شناسهٔ خبر: 66617610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

تیپولوژی مجلس دوازدهم/ از مقاومت احیاگر فلسطین تا غربالگری بدون ناهنجاری

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداخته‌اند که مهم ترین آن ها بررسی جدید بودجه ای آموزش و پرورش در لایحه ۱۴۰۳ مرکز پژوهش های مجلس از بدهی ۴۴ هزار میلیاردی به فرهنگیان ، اعتراض‌های ناتمام خیابانی در سرزمین‌های اشغالی و تجمعات بی‌سابقه در دانشگاه‌های جهان بود و تصاویر صفحه نخست روزنامه های صبح امروز خود را در پیشخوان مطبوعات با این موضوعات عرضه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علمی‌سازی، استاندارد‌سازی و هوشمندسازی فرایند غربالگری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد تأکید قرار گرفته‌است و حالا دو سال پس از ابلاغ این قانون بنا به تأکید وزارت بهداشت به رغم کاهش ۲۰۰ هزار غربالگری، با افزایش آمار تولد نوزادانی با ناهنجاری جنینی مواجه نیستیم. روزنامه های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوع بحث برانگیز اتمام انتخابات دور دوم مجلس نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: اسرائیل، منفور در جهان شکست‌خورده در میدان

خیلی‌ها معتقدند، عملیات طوفان‌الاقصی، که 218 روز پیش انجام شد، ضربه نهائی و کاری را به صهیونیست‌ها وارد کرد و سقوط و فروپاشی رژیم مصنوعی اسرائیل را شدت بخشید. این هم گفته شده است که، تاریخ رژیم صهیونیستی به «قبل و بعد از این حمله» تقسیم شد، و اسرائیل بعد از طوفان‌الاقصی با اسرائیل قبل از آن، زمین تا آسمان متفاوت خواهد بود. 218 روز است که موضوع اصلی در اسرائیل، بحث «عادی‌سازی» و «طرح آبراهام» نیست بلکه مسئله اصلی در این سرزمین اشغال‌شده، «ماندن» یا «رفتن» اسرائیل است. شاید در وهله اول تصور شود، این موضع‌گیری‌ها و تحلیل‌ها، سیاسی و ژورنالیستی است و با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد.

اما رسانه‌ها و افرادی این مواضع را گرفته‌اند که، دارای اعتبار بالایی هستند. خیلی از این مواضع حتی از سوی خود صهیونیست‌ها اتخاذ شده است. اصلاً رسانه‌ها و افراد به کنار. بیایید کمی به اخبار رسمی که هر روز در رسانه‌های دنیا منتشر می‌شود نگاهی بیندازیم.

در ادامه وطن امروز نوشت: مقاومت احیاگر فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه در اقدامی تاریخی و معنادار، با 143 رای موافق، 9 رای مخالف و 25 رای ممتنع، به پیش‌نویس طرح عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای مثبت داد؛ رویدادی که با بازتاب‌های بین‌المللی گسترده‌ای روبه‌رو شده و البته بسیاری از ناظران و تحلیلگران حوزه سیاست بین‌الملل نیز این رای قاطع را حامل پالس‌ها و معانی قابل توجهی ارزیابی می‌کنند.

به گزارش «وطن امروز»، برخی تحلیلگران نظیر «جفری ساکس» و «سیبل فرس» در مقاله‌ای برای وب‌سایت خبرگزاری الجزیره تاکید کرده‌اند «لحظه سرنوشت‌سازی که چندین دهه ملت فلسطین انتظار آن را می‌کشیدند، در جریان رای تاریخی اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عضویت کامل فلسطین در سازمان مذکور، فرا رسید»؛ رویدادی که می‌تواند سرمنشأ تغییر و تحولات و رویدادهای تازه‌ای باشد.  در همین ارتباط «ماجد عبدالفتاح» رئیس هیات اتحادیه عرب در سازمان ملل در گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار کرد: گروه کشورهای عربی در نیویورک از آوریل برای حمایت از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل کشور فلسطین آماده شده بود.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: ضرورت تجدیدنظر در شیوه اداره خودروسازها

عطش خدمت به صنعت خودرو، باعث شده که برخی از مدیران ارشد خودروسازی به بیراهه بروند و برای همیشه خود را مدیون مردم و سهامداران کنند. این مدیران با انواع لابی خودشان را به جاده مخصوص می‌رسانند و در نهایت «چشم گو» به کسانی می‌شوند که از این حوزه رانت‌های میلیاردی عایدشان می‌شود. این مدیران خودروساز آنچنان مطیع محض می‌شوند که در تمام جلسات وقتی از آنها خواسته‌ای مطرح می‌شود، ‌کاری به هزینه فایده آن پروژه ندارند و بی‌چون و چرا می‌پذیرند. جالب آن‌که توجیه‌شان این است که ما هزینه‌های سرسام‌آور زیادی داریم و حالا اگر نیروی اضافه یا اقدامی انجام شود به جایی بر نخواهد خورد.

پرداخت تاوان توسط خریدار

در حالی صنعت خودرو بشدت به مدیران دلسوز و آینده‌نگر نیاز دارد  که اکنون در رأس هرم برخی از شرکت‌های خودروسازی، ‌مدیرانی قرار گرفتند که دنبال بده‌بستان، سود شخصی یا رساندن سود به برخی از گروه‌ها هستند. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده، ‌صنعت خودرو رشد نکند، وجود چنین مدیرانی است؛ مدیرانی که نفع و سود گروه‌های سیاسی‌شان، ‌نسبت به منافع اقتصادی یک شرکت صنعتی با جامعه کارگری بالا، بسیار برتری دارد.

در این میان برخی از مدیران خودروسازی از زیان بالای خودروهای تولیدی خود صحبت و این موضوع را هم با افتخار رسانه‌ای می‌کنند. برخی از مدیران ادعا دارند هر دستگاه خودرویی که در جاده مخصوص به مرحله فروش می‌رسد از 26 میلیون تومان تا 92 میلیون تومان در خط زیان است و همه این موضوعات را به «قیمت‌گذاری دستوری و تصمیم سیاستگذاران» گره می‌زنند. اما چرا مدیران ناراضی برای رفع این مشکلات هیچ کاری نمی‌کنند و همواره بهانه‌جویی خود را برای مردم و بخصوص خریداران خودرو می‌برند. اگر مدیری نمی‌تواند با افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های سربار، مدیریت هزینه و سایر موارد، از قیمت نهایی خودرو ‌بکاهد، ‌قاعدتاً تاوان آن را خریدار خودرو نباید پرداخت کند.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: آرایش سیاسی مجلس دوازدهم

بامداد دیروز که نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران هم اعلام شد، عملا کار انتخاب افراد برای کرسی های بهارستان به پایان رسید و از امروز رایزنی ها در مرحله اول برای فراکسیون سازی های جناحی در مجلس آینده آغاز شده و پس از آن نوبت تعیین ترکیب هیئت رئیسه مجلس دوازدهم است که البته با این وضعیت کار سخت و پرحاشیه ای خواهد بود. در گزارش پیش رو سعی کردیم هم از لحاظ گرایش منتخبان بهارستان فضای روشنی را ترسیم و هم برخی ویژگی ها و حواشی منتخبان مجلس دوازدهم را بررسی کنیم.

از بالا و پایین کردن منتخبان ملت در دور اول و دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی می توان به یک اعداد حدودی درباره گرایش سیاسی آن ها پی برد و بر این اساس بررسی های خراسان نشان می دهد در میان منتخبان مردم جناح حامی دولت شامل فهرست های شریان، امنا، صبح ایران (موسسه مصاف) و بخش های رادیکال جبهه پایداری توانسته اند  حدود 100کرسی را از آن خود کنند. دومین گروهی که می توان گفت در مجلس آینده تعداد زیادی را به خود اختصاص داده، ائتلاف نمایندگان نزدیک به محمد باقر قالیباف رئیس فعلی مجلس و بخش های معتدل تر جبهه پایداری با عنوان ائتلاف شورای انقلاب یا همان شانا هستند که ظاهرا حدود 90کرسی را به دست آورده اند. در این میان فهرست های شامل اصلاح طلبان و اعتدالیون طرفدار دولت قبل هم می گویند حداقل 60کرسی را از آن خود کرده اند و 40کرسی باقی مانده به مستقلین و اقلیت های مذهبی رسیده که این ها هم برخی در سابقه خود اصولگرایی یا اصلاح طلبی یا حامی دولت قبل بودن را دارند اما الان مدعی مستقل بودن هستند.

با این حال در فضای پر ابهام و غیر شفاف سیاسی ایران خیلی نمی توان به این اعداد هم مطمئن بود، ساعتی بعد از اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی، غلامرضا نوری قزلجه از افزایش تعداد نمایندگان مستقل به عدد نزدیک به ۱۰۰ خبر داد. غلامرضا نوری قزلجه، نماینده منتخب مجلس دوازدهم و رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم  گفت: با اعلام نتایج نهایی مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم تعداد ۱۳ نفر از نامزد‌های مشی مستقل به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند و بدین ترتیب تعداد اعضای فراکسیون در شرف تأسیس نمایندگان مستقل به عدد ۱۰۰ نزدیک شد و امید‌ها برای شکل گیری مجلسی پویا که بتواند مطالبات مردم را دنبال کند، افزایش یافت.باز هم باید تاکید کنیم این اعداد حدودی بوده و به دلیل نبود شفافیت کامل در خط و ربط سیاسی برخی منتخبان، تا زمان تشکیل مجلس دوازدهم و ایجاد فراکسیون های مشخص در مجلس آینده نمی توان اعداد قطعی را اعلام کرد ضمن این که برخی از منتخبان در دو یا سه فهرست حضور داشتند و باید دید بعد از رفتن زیر یک سقف در بهارستان به کدام سمت میل پیدا می کنند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: ایران صادرکننده گندم می شود

به تازگی معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته میزان تولید گندم در کشور ۱۰ و نیم میلیون تن بوده است و یک میلیون تن واردات داشته‌ایم، خبر داد که در سال جاری به خودکفایی کامل تولید گندم خواهیم رسید و وارداتی نخواهیم داشت.

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه دومین سفر استانی رئیس جمهور به همراه هیئت دولت به استان قم بیان کرد: بخش کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصادی کشور است؛ به طورحدودی ۱۰۰ درصد تولید کشور از سوی بخش خصوصی و با مشارکت مردم انجام می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی تنها برنامه‌ریزی و پشتیبانی را برای تأمین نیاز کشور به امنیت غذایی انجام می‌دهد. وی با اشاره به موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در تأمین امنیت غذایی، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ که میزان تولید گندم کشور ۴ و نیم میلیون تن بود، هفت میلیون تن واردات گندم داشتیم که این میزان در سال ۱۴۰۱ با تولید ۷ و نیم میلیون تن گندم و ۳ میلیون تن واردات بوده است.

جوان نوشت: کاهش غربالگری بدون افزایش ناهنجاری

۲۰۰ هزار غربالگری کمتر بدون افزایش ناهنجاری جنینی؛ این آماری است که صابر جباری، رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در نشست خبری روز گذشته این وزارتخانه به مناسبت هفته ملی جمعیت به آن اشاره می‌کند. علمی‌سازی، استاندارد‌سازی و هوشمندسازی فرایند غربالگری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد تأکید قرار گرفته‌است و حالا دو سال پس از ابلاغ این قانون بنا به تأکید وزارت بهداشت به رغم کاهش ۲۰۰ هزار غربالگری، با افزایش آمار تولد نوزادانی با ناهنجاری جنینی مواجه نیستیم.

این در حالی است که پیش از اجرای این قانون، غربالگری غیر استاندارد و با خطای بالا خودش به چالشی جدی برای مادران باردار تبدیل شده‌بود و درصد خطای بالا در غربالگری موجب می‌شد برخی از جنین‌های سالم هم مجوز سقط دریافت کنند.

ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از پر بحث‌ترین بند‌های این قانون بوده‌است. برخی از چهره‌ها با همراهی برخی جریانات رسانه‌ای این بند از قانون جوانی جمعیت را به معنای حذف غربالگری می‌دانستند و معتقد بودند این قانون می‌تواند با افزایش ناهنجاری‌هایی از بدو تولد همراه باشد. در برابر این، گروهی از کارشناسان هم درصد خطای روش‌های غربالگری موجود را بالا می‌دانستند و معتقد بود بسیاری از نتایج این غربالگری‌ها درست از آب در نمی‌آید و مجوز سقط جنین‌های سالم را صادر می‌کند!

جام جم در صفحه نخست خود نوشت: دولت یهود‌‌؛ دولت ترور

صهیونیست‌ها پس از ورود به فلسطین به سه شکل در آن سکنی گزیدند‌؛ کیبوتص، مشاویم و ناحال که این آخری رنگ‌وبوی نظامی دارد.   اندیشکده مطالعات یهود در این زمینه می‌نویسد: ناحال به شهرک‌های ویژه‌ سربازان و نظامیان یهودی در اماکن استراتژیک و مهم اطلاق می‌شود. به ‌عبارت بهتر می‌توان آن را قلعه‌های نظامی تحت عناوین غیرنظامی نامید.  ناحال چه در زمان قیمومیت انگلیس بر فلسطین و چه در دوران جنگ اول اعراب و اسرائیل جزو مهم‌ترین پایگاه‌های ترور و خرابکاری بر ضد اعراب به‌شمار می‌رفت. صهیونیست‌ها در راستای طرح‌های اسکان مهاجران یهود در فلسطین مؤسسات و سازمان‌هایی را مانند گدناع برای جوانان به ‌وجود آوردند که بیشتر شبیه دستگاهی برای تبدیل صهیونیست‌ها از حالت غیرنظامی به حالت نظامی در دوران قبل از تشکیل دولت یهود بود. در این میان زیرساخت‌های جنگی جنبش صهیونیسم در دوران قیمومیت در سازمان‌های کاملا تروریستی بنا نهاده شد که مهم‌ترین آن هاگانا بود. 

این سازمان مخوف و خونریز که به‌صورت علنی و قانونی فعالیت می‌کرد، همراه با ماباخ و زیر نظر مستقیم آژانس یهود، سازمان جهانی صهیونیسم و حزب کارگری ماپای مسئولیت اجرای مفاد اعلامیه بالفور را بر ‌عهده داشت. همچنین سایر سازمان‌های تروریستی یهودی با وحشی‌گری فوق‌تصور، طرح نابودسازی اعراب و حتی مقامات مستقر انگلیسی در فلسطین (که همان مقامات قیمومیت طی سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۸ بودند) را به مرحله‌ اجرا درمی‌آوردند.

سازمان‌های غیررسمی مذکور با آزادی عمل بیشتری، اهداف رهبری صهیونیست، سازمان جهانی صهیونیسم و آژانس یهود را در فلسطین تحقق بخشیدند و طی ۱۰ سال قبل از تشکیل رژیم صهیونیستی، به شکلی افسارگسیخته نه‌فقط اعراب، بلکه در برخی موارد انگلیسی‌ها و حتی یهودیان را هم از دم تیغ سفاکانه خود می‌گذراندند؛ چراکه سازمان جهانی صهیونیسم و آژانس یهود فقط بر کار هاگانا نظارت داشتند، نه سایر سازمان‌های تروریستی.

در ادامه همشهری نوشت: سقوط طلاق،صعود فرزند آوری

اجرای ۴۳ ماده قانونی از 73ماده قانون جوانی جمعیت بر عهده وزارت بهداشت است که نشان از حجم بالای وظایف این وزارتخانه دارد؛ حالا متولیان نظام سلامت می‌گویند که عمده این مواد اجرایی شده و تا حدودی موفق هم بوده است؛ اما تا سطح مطلوب فاصله دارد و تلاش‌های بیشتر در این حوزه ادامه دارد. معاونان بهداشت و درمان وزارت بهداشت دیروز در نشست خبری هفته جوانی جمعیت درباره دستاوردهای این حوزه به نکات مهمی اشاره کردند که بخشی از آنها در ادامه آمده است.

تکذیب افزایش تولد کودکان با اختلالات ژنتیک

با اجرای قانون جوانی جمعیت، غربالگری‌های بی‌ضابطه هم حذف شد و نتیجه آن بروز شایعاتی از افزایش تولد کودکان با اختلالات ژنتیک و معلولیت‌های حین تولد بود؛ اما درباره بیماری‌های مرتبط با غربالگری ژنتیک طی اجرای قانون جوانی جمعیت هیچ آمار افزایشی وجود ندارد و اینکه گفته می‌شود حذف غربالگری سبب افزایش ریسک تعداد موالید با اختلالات ژنتیک شده، شایعه است. این در حالی است که در سال۱۴۰۲ مراقبت از مادران باردار افزایش یافت و تقریبا دوبرابر شد. غربالگری‌های کروموزومی در کشور هم طی 2سال اخیر ۲۰۰هزار مورد کاهش یافته است.

کاهش 3درصدی آمار طلاق

آمار مربوط به ثبت طلاق در کشور سال گذشته 3درصد کاهش داشته است. ۲۰۷هزار و ۸۴۰طلاق در سال ۱۴۰۱ ثبت شده که این عدد در سال گذشته ۲۰۱هزار و ۴۸۶واقعه بوده است. البته طی 2سال اخیر ثبت ازدواج در کشور هم به میزان ۸.۷درصد کاهش یافته و یکی از دلایلی که باعث شده ثبت ازدواج در کشور نزولی شود، این است که جمعیت جوانی که در سن ازدواج قرار می‌گیرد هرسال کاهش پیدا می‌کند. نرخ باروری در کشور هم تغییر چندانی نکرده و همچنان 1.6به ازای هر مادر است.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: تیپولوژی مجلس دوازدهم

 پرونده دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، با اعلام نتایج 45 کرسی باقیمانده در 15 استان بسته شد. به دلیل انشقاق در جریان اصولگرا، انتخابات این دوره مجلس کمی پیچیده شد و چندین و چند لیست اصلی و فرعی ایجاد شد تا کرسی‌های مجلس به شکلی بین تمام جریانات تقسیم شود. بررسی‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد که بیشترین کرسی مجلس دوازدهم، در انحصار کاندیداهای اختصاصی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) با ۵۸ کرسی است. پس از شانا، اصلاح‌طلبان با کسب 40کرسی قرار دارند. ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) با 16 کاندیدای اختصاصی در جایگاه سوم و جبهه موسوم به «صبح ایران» نیز با 11 کاندیداهای اختصاصی در جایگاه بعدی قرار دارد. کمترین کاندیدای اختصاصی راه‌یافته به مجلس دوازدهم متعلق به شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی با 4 کاندیداست.

البته در دور دوم انتخابات، کاندیداهای اختصاصی جبهه صبح ایران ناکام ماندند و در هیچ حوزه‌ای پیروز رقابت‌ها نشدند.
سایر راه‌یافتگان مجلس دوازدهم، مستقلان یا کسانی هستند که نام‌شان حداقل در دو لیست انتخاباتی مجزا درج شده بود. با این وضعیت کمی سخت می‌توان درباره ترکیب هیات‌رئیسه مجلس دوازدهم سخن گفت. شنبه صبح با اعلام نتایج، رقابت بر سر مجلس دوازدهم به پایان رسید اما بعید به نظر می‌رسد پرونده بداخلاقی‌هایی که در قالب «افشاگری» به شکل وسیعی از سوی جریانات سیاسی و لیست‌های انتخاباتی علیه یکدیگر باز شد، به این زودی‌ها بسته شود.

گزارشی از امیر کریمی

نظر شما