شناسهٔ خبر: 66618699 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو پارلمان شهری: نجابت اصفهانی‌ها سبب بی‌توجهی به حقابه آنها شده است

اصفهان - ایرنا - رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق محروم شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نجابت مردم ما سبب شده است که حقابه قانونی منطقه و زاینده‌رود و بطورکلی این دیار با بی‌توجهی مواجه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید نادرالاصلی روز یکشنبه در یکصد و سی و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: برغم موانع فراوان در راه تامین آب استان، وزارت نیرو از پروژه‌های جایگزین انتقال آب به این خطه حمایت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: خشکی دوره‌ای زاینده‌رود، فرونشست و آلایندگی‌های زیست محیطی، مشکل اساسی استان است با این حال به حق قانونی و طبیعی این خطه بی‌توجهی می‌شود.

رییس کمیسیون ویژه آب شورای شهر اصفهان اظهار داشت: جاری شدن آب در مادی‌ها یکی از حقابه‌های شهر اصفهان و مانع افزایش فرونشست زمین است ولی بدستی تامین نمی‌شود، لذا ما و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درصدد احقاق این حق هستیم.

نادرالاصلی خاطرنشان کرد: میزان ذخیره سد زاینده‌رود حدود ۳۲ درصد و حدود ۲۰ درصد کمتر از سال گذشته است، با این وجود سخنگوی صنعت آب کشور اعلام کرده است که ۱۰ استان کشور از جمله اصفهان از تنش آبی خارج شده‌اند.

وی تصریح کرد: جوسازی علیه اصفهان در سطح کشور در حال انجام است، بنابراین دبیرخانه‌ حوزه زاینده‌رود باید جوابی بدهد تا چنین اظهارنظرهایی بی‌پاسخ نماند.

عضو پارلمان شهری اصفهان اظهار کرد: طرح جایگزینی آب از جنوب استان با اما و اگرهای فنی وزارت نیرو روبه‌رو شده است که این موضوع نیز باید دنبال و مسیرهای جایگزین انتقال آب مشخص شود.

عضو شورای شهر اصفهان گفت: انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، استفاده صنعت از آب زاینده‌رود را حذف می‌کند و بی‌شک بارقه‌ امیدی در دل مردم ایجاد خواهد کرد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: در تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان شاهد برخی سنگ اندازی‌ها هستیم لذا مسوولان نباید اجازه دهند پروژه‌های عظیم ملی دستخوش حُب و بغض‌های محلی و منطقه‌ای شود.

محمد نورصالحی تصریح کرد: این پروژه ملی در دولت‌های مختلف پیگیری شده است و اگرچه این امر ارتباط مستقیمی با ما نداشت با این حال بطور مرتب پیگیر آن بودیم ولی سنگ‌اندازی‌هایی در سطح ملی بر سر مسیر تکمیل این پروژه به گوش ما رسیده است.
وی اظهار کرد: گویا بدنه کارشناسی دستگاه‌های مرکزی مخالف این پروژه هستند، اما رئیس جمهور در سفر نخست خود به اصفهان و همچنین معاون اجرایی ایشان در سفر اخیر به استان برای تکمیل آن قول مساعد دادند، لذا انجام این کار باید از سوی دولت حمایت شود.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر ضرروت توسعه شبکه ریلی گفت: نگرش صرف منطقه‌ای نباید در تصمیم گیری‌های کلان کشور موثر باشد، ما نیز در صورت لزوم با مقامات کشور مکاتبه می‌کنیم.

نورصالحی به نامگذاری محور اصفهان- شاهین شهر به نام «شهیدالقدس سردار محمدرضا زاهدی» اشاره و خاطرنشان کرد: امروز از تابلوی این مسیر رونمایی کردیم.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در جلسه امروز از تشکیل دبیرخانه دائمی مجمع شهرهای تاریخی ایران خبر داد و گفت: این مجموعه با الگوگیری از اتحادیه شهرهای تاریخی جهان در مقیاسی ملی و با ملاحظات بومی، بزودی نخستین اجلاس سالانه خود را برگزار خواهد کرد.

مصطفی نباتی‌نژاد ادامه داد: شهرهای تاریخی ظرفیت‌ قبابل توجه برای توسعه گردشگری دارند بنابراین هم‌افزایی آنها با یکدیگر سبب تسهیل پیشرفتشان خواهد شد.

احمد شریعتی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان هم گفت: درختان زیتون شهر درگیر آفت «عسلک» شده‌اند و سازمان پارک‌ها و فضای سبز باید به این موضوع رسیدگی کند.

احمدرضا مُصور رییس کمیسیون حقوقی، برنامه ریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: فرهنگ‌سازی و تبلیغ در باره پسماند خشک ضروریست.

رییس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: خیابان حافظ در جوار میدان تاریخی «نقش جهان» نیازمند بهبود نظم ترافیکی است.

رسول میرباقری رییس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: میدان امام علی(ع) ضعیف‌ترین منطقه از نظر خدمات و ایمنی است.

به گزارش ایرنا، گفته کارشناسان، در باغشهر اصفهان یک هزار کیلومتر مادی وجود داشته است که امروزه از مجموع ۲۷۰ کیلومتر موجود ۲۳۰ کیلومتر آن قابلیت استفاده دارد.

بر اساس تومار شیخ بهایی، مادی‌ها وظیفه انتقال آب به دشت اصفهان را بر عهده داشته و آب زاینده‌رود هم به ۳۳۰ سهم تقسیم‌بندی می‌شده است.

نیاز آبی مطلوب اصفهان ۵۶ میلیون مترمکعب در سال است و نیاز آبی این شهر در زمان خشکسالی ٣۶ میلیون مترمکعب در سال برآورد می‌شود.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

نظر شما