شناسهٔ خبر: 66617363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

کارشکنی ها برای اجرایی نشدن دستور رئیس جمهور شروع شد؛

پشت پرده جریان رسانه ای ضدپیشرفت در قم/ چرا خبرآنلاین تریبون تخریب مونوریل قم شد؟!

مونوریل قم یک سامانه حمل و نقل شهری است که ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده اما هنوز به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده است. این پروژه در دو فاز طراحی شده که فاز اول آن شامل ۶٫۲ کیلومتر مسیر و ۵ ایستگاه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از قمنا، پروژۀ احداث منوریل شهر قم به عنوان اولین خط منوریل کشور و با هدف توسعۀ سیستم‌های مدرن حمل و نقل شهری به طول ۶/۲ کیلومتر و با ۵ ایستگاه (در فاز اول) تیر ۱۳۸۸ به مناقصه گذاشته شد و کنسرسیومی متشکل از گروه مپنا و شرکت کیسون با کسب بهترین امتیاز به عنوان برندۀ مناقصه اعلام شدند. این قرارداد میان سازمان قطار شهری قم و کنسرسیوم مپنا و کیسون منعقد شد و در تاریخ ۸۸/۱۰/۱۶ ابلاغ گردید. این پروژه به صورت EPC و شامل مراحل مختلفِ طراحی ناوگان، تجهیزات ویژه و سازه؛ تأمین و تست و راه‌اندازی ناوگان؛ و همچنین تأمین، نصب، راه‌اندازی؛ تست و راه‌اندازی تجهیزات ویژه و اجرای عملیات ساختمانی می‌باشد. (1)

این پروژه به عنوان اولین خط مونوریل کشور و با هدف توسعه سیستم‌های مدرن حمل و نقل بطول ۱۸/۷ کیلومتر جهت اتصال محدوده شمالشرقی شهر قم تا مرکز شهر حرم مطهر حضرت معصومه (س) و امتداد قطری بسوی جنوب غربی و نهایتا اتصال به شهر پردیسان طراحی و تصویب گردیده است. (2)
 
آیا مونوریل قم می‌تواند ایستگاه آرامش برسد؟ چرا خبرآنلاین تریبون تخریب مونوریل قم شد؟!

با تکمیل و احداث مرحله اول پروژه، قابلیت جابجایی مسافر به میزان ۱۲ هزار PPHPD و با ساخت و تکمیل کل خط تا ظرفیت ۱۹ هزار و ۲۰۰ PPHPD خواهد رسید. (PPHPD مخفف کلمه Passengers Per Hour Per Direction به معنای تعداد مسافری است که در یک ساعت و در یک جهت جابه جا می شود)

با وجود ادعای مخالفان مبنی بر ناکافی بودن ظرفیت مونوریل برای جابه‌جایی جمعیت 550 هزار نفری پردیسان، این «تک‌ریل» قادر است فقط در فاز اول در صورت فعالیت 12 ساعته در روز، روزانه 144 هزار نفر را به این منطقه منتقل کند.

آیا مونوریل قم به ایستگاه آرامش رسیده است؟

با تدبیر دولت سیزدهم و همت مدیران قمی، گره کور پروژه مونوریل قم پس از سال‌ها انتظار گشوده شد و تکمیل آن به زودی آغاز می‌شود.

رئیس جمهور در سفر هفته گذشته خود به قم، در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان، پس از استماع گزارشی از موانع پیش روی تکمیل طرح مونوریل، با تاکید بر هزینه‌کرد قابل توجه برای این پروژه و عدم امکان رها کردن آن، دستور داد اجرای پروژه به صورت فاز به فاز و طبق توافق دستگاه‌های مرتبط، توسط شهرداری قم آغاز شود. ایشان همچنین از کمک دولت در تامین منابع لازم برای اجرای پروژه خبر دادند.

آیا مونوریل قم می‌تواند به ایستگاه آرامش برسد؟ چرا خبرآنلاین تریبون تخریب مونوریل قم شد؟!

با وجود نشانه‌هایی از همدلی و انسجام در میان مسئولان شهری قم برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، برخی جریان‌های ورشکسته سیاسی با انتشار گزارش‌های یک‌جانبه، در تلاش‌اند تا تفرقه و اختلاف‌افکنی بین مسئولان ایجاد کنند و شعله‌ی تفرقه را میان آنان برافروزند.
 
تفرقه‌افکنی در میان مدیران شهری، یک چالش جدی برای این جریان است که می‌تواند پیامدهای منفی برای استان داشته باشد. مدیران قمی باید با درک این خطر، برای حل و فصل اختلافات خود و تقویت وحدت و انسجام خود تلاش کنند.
 
خبرآنلاین تریبون تخریب مونوریل قم؟

در روزهای اخیر، شاهد انتشار گزارش‌هایی در سایت خبری اصلاح‌طلب خبرآنلاین بوده‌ایم که به نظر می‌رسد با هدف تخریب پروژه ملی مونوریل قم تهیه شده‌اند. این گزارش‌ها که غیرمتعادل به نظر می‌رسند، حاوی اطلاعاتی هستند که به طور کامل به نفع این پروژه نیست و به جنبه‌های منفی آن بیشتر پرداخته‌اند.

انتشار این گزارش‌ها در یک رسانه اصلاح‌طلب مانند خبرآنلاین، علامت سوالاتی را در مورد بی‌طرفی و انگیزه‌های پشت پرده این رسانه ایجاد می‌کند.

آیا مونوریل قم می‌تواند به ایستگاه آرامش برسد؟ چرا خبرآنلاین تریبون تخریب مونوریل قم شد؟!

به عنوان نمونه گزارشی که با تیتر (رئیسی را در قم قربانی احمدی‌نژاد نکنید /هشدار درباره کاسبان مونوریل) در این وبسایت منتشر شده است را بررسی میکنیم. این گزارش با این پاراگراف شروع میشود: (همه کارشناسان حمل و نقل اتفاق نظر دارند که پروژه مونوریل در قم یک خطای فاحش مدیریتی است که بدون کار کارشناسی در مسیری طراحی و اجرایی شده است که کمترین جابجایی مسافر را در شهر قم حتی برای آینده دور دارد و به واسطه هزینه‌بر بودن احداث و به ویژه نگهداری مونوریل، بار مضاعفی را برای همیشه بر دوش مردم قم تحمیل می‌کند.)

چه کسانی در زمره کارشناسان مورد ادعای این گزارش قرار دارند؟ چرا نام و نظرات ایشان منتشر نشده است؟ آیا بدون بررسی کارشناسی دقیق، تصویب چنین پروژه ی مهمی با حجم جمعیت نیم میلیونی پردیسان و شهرک تازه تاسیس پرنیان و ادعای کمترین جابجایی مسافر، قابل توجیه است؟

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: (این روزها دو گروه به واسطه نفوذی که در دولت دارند در پی این هستند به هر قیمتی مونوریل را اجرا کنند. یک عده که کاسبان مونوریل‌اند، عده دیگر مدیران وامدار احمدی‌نژادند که حیات سیاسی خود را مدیون ایشان می‌دانند و در پی ادای دین خود به هر قیمتی شده حتی قربانی کردن اعتبار رئیسی هستند تا باعث خوشنودی احمدی‌نژاد را فراهم نمایند.)

آیا استفاده از کاسبان مونوریل برای فریب افکار عمومی اقدامی غیراخلاقی نیست؟ همچنین، آیا ادعای وامدار بودن مدیران، توهینی به ساحت مدیران قم تلقی نمی‌شود؟

در انتهای این گزارش، مطالبی عنوان شده که می‌تواند به عنوان تهمت به استاندار و معاون اجرایی رئیس جمهور تلقی شود: (متأسفانه معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار قم مطالعه جدید را هم کنار گذاشته و با تهدید شهردار و شورای شهر خواستار اجرای مونوریل به هر قیمتی، آن هم با بودجه شهرداری قم شده‌اند.)

توسل به اتهام تهدید شهردار و اعضای شورای شهر، نشان‌دهنده بی‌اطلاعی، مغرضانه بودن و سیاه‌نمایی در این گزارش است. ضروری است که نویسنده گزارش، عملکرد اعضای فعلی شورای شهر را در دوران مسئولیتشان نیز مورد بررسی قرار دهد.

در گزارش‌های پیشین این سایت، با تیترها و رویکردی کاملاً سیاسی، تلاش شده بود تا به تخریب این پروژه عمرانی پرداخته شود. این رویکرد مغرضانه در گزارش آخر نیز به وضوح قابل مشاهده است، به طوری که با تقابل قرار دادن قم با کل کشور، نگرانی‌هایی راجع به صرف بودجه برای مردم شریف این شهر القا می‌شود.

آیا مونوریل قم می‌تواند ایستگاه آرامش برسد؟ چرا خبرآنلاین تریبون تخریب مونوریل قم شد؟!آیا مونوریل قم می‌تواند ایستگاه آرامش برسد؟ چرا خبرآنلاین تریبون تخریب مونوریل قم شد؟!

انتشار این گزارش‌ها در یک رسانه‌ی اصلاح‌طلب(که در دهه 80 برخی آنرا منتسب به علی لاریجانی عنوان کردند، اما این مسئله مورد تکذیب روابط عمومی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت)، سوالاتی را در مورد اهداف و انگیزه‌های پشت آن ایجاد می‌کند. آیا خبرآنلاین در حال دنبال کردن جبهه‌گیری سیاسی علیه این پروژه است؟ یا نقص‌ها و ایرادات واقعی در مونوریل قم وجود دارد که این رسانه قصد دارد آنها را به اطلاع مردم برساند؟

بی‌طرفی و انصاف در رسانه‌ها، به خصوص در مورد پروژه‌های ملی که با هزینه‌هایی از بیت‌المال ساخته می‌شوند، امری ضروری است. ضروری است که خبرآنلاین در مورد گزارش‌های مربوط به مونوریل قم تجدید نظر کند و با ارائه اطلاعات متعادل و بی‌طرفانه به مخاطبان خود، امکان قضاوت درست را به آنها بدهد.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که پروژه مونوریل قم، مانند هر پروژه عمرانی دیگری، دارای موافقان و مخالفانی است. بحث و گفتگو پیرامون این پروژه و طرح دیدگاه‌های مختلف، امری طبیعی و ضروری است. با این حال، تخریب و سیاه‌نمایی بدون توجه به واقعیت‌ها، نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه می‌تواند به ضرر منافع عمومی و مصالح شهر قم باشد.

نظر شما