شناسهٔ خبر: 66620907 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

درمان کودکان زیر هفت سال در کشور رایگان شد

با رونمایی از سند «رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال» از این پس خدمات سرپایی و بستری شیرخواران و کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی دانشگاهی سراسر کشور رایگان انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

درمان کودکان زیر هفت سال در کشور رایگان شدبه گزارش ایکنا همایش «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» با محوریت رونمایی از سند رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال و برنامه واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس، امروز یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت با حضور وزیر بهداشت و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، برگزار شد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این همایش با بیان اینکه سلامت فقط به بعد فیزیکی و جسمانی منتهی نمی‌شود و سلامت روحی و روانی را نیز دربرمی‌گیرد، گفت: سلامت فرد حتی قبل از تولد و در دوران جنینی نیز اهمیت زیادی دارد؛ رشد انسان تکاملی بوده و در گذر زمان کامل می‌شود. لذا از دوران کودکی باید به بیماری‌ها و عواملی که ممکن است سلامت فرد را در آینده تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، توجه شود. مانند سنجش بینایی و شنوایی کودکان که درمانشان در دوران کودکی منجر به بهبود کامل مشکل بینایی و شنوایی فرد در طول زمان خواهد شد.

رشد اقتصادی در جامعه سالم 

عین‌‌اللهی با بیان اینکه در جامعه سالم رشد اقتصادی نیز جریان خواهد داشت، افزود: درمان کودکان جزو درمان‌‌های پایه محسوب می‌شود و نباید شرایط به گونه‌ای باشد که یک کودک به دلیل مشکلات مالی خانواده‌اش از درمان محروم شود. بنابراین به عنوان سیاستگذاران حوزه سلامت، درمان کودکان زیر هفت سال را اقدامی بنیادین برای سلامت جامعه و نوعی سرمایه گذاری برای سلامت کشور، تدوین و آغاز کردیم. 

وی تصریح کرد: در تمام دوره‌های سنی، دوران کودکی بیشترین اهمیت و حساسیت را برای تثبیت وضعیت سلامتی دارد، به همین دلیل سرمایه و توجه خود را متوجه این رده سنی می‌کنیم. 

عین‌اللهی با اشاره به فعالیت نیروی انسانی کارآمد در کشور، گفت: امروزه در تمامی رشت‌ های مورد نیاز فوق تخصص کودکان در کشور، نیروی انسانی داریم و تمامی بیماری‌های دوران کودکی در کشورمان قابل تشخیص و درمان است.

وی افزود: رشد بیمارستان‌های تخصصی کودکان از جمله برنامه‌هایی است که در دولت مردمی در اولویت خود قرار دادیم؛ به طور مثال، بیمارستان حکیم که یک مرکز درمانی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهران است، در جنوب تهران به تازگی افتتاح شده است. نه تنها گسترش مراکز درمانی تخصصی کودکان، بلکه تأمین هزینه‌ها و تجهیزات پیشرفته مورد نیاز در این مراکز نیز همواره مدنظر قرار دارد. 

عین‌اللهی با بیان اینکه در سند رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال، تمامی هزینه‌های خدمات بستری، اورژانس، بستری موقت و سرپایی کودکان پوشش داده می‌شود، در خصوص افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌‌های پزشکان متخصص، گفت: رشته‌های اطفال و داخلی جزو رشته‌های پایه علوم پزشکی مطرح بوده و افزایش تعرفه‌های پزشکی خصوصا رشته‌های پایه را در اولویت قرار داده و ادامه می‌دهیم.

درمان کودکان زیر هفت سال در کشور رایگان شد

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در این مراسم با تأکید بر اینکه کودکان، آینده‌ سازان کشور هستند و شاید به دلیل بروز برخی مشکلات نتوانند از خدمات درمانی برخوردار شوند، گفت: اگر یک کودک دچار بیماری شود، عوارض ابتلا به آن سال‌ها زمان می‌برد.

وی با اشاره به اینکه موضوع درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال با پیشنهاد وزیر بهداشت و بعد از بازدید وی از بیمارستان کودکان مفید در مهر ماه سال گذشته مطرح شد، گفت: موضوع درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال در شورای عالی بیمه مطرح شد و به تصویب رسید. سپس طرح مورد تایید شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و به تصویب هیئت وزیران رسید.

بودجه ۲.۵ همتی برای درمان رایگان کودکان

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه بودجه ۲.۵ همتی برای درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال در نظر گرفته‌ایم، افزود: تمام هزینه‌های درمان سرپایی و بستری در مراکر دولتی و دانشگاهی به جز داروی سرپایی از خدمات رایگان درمان کودکان کمتر از هفت سال است.

کریمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 23 بیمارستان تخصصی کودکان، 770 بیمارستان که بخش اطفال دارند، 16 هزار تخت اطفال و همچنین 500 تخت PICU به خدمت رسانی کودکان می‌پردازند و هزار تخت نیز در دو سال اخیر به این مجموعه اضافه شده و این موارد نشان می‌دهد کودکان در وزارت بهداشت دولت سیزدهم جایگاه ویژه‌ای دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: اکنون ۱۰۷ بیماری در صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج بارگذاری شده و این صندوق این بیماری‌ها را پوشش می‌دهد. در زمینه پیوند نیز می‌توان به پیوند کلیه، کبد و قلب اشاره کرد که در بیمارستان‌های کشور برای کودکان انجام می‌شود.

درمان کودکان زیر هفت سال در کشور رایگان شد

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز ضمن تشریح تاریخچه‌ای از آغاز برنامه ایمن‌سازی با واکسیناسیون در ایران و جهان، گفت: برنامه گسترش ایمن‌سازی در جهان از سال ۱۹۷۴ میلادی و در ایران در سال ۱۳۶۳ با تعلیم مدیران بهداشتی در سطوح مختلف، تقویت زنجیره سرد و تدوین برنامه عملیاتی ایمن سازی، آغاز شد. در آن زمان یک چهارم مرگ های نوزادی ناشی از کزاز نوزادی بود.

وی افزود: آن زمان شاخص مرگ نوزادی ۲۱ در هزار تولد زنده و مرگ ناشی از کزاز نوزادی پنج در هزار تولد زنده بود و امروز ایران در زمره کشورهایی قرار دارد که تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی موفق به حذف کزاز نوزادی شدند. چنانچه برنامه واکسیناسیون کزاز در کشور انجام نمی‌شد، برآورد می‌شود سالیانه ۷۵۰۰ مورد مرگ ناشی از کزاز نوزادی در کشور رخ می‌داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه ایمن سازی «هپاتیت ب» در سال ۱۳۷۲ در برنامه توسعه ایمن سازی ادغام شد، ادامه داد: از سال ۱۳۸۳ نیز پس از ایمن سازی سراسری سرخک و سرخجه، واکسن سه گانه سرخک، سرخجه و اوریون نیز جایگزین واکسن سرخک در برنامه ایمن سازی شد. واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا در قالب واکسن پنتاوالان از سال ۱۳۹۳ در برنامه ایمن سازی کودکان وارد شد.

فرشیدی با بیان اینکه واکسیناسیون هزینه اثربخش‌ترین مداخله سلامت بوده و بالاترین بازگشت سرمایه گذاری را دارد، با اشاره به واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس، گفت: واکسن تزریقی پنوموکوک در سه نوبت ۲، ۴ و‌ ۱۲ ماهگی و واکسن خوراکی روتاویروس نیز در سه نوبت ۲، ۴ و ۶ ماهگی، انجام می شود.

وی گفت: واکسن پنوموکوک امروز در هفت استان و واکسن روتاویروس نیز در دو استان آغاز می شود و به زودی در سراسر کشور تسری پیدا خواهد کرد.

یادآوری می‌شود، براساس سند رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال، خدمات سرپایی و بستری شیرخواران و کودکان زیر هفت  سال در مراکز دولتی دانشگاهی سراسر کشور رایگان انجام می‌شود. 

واکسن تزریقی پنوموکوک نیز جهت پیشگیری از عفونت‌های ناشی از میکروب پنوموکوک مانند عفونت مغز و ریه است. واکسن خوراکی روتاویروس نیز جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از روتاویروس به شیرخواران تجویز می‌شود. 

انتهای پیام

نظر شما