شناسهٔ خبر: 66617782 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

کاهش نرخ آسیب‌های شغلی و حوادث منجر به فوت

بر اساس گزارش اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی دو سال گذشته ۱۵۵ هزار و ۱۴ فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر صورت گرفته و همچنین میانگین نرخ آسیب‌های شغلی، ۹.۵ درصد و نرخ حوادث منجر به فوت، ۷.۵ درصد نسبت به دوره مشابه قبل کاهش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بورس‌نیوز، اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی یک گزارش با تأکید بر ضرورت اجرای ماده ۹۶ قانون کار، به مجموعه اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در راستای حفظ و صیانت از نیروی کار پرداخته است.

بنا بر این گزارش، در دو سال گذشته ۱۵۵ هزار و ۱۴ فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر و همچنین ۱۱۳ درصد برنامه تحولی بازرسی کار در سال ۱۴۰۲ صورت گرفته است.

نظارت بر حسن اجرای مقررات قانون کار از دیگر اقداماتی است که از طریق انجام ۱ میلیون و ۴۳ هزار بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار صورت پذیرفته و ۸۸۷ هزار ابلاغیه رفع نواقص به کارفرمایان صادر شده است.

طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ میانگین نرخ آسیب‌های شغلی، ۹.۵ درصد و نرخ حوادث منجر به فوت، ۷.۵ درصد نسبت به دوره مشابه قبل کاهش پیدا کرده است.

از دیگر اقدامات صورت گرفته می‌توان به تدوین آیین‌نامه اجرایی مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۵۵ سازمان بین‌المللی کار و تصویب آن از سوی هیأت وزیران و برگزاری دو همایش ملی راهبردی با حضور شرکای اجتماعی و مدیران دستگاه‌های وظیفه مدار در راستای اجرای بهینه سند مذکور اشاره کرد.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به اهمیت موضوع ایمنی در محیط‌های کارگاهی، لزوم آموزش نیرو‌های کار و رعایت نکات ایمنی از سوی کارگران در کارگاه‌های پرخطر امری ضروری است.

به گزارش ایسنا، به موجب ماده ۹۵ قانون کار، نظارت مستمر بر حوزه ایمنی کار و مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرمایان است و مطابق ماده ۸۵ قانون کار به منظور صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تأمین بهداشت کار و کارگر و محیط کار تدوین می‌شود برای کلیه کارگاه‌ها، کارگران، کارفرمایان و کارآموزان الزامی است.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی آسیب شغلی کاهش میانگین

نظر شما