد ارزی مربوط می‌شد، مقرر شد تا موضوع از طریق وزارت صمت پیگیری شود.

لبافی یادآور شد: در خصوص سایر پیشنهادات باقی مانده، مقرر شد دستور لازم برای برگزاری نشست‌های تخصصی بین نمایندگان شورای گفت‌وگوی استان و بانک مرکزی در مشهد یا تهران از سوی قائم مقام بانک مرکزی ظرف مدت ۱۰ روز داده شود.

انتهای پیام/

نظر شما