شناسهٔ خبر: 66616394 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

برگزاری جلسات هدفمند با سفرای کشورهای مختلف در رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اقتصاد دریامحور برای ایران اهمیت قابل توجه‌ای دارد، چرا که ارتباطات تجاری کشور با بسیاری از کشورهای همسایه جنوبی‌مان از طریق دریا انجام می‌شود. ایران، از ظرفیت‌های متنوعی در حوزه اقتصاد دریایی برخوردار است که شامل موضوعات گوناگونی مانند گمرک، گردشگری دریامحور، خدمات بندرگاهی، شیلات، لجستیک دریایی و استخراج نفت می‌شود. به همین خاطر، رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم، موسسه شاهدان کارآفرین گام دوم، شورای عالی صنایع دریایی کشور و سازمان‌های مرتبط با حوزه اقتصاد دریایی از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

مدیران شرکت‌های دولتی و خصوصی، سفرای کشورهای مختلف، فعالان اقتصادی،‌ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران متعددی در نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران حضور خواهند داشت و درباره توانمندی‌های ایران در زمینه اقتصاد دریایی به بحث‌ و مناظره خواهند پرداخت.

یکی از موضوعاتی که در نخستین رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران اهمیت دارد، حضور سفیران کشورهای مختلفی از جمله چین، هند، عمان، برزیل، کوبا، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان، روسیه، عراق، امارات متحده عربی، اندونزی و چندین کشور دیگر است. از آن‌جا که این رویداد از نوع همتایابی است و جلسات از پیش‌ تعیین‌شده‌ B2B و B2G و G2G در آن برگزار می‌شود، شرکت‌های مختلف می‌توانند ارتباطات تجاری‌شان را با شرکت‌های داخلی یا خارجی گسترش دهند؛ جلساتی که در انتها به قراردادها و تفاهمات تجاری منجر می‌شود.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان‌ ریاست‌جمهوری، شورای عالی صنایع دریایی کشور، دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد، مرکز پژوهش‌های مجلس، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، شیلات، سازمان بنادر و دریانوردی، نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه، مرزبانی فراجا، شرکت کشتیرانی، شرکت ملی نفتکش، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت صنعتی دریایی ایران، وزارت اقتصاد، جهاد کشاورزی، راه‌ و شهرسازی و امور خارجه، سازمان‌ها و نهادهایی هستند که در برگزاری رویداد بین‌المللی «همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران» دخیل بوده‌اند. رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران شامل جلسات همتایابی B2B و B2G می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان در این جلسات می‌توانند همتایان خود را پیدا کنند و درباره جزئیات همکاری‌ با یکدیگر جلساتی را برگزار کنند. شرکت‌های حاضر در این رویداد، در پایان‌ جلسات همتایابی، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای دوجانبه‌ای را امضا می‌کنند.

پاویون بین‌الملل؛ بخش ویژه نخستین رویداد بین‌المللی اقتصاد دریامحور ایران

گفته می‌شود براساس برنامه‌ریزی‌هایی که دبیرخانه نخستین رویداد بین‌المللی اقتصاد دریامحور ایران با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام داده است، بخش ویژه‌ای تحت عنوان پاویون بین‌الملل در این رویداد برگزار می‌شود. در پاویون بین‌الملل اولین رویداد اقتصاد دریامحور، سفیران کشورهای مختلف و هیئت همراه آن‌ها حضور خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود با توجه به اهمیت توسعه تجاری کشورهای گوناگون در زمینه‌های مرتبط با اقتصاد دریایی، مذاکرات اثربخش بین‌المللی در حوزه‌های گوناگون تجاری دریا انجام شود.

عادل پیغامی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم معتقد است که رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور،‌ فرصتی برای ارائه ظرفیت‌های جزیره قشم در زمینه اقتصاد و فرهنگ دریایی است. این رویداد که از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، شامل یک فضای نمایشگاهی و ده‌ها نشست همتایابی هدفمند می‌شود.

توسعه روابط تجاری فعالان اقتصادی؛ هدف اصلی رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور

رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد قشم درباره اهداف برگزاری رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور گفته است که این رویداد با هدف بهبود ارتباط فعالان اقتصادی داخلی و خارجی، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط با دریا برگزار می‌شود. پیغامی، معتقد است که با برگزاری چنین رویدادی می‌توان سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را بررسی کرد و بستری برای تعامل حاکمیت و بخش خصوصی در تقویت زنجیره‌های ارزش مرتبط با دریا ساخت. همچنین به باور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با برگزاری این رویداد می‌توان نسبت به جذب سرمایه و توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های مختلف دریایی امیدوار بود.

از آن‌جا که شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری در سال‌های اخیر در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد دریایی راه‌اندازی شده‌اند، پیش‌بینی می‌شود رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور راهی برای توسعه روابط تجاری این شرکت‌هاست. شرکت‌های مرتبط با صنایع نفت و گاز دریایی، شیلات، کشتی‌سازی، لجستیک و فناوری‌های مربوط با محیط‌زیست دریایی در رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور مورد توجه قرار می‌گیرند و می‌توانند جلساتی را با مدیران دولتی و سفرای خارجی داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت رویداد بین‌المللی «همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران»، برگزاری جلسات هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده به‌جای شبکه‌سازی‌ اتفاقی است. به گفته برگزارکنندگان این رویداد، فرآیندهای ارتباطی رویدادهای همتایابی سریع‌تر و دقیق‌تر از شبکه‌سازی‌ اتفاقی در دیگر رویدادهاست چون جلسات همتایابی، براساس نیاز مشارکت‌کنندگان تشکیل می‌شوند و در نهایت ارزشی را خلق می‌کنند.

از دیگر اهداف این رویداد می‌توان به توسعه فناوری‌های مربوط به دریا، تقویت زنجیره‌های ارزش مبتنی بر دریا، معرفی استارتاپ‌ها، طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری‌های بین‌المللی و تجاری، سرمایه‌گذاری و شیوه‌های نوین تامین مالی و تدوین طرح‌های توسعه‌ای در حوزه دریا اشاره کرد.

علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد که از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه در جزیره قشم برگزار می‌شود، می‌توانند به آدرس https://isbe.ir/ مراجعه و اقدام به ثبت‌نام کنند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما