شناسهٔ خبر: 66616615 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین: بازی آمریکا با کارت تایوان نتیجه معکوس خواهد داشت

تهران - ایرنا - مدیرکل اقیانوسیه و آمریکای‌ شمالی وزارت امورخارجه چین با بیان اینکه بازی واشنگتن با «کارت تایوان» نتیجه معکوس خواهد داشت، تاکید کرد که دنبال کردن سیاست «استفاده از تایوان برای مهار چین» به شکست ختم خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش یکشنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، یانگ تائو مدیرکل اقیانوسیه و آمریکای‌شمالی وزارت امورخارجه چین در پاسخ به ادعاهای بی‌اساس برخی از مقامات آمریکایی درباره قطعنامه ۲۷۵۸ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در باره تایوان، اظهار داشت: واشنگتن بصورت عمد این قطعنامه را به چالش می‌کشد.

پس از تصویب قطعنامه ۲۷۵۸ در سال ۱۹۷۱، چیانگ کای نماینده تایوان اخراج شد و کرسی آن به نماینده جمهوری خلق چین واگذار شد.

وی با بیان اینکه واشنگتن وضعیت بلاتکلیف تایوان را تبلیغ می‌کند و از مشارکت تایپه در کنفرانس‌ها و رویدادهای سازمان ملل متحد حمایت می‌کند، افزود: مقامات وزارت خارجه آمریکا ادعا می‌کنند که قطعنامه ۲۷۵۸ مجمع عمومی سازمان ملل متحد «اصل چین واحد» را به رسمیت نمی‌شناسد و این قطعنامه هیچ ارتباطی با انتخاب‌های حاکمیتی کشورها در مورد جزیره ندارد و تایپه را از مشارکت در سیستم سازمان ملل متحد و سایر مجامع چندجانبه منع نمی‌کند.

یانگ با تاکید بر اینکه اظهارات واشنگتن تلاشی برای گمراه کردن جامعه جهانی و به چالش کشیدن اجماع بین‌المللی در مورد اصل چین واحد است، تصریح کرد: ما معتقدیم ضروری است که منشاء و ماهیت قطعنامه ۲۷۵۸ سازمان ملل متحد به طور جامع و منظم روشن شود تا کارها را درست کنیم.

مدیرکل اقیانوسیه و آمریکای‌شمالی وزارت امورخارجه چین تاکید کرد که سیاست «اصل چین واحد روشن» است، یعنی تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی از ما است.

این دیپلمات چینی با بیان اینکه سازمان ملل متحد همواره از قطعنامه ۲۷۵۸ مجمع عمومی سازمان ملل پیروی کرده و از اصل چین واحد در رسیدگی به مسائل مربوط به تایوان حمایت کرده است، اظهار داشت که سازمان ملل متحد، آژانس‌های تخصصی آن و سایر سازمان‌های بین‌الملل به این قطع‌نامه پایبند بوده و تایوان را جز یکی از استان‌های چین می داند و برای همین مقامات این جزیره به عنوان نمایندگان این کشور به رسمیت نمی‌شناسند.

وی با تاکید براینکه تایوان، بزرگترین مانع عادی سازی روابط چین و آمریکا بود، افزود: واشنگتن برای عادی‌سازی روابط بین دو کشور به صراحت اعلام کرده بود که دولت آمریکا فقط جمهوری خلق چین را به عنوان دولت قانونی این کشور به رسمیت می شناسد و تایوان را بخشی از چین می‌داند.

یانگ همچنین با اشاره به اینکه سیاست «اصل چین واحد» پایه اصلی روابط سیاسی چین و آمریکا است، اذعان کرد که واشنگتن پس از ۴۵ سال پس از برقراری روابط دیپلماتیک با پکن باز هم این سیاست را نقض می‌کند.

این مقام چینی تصریح کرد که آمریکا باید تلاش‌های خود برای تضعیف اصل چین واحد را متوقف کند.

یانگ همچین گفت: ایالات متحده تنها موظف است که از قطعنامه ۲۷۵۸ تبعیت کند و حق ندارد خودسرانه آن را تحریف کند، چه رسد به اینکه امتیاز اقدام خودسرانه را داشته باشدکه بی پروا عمل کند.

وی افزود: ما از واشنگتن می‌خواهیم که در مقابل جامعه جهانی قرار نگیرد و با عدالت بین‌المللی و با اصول اساسی روابط بین‌الملل مخالفت نکند.

سونگ پِی وو مدیرکل اقیانوسیه و آمریکای‌شمالی وزارت امورخارجه چین بود که پس از تصدی سفیر چین در تهران، یانگ تائو جانشین وی شد.

نظر شما