شناسهٔ خبر: 66618772 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

احیاء هنر صنعت نمد مالی در روستای ابرسج شاهرود

روستای ابرسج با تولید سالانه ۲۵۰ هزار متر مربع محصولات نمدی و هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم، بزودی بعنوان قطب هنر ـ صنعت نمد کشور، ثبت ملی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ طرح احیاء نمد مالی از سال ۹۴ در روستای ابرسج با حدود ۱۵۰۰ نفر جمعیت ساکن در ۲۰ کیلومتری شرق شاهرود از توابع بخش بسطام با آموزش جوانان زیر نظر پیشکسوتان آغاز شد و از ۵ سال پیش تاکنون ۳۵ کارگاه تولیدی در این روستا بطور متوسط روزانه در مجموع ۸۰۰ متر مربع نمد تولید می‌کنند.
به گفته مجید ابراهیمی از فعالان تولیدات نمدی ابرسج، به منظور بازار یابی در ۲۵ استان کشور، هم اکنون نمد از محصولات سنتی نظیر زیر انداز و لباس زمستانی عشایر و چوپانان به بیش از ۳۵ نوع محصول متنوع از جمله انواع کف پوش‌های منزل، پاپوش ها، تن پوش‌ها و تابلو‌های تزئینی تبدیل شده است.
این کارآفرین نمد کشور می‌گوید: تولید محصولات جدیدی نظیر، چاپ شابلونی با رنگ پلاستیکی قابل شستسو روی نمد، تولیدات تلفیقی روی نمد با استفاده از چرم و جاجیم و گلیم، سوزن دوزی و قلم کاری روی نمد، محصولات طبی نمدی نظیر کمربند، زانوبند و ساق بند، عرق گیر صندلی خودرو، مانتو و لباس مجلسی زنان نمدی، کلاه و دست کش و شال گردن نمدی و نمد فرش بازار مناسبی را علاوه بر داخل کشور در برخی کشور‌های منطقه نیز بدست آورده است.
طبق آخرین آمار سید احمد مرتضوی رئیس شورای اسلامی روستای ابرسج این حرفه هم اکنون تا ۲۰۰ نفر شغل مستقیم در خود روستا و بیش از هزار شغل برای مردم روستا‌های منطقه پشت بسطام شاهرود و نمایندگی‌های فعال در ۳۸ شهرستان دیگر کشور ایجاد کرده است.
برای تداوم وارتقاء هنر صنعت نمد علاوه بر تجهیز کارگاه‌ها به دستگاه ویژه نمد مالی برای کاهش زمان و افزایش تولید، زمین ۲ هکتاری با همکاری بنیاد مسکن در ورودی روستا برای انتقال کارگاه‌های قدیمی داخل روستا به مسیر عبور گردشگران جهت معرفی و فروش بیشتر جهت ساخت واحد‌های تولیی جدید در نظر گرفته شده است که تا کمتر از یکسال آینده راه اندازی می‌شود.
رمضان ابراهیمی از پیشکسوتان هنر نمد در ابرسج معتقد است بدلیل جاذب رطوبت بودن پشم، محصولات نمدی مانند سقف‌ها و دیوار‌های کاه گلی عمل می‌کند و بر خلاف باور عمومی در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم است و محصولات پوشیدنی نمد بخصوص کلاه و کمربند در تسکین درد‌های روماتیسمی و مفصلی مفید است.
محمدرضا ابراهیمی دیگر کارآفرین نمد این روستا با اشاره به چالش‌های توسعه این حرفه می‌گوید: بعلت خشکسالی‌ها و کاهش نسبی احشام و دامدار در منطقه، پشم استحصالی جوابگوی میزان تولیدات این روستا نیست و اهالی به ناچار از دامداران استان‌های همجوار پشم را خریداری و منتقل می‌کنند که هزینه‌های ترابری و شستسو و حلاجی و آماده سازی روی قیمت تمام شده محصول تاثیر دارد که در صورت ایجاد کارگاه‌های پشم ریسی در همین منطقه و اختصاص تسهیلات بانکی کم بهره می‌توان زمینه اشتغال جوانان بیشتری را فراهم کرد.
طبق بررسی‌ها و تحقیقات موجود هنر نمد مالی حدود ۸ قرن در روستای ابرسج قدمت دارد.

<div id="video-display-embed-code_11102804"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4231333/11102804?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما