شناسهٔ خبر: 66618795 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توصیه‌هایی به هتلداران برای مدیریت مصرف برق

تهران- ایرنا- مصرف برق هتل‌ها در شبانه‌روز جریان دارد. پذیرش پیوسته میهمان‌ها، روشن بودن چراغ‌های سردر هتل، لابی و راهروها و استفاده مداوم مهمان‌ها از وسایل برقی از دلایل ناگزیر بودن مصرف بالای برق در هتل‌ها است. اما روش‌هایی نیز برای بهینه‌کردن و مدیریت مصرف وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، هتلداران برای‌آنکه مصرف برق خود را مدیریت کرده و جزو مشترکان پرمصرف محسوب نشوند می‌توانند اقدام‌های زیر را انجام دهند.

جایگزین‌کردن لامپ‌های رشته‌ای و کم‌مصرف با لامپ LED

در برنامه‌های پیشین صرفه‌جویی در مصرف برق شاهد جایگزین‌شدن لامپ‌های رشته‌ای با لامپ‌های فلوئورسنت کم‌مصرف بودیم.

اکنون هنگام جایگزین‌کردن لامپ‌های فلوئورسنت با لامپ‌های LED رسیده است. لامپ‌های LED به طور متوسط ۷۵ درصد کمتر از لامپ‌های کم‌مصرف معمولی برق مصرف می‌کنند، بی آن که از میزان روشنایی بکاهند.

استفاده از پاور سوئیچ و سنسور سقفی

مشکل روشن ماندن چراغ‌ها و وسایل برقی پس از خالی‌شدن اتاق‌های هتل با نصب پاور سوئیچ به‌راحتی قابل‌حل است.

همچنین نصب سنسورهای سقفی در راهروی هتل جلوی روشن ماندن بی‌دلیل چراغ‌ها را در این بخش می‌گیرد.

می‌توان با نصب این سنسورها در هر بخش از هتل که مشکل روشن ماندن طولانی‌مدت و بی‌دلیل چراغ در آنها جدی است، مصرف برق را تا حد زیادی بهینه کرد.

بهینه‌سازی سیستم‌های سرمایشی و تهویه

بخش زیادی از برق هتل‌ها در فصول گرم در سیستم‌های سرمایشی مصرف می‌شود. برای به‌حداقل‌رساندن این مقدار، سرویس منظم کولرها و نظافت فیلتر آنها ضروری است.

با استفاده از ترموستات‌ها می‌توان دمای مناسب برای هر اتاق را تعیین کرد. با رسیدن اتاق به دمای تعیین شده کولرگازی خاموش خواهد شد. بدین ترتیب بدون تحمیل گرما به مسافران از هدررفت برق نیز جلوگیری می‌شود.

هوشمندسازی ساختمان هتل

هوشمندسازی اتاق‌ها یکی از روش‌های نوینی است که در سال‌های اخیر در همه کشورها اجرایی شده و نتایج بسیار خوبی در مدیریت و بهینه‌کردن مصرف انرژی برق داشته است.

هوشمندسازی هتل‌ها نیز شرایطی را فراهم می‌کند که بتوان با استفاده از یک پنل لمسی سیستم‌های سرمایش و گرمایش، وضعیت پرده‌ها، روشنایی اتاق را تنظیم کرد. تنظیم خودکار این موارد مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

هرچند ممکن است هزینه هوشمند کردن هتل در کوتاه‌مدت گزاف به نظر برسد، اما در طولانی‌مدت کاهش مبلغ پرداختی هتل در زمینه انرژی این هزینه را جبران خواهد کرد.

آموزش‌دادن به پرسنل هتل

مدیریت برق تنها مربوط به تصمیم‌های کلان و مدیریتی هتل نیست.

مقدار زیادی از برق با رعایت‌نکردن نکات جزئی و پیش‌پاافتاده هدر می‌رود.

با تهیه چک‌لیستی از رفتارهای صحیح هنگام سرویس‌دهی و تمیزکردن اتاق برای خدمه می‌توان این میزان را به حداقل رساند.

از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در اتاق‌های خالی پرده‌ها باید کشیده و بسته باشند.

هنگام استفاده از جاروبرقی در اتاق‌ها سایر وسایل برقی باید خاموش باشند.

فقط حوله‌ها و ملحفه‌های کثیف نیاز به شست‌وشو دارند.

برفک‌زدایی یخچال‌ها باید به طور مرتب انجام شود.

بعد از خروج مهمان از اتاق باید ترموستات و تهویه اتاق بررسی شوند.

کمک‌گرفتن از مسافران

قطعاً محدودکردن گزینه‌ها و وضع قواعد سخت‌گیرانه برای همه مسافران در هتل‌ها امکان‌پذیر نیست. اما همواره تعدادی از مسافران هستند که به‌خاطر دغدغه‌های محیط زیستی خود و یا دلایل دیگر از همکاری در حوزه صرفه‌جویی در انرژی استقبال می‌کنند.

با گنجاندن دستورالعمل‌های لازم برای کاهش مصرف برق در بروشورهای جداگانه و یا ارائه آموزش‌های اختیاری می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

تفکیک حوله‌های دست‌نخورده از حوله‌های نیازمند به شست‌وشو، خارج‌کردن شارژرها از پریز بعد از استفاده و بسته نگه‌داشتن پنجره و کشیدن پرده‌ها از نکات قابل رعایت برای مسافران هستند.

به گزارش ایرنا، امسال وزارت نیرو با هدف پشت سرنهادن تابستانی بدون خاموشی نسبت به تدوین ۱۸۰ برنامه عملیاتی اقدام کرده و درقالب آن ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکان صرفه جو در نظر گرفته است.

نظر شما