شناسهٔ خبر: 66620799 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

برگزاری امتحانات نهایی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش

سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور گفت: امتحانات نهایی آموزش و پرورش ذیل طراحی و مدیریت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود. سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور گفت: امتحانات نهایی آموزش و پرورش ذیل طراحی و مدیریت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا،  امروز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه نشستی باحضور عبد الرسول پور عباس سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام اموزش کشور ، محمدحسین حاجیلوقائم مقام رئیس سازمان و معاون توسعه مدیریت و منابع،  احسان جمالی معاون فنی و آماری، علی صدر معاون آزمونها،  رضا محمدی،رییس مرکز پژوهش ، نوآوری و هوشمندسازی  برگزار شد.

در این نشست عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور  اظهار کرد: از حدود یک سال پیش موضوع تشکیل این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و در خرداد گذشته وارد مرحله تصویب شد و در نهایت اساسنامه آن در دوره سه ماهه تقدیم ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

وی ادامه داد: بعد از طی این مرحله، اساسنامه آن به شورای معین در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع و پس از آن در صحن این شورا به تصویب رسید.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درمورد علت طی شدن این مراحل گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی قرار است تغییرات و اتفاقات گسترده ای بیافتد، البته در ۴۰ سال اول، تحولات خوبی در آموزش عالی از جهت کمی شاهد بودیم، اما باید علاوه بر تضمین کمییت، اعتبارسنجی کیفیت هم داشته باشیم تا دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تعاملات ملی و بین المللی قابل رقابت با مراکز آموزش عالی دنیا داشته باشند.

پورعباس یادآور شد: همچنین موضوع هدایت شغلی و هدایت تحصیلی مطرح است به طوری که همه داده های آموزشی فرهنگی جامعه را رصد کند، بنابراین همه این ضرورت ها منجر به نگاهی جدید درحوزه سنجش شد.

وی ادامه داد: در سازمان سنجش تعامل با سه وزارتخانه را برعهده داشت، ولی توسعه مهارت و حرفه و صلاحیت های حرفه ای هر روز پررنگ تر شده است و باید فراسازمانی عمل می شد و از این در سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور خدماتی فراتر از وزارت علوم ارایه می شود و بنابراین سازمان سنجش از وزارت علوم جدا شد تا تعامل های وسیع تری با سه وزارتخانه‌ از جمله وزارت علوم داشته باشد و در عین حال با وزارت کار هم در حوزه مهارتی و صلاحیت حرفه ای همکاری می کند.

پورعباس ادامه داد: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور دو بال دارد یکی ارزیابی داوطلبان مراکز آموزش عالی یا کسانی‌که می خواهند در حوزه فنی و حرفه ای و دانشی مدرکی دریافت کنند و همه آزمون های رسمی و غیررسمی برعهده این سازمان‌ است و تعامل گسترده ای یا نهادهای مجری خواهیم داشت.

وی افزود: بال دوم این سازمان مسئولیت ارزشیابی اعتبارسنجی و کیفیت است و فعالیت گسترده ای تحت عنوان ارزیابی درونی در همه سازمان ها خواهد داشت که راستی آزمایی می کند و کار را به نقطه ای می رساند که همه مردم جامعه و سازمان های همتراز سازمان ملی سنجش از این کیفیت مطمئن شوند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تاکید کرد: همچنین این سازمان جدید وظیفه راستی آزمایی اسنادی مانند سند تحول آموزش و پرورش یا سند راهبردی وزارت علوم را برعهده دارد. سازمان سنجش ۴۸ سال قبل تاسیس شد که در سازمان جدید از تجربه وسیع گذشته استفاده می شود. دانشگاه ها هم کارهای زیادی انجام داده اند و این تجربیات باید در مرکزی نهادینه شود که در سازمان ملی سنجش این اقدام انجام می شود.

پورعباس ادامه داد: بحث مدارک تحصیلی در همه مجموعه ها باید از نظر بررسی روند اهدا و استعلام و آموزش های بین خدمت نیز در این سازمان سامان یابد.

 

ترکیب هیات امنا و ارکان سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

وی همچنین در مورد هیات امنا و ترکیب سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: این سازمان در کمتر از ۶ ماه مستقر می شود، ترکیب هیات امنا در اساسنامه مشخص است و همه اعضای حقیقی توسط رییس جمهور منصوب می شوند.‌ ترکیب هیات امنا شامل رییس جمهور، معاون رییس جمهور، وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون رییس جمهور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲ نفر عضو شورا، ۲ نفر رییس دانشگاه و چهار نفر متخصص تعلیم و تربیت است.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ادامه داد: این سازمان دارای چهار رکن شامل هیات امنا، رییس سازمان، شورای سنجش و پذیرش دانشجو و شورای ارزشیابی، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت و رصد کیفیت است.

پورعباس تاکید کرد: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با حضور رییس جمهور در هیات امنا حرکت جدیدی را در عدالت آموزشی آغاز می کند. بودجه سازمان به شکل درآمد عمومی و اختصاصی است و می تواند از کمک نهادها و کمک های مردمی استفاده کند.

وی همچنین در مورد استقلال دانشگاه ها با وجود تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: این امر با استقلال دانشگاه ها منافاتی ندارد و اکنون هم دستگاه های زیادی در دنیا، دانشگاه ها را رتبه بندی و اعتبارسنجی می کنند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ادامه داد: مسئولیت همه آزمون های رسمی و غیررسمی و موظفی به عهده این سازمان است؛ البته سیاست گذاری می کند ولی در اجرا ممکن است از موسسات نیمه خصوصی و نیمه دولتی یا شرکت های دانش بنیان یا حتی آموزش و پرورش کمک بگیرد.

پورعباس همچنین درباره برگزاری آزمون نهایی، گفت: همه آزمون ها تا اطلاع ثانوی به روش گذشته برگزار می شود و امسال کمک های نظارتی و اجرایی به آموزش و پرورش ارائه می دهیم، ولی برای آینده امتحانات نهایی آموزش و پرورش ذیل طراحی و مدیریت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.

وی در مورد تضمین اجرایی تصمیمات سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نیز اظهار کرد: این سازمان مستقل، هیات امنایی و زیر نظر رییس جمهور است، چهار وزیر عضو، دبیر شورا و ۲ نفر عضو شورا و روسای کمیسیون آموزش عضو آن هستند؛ به همین دلیل تصمیمات سازمان در هیات امنا با اختیارات بالا تایید می شود و فرادستگاهی است.

مطالعات ۲۰ ساله برای تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

رضا محمدی رییس مرکز تحقیقات و ارزشیابی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور هم در این نشست تاکید کرد: نظام آموزشی جزیره ای و بی ثباتی سیاست‌ها، تضاد و تعارض منافع در کل نظام آموزش کشور و گسست بین نظام آموزش عمومی و نظام آموزش عالی منجر به این شد که پی ببریم به این شکل نمی توان نظام اموزشی کشور را ادامه داد و باید یک نهاد ملی داشته باشیم که متولی امور سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور باشد.

محمدی با طرح چند سوال تصریح کرد: آیا همه نظام های آموزشی هم افزایی دارند؟ بر این اساس به فکر تشکیل یک هسته ملی و سازمان ملی افتادیم. موضوعی که در همه اسناد بالادستی و برنامه های توسعه کشور از برنامه پنجم توسعه به بعد در برنامه های توسعه ذکر شده است. یعنی سازمان ملی براساس مطالعات دامنه دار ۲۰ ساله شکل‌ گرفته است.

وی ادامه داد: سازمان سنجش آموزش کشور تجربه برگزاری آزمون های ملی را دارد از این تجربه استفاده می شود. ضمن اینکه همه کشورها در این زمینه نهاد ملی دارند و از ۱۹۹۴ به سمت ایجاد این نهاد ملی رفتند.

رییس مرکز تحقیقات و ارزشیابی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور پرداخت و اظهار داشت: این سازمان مرجع ملی نظارت بر جریان عمومی آموزش کشور از جنبه کیفیت، اعتبارسنجی و سنجش انطباق با برنامه های کلان کشور خواهد بود.

به گفته محمدی وظایف و اختیارات در اساسنامه شامل موارد مختلفی از جمله آزمون های ورودی به مشاغل، ارزشیابی میزان تحقق اهداف تعلیم و تربیت در ساحت های شش گانه مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تدوین آزمون ملی سنجش و صلاحیت و سواد مانند آزمون پرلز، تشکیل شناسنامه ملی آموزشی و تربیتی و احراز اصالت مدرک تحصیلی، رصد تحصیلی افراد با تخصیص کد یکتا، توسعه شیوه های نوین، الکترونیک و هوشمند در سنجش و ارزشیابی و رتبه بندی از جمله وظایف این سازمان در اساسنامه است.

وی افزود: همچنین تحلیل داده ها و روندهای آموزشی، تهیه نقشه های توصیفی و آماری و نگاشت های سیاستی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، انجام پژوهش های کاربردی، ارایه خدمات مشاوره ای تخصصی آموزش های حرفه ای کوتاه مدت، تدارک زمینه های مشارکت بخش خصوصی و مراجع ارزیاب و شرکت های دانش بنیان در ابعاد اجرایی ماموریت های سازمان و همکاری متقابل و امضای تفاهم نامه با سازمان های همتا در سطوح بین المللی نیز از اهداف تشکیل این سازمان‌ است.

این مسئول در سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در ادامه به ارکان سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور پرداخت و گفت: هیات امنا رکن اصلی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور را تشکیل می دهد که با حضور رئیس جمهور از جایگاه قانونی بالایی برخوردار است.

محمدی ادامه داد: ترکیب هیات امنا شامل مقامات‌ زیادی از جمله رییس جمهور، وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر آموزش و پرورش، وزیر تعاون، معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی به دستاوردهای سازمان ملی اشاره و خاطرنشان کرد: کمک با استانداردسازی و کیفیت بخشی به فعالیت های سنجش، زمینه سازی برای استقلال نظام دانشگاهی در پذیرش دانشجو بر مبنای سوابق تحصیلی‌ تقویت و پشتیبانی از مراکز موفق آموزشی از جمله دستاوردهایی است که انتظار داریم در ادامه تشکیل سازمان محقق شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما