شناسهٔ خبر: 66615819 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۴۰۰ واحد تولیدی خراسان جنوبی احیا و فعال‌سازی شد

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت واحد‌های تولیدی راکد و نیمه راکد در راستای جهش تولید گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی خراسان جنوبی احیا و فعال‌سازی شده است.

صاحب‌خبر -

قناعت در نشست شورای گفت و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، تصریح کرد: حضور حداکثری بخش دولتی در جلسات منوط به حضور استاندار است که منطقی نیست و این رویه نیاز به تغییر دارد. از آنجایی که جلسات پررنگ و مؤثر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در تحقق شعار سال، رونق تولید، معیشت و توسعه استان تأثیرگذار است، حضور حداکثری بخش دولتی در جلسات ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در این شورا مشکلات بخش خصوصی به صورت موردی و بی‌واسطه بررسی و حل می‌شود، گفت: وقتی شتاب توسعه‌ای بخش خصوصی بالا برود، سود آن را نظام، دولت و مردم می‌برند و تا وقتی بخش خصوصی سود نبرد، استان به پیشرفت نخواهد رسید.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با بیان اینکه تصمیمات کلان و مهم باید در شورای گفتگو رقم بخورد، افزود: باید در این جلسات انعطاف لازم در تفسیر قوانین به نفع بخش خصوصی باشد. بررسی مصوبات و عملکرد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در سال گذشته نشان می‌دهد بیشترین مصوبات در بخش معدن و کشاورزی بوده که نشان از پویایی این دو کمیسیون دارد.

وی با ذکر این نکته که انتظار این است که کمیسیون‌های دیگر اتاق بازرگانی هم فعال‌تر از قبل، پیگیر مسائل و مشکلات باشند، تصریح کرد: باید خودمان به دنبال رفع مشکلات بخش خصوصی با اشرافیت بر موضوع و هدف واحد یعنی توسعه استان باشیم. حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یا نماینده آنان در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مورد انتظار است.

استاندار خراسان جنوبی با یادآوری حضور مؤثر استان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، ادامه داد: کمیته ویژه‌ای به ریاست معاونت امور اقتصادی استانداری، دبیری اتاق بازرگانی و اعضای اصلی بخش دولتی و خصوصی استان تشکیل تا درخصوص حضور مؤثر استان در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی به نحو أحسن تصمیم‌گیری شود.

قناعت از مسئولان متولی خواست بهبود شاخص کسب و کار‌ها را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و نمایندگی وزارت امور خارجه نیز توسعه دیپلماسی اقتصادی را با توجه به ظرفیت‌های استان قوی‌تر دنبال کند. اگر روند توسعه‌ای خراسان جنوبی کُند بوده باید علت‌ها را در مدیریت‌های قبلی و کنونی استان جست و جو کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید قدرت خطرپذیری مسئولان استان ارتقاء یابد، بیان کرد: نباید سرمایه گذاران را در استان دلسرد کنیم بلکه باید فرش قرمز را برای ورود آنان پهن کنیم. برخی افراد انتقاد دارند که چرا مسئولان استان این قدر در تهران حضور دارند، در حالی که نمی‌دانند اختصاص اعتبار و رفع موانع با پیگیری‌های جدی در تهران محقق می‌شود، پس باید برای توسعه خراسان جنوبی، همه ما در مرکز بدویم و بجنگیم.

قناعت با بیان اینکه توسعه با نگاه‌های بسته محقق نمی‌شود، گفت: باید نگاه و جهان‌بینی در مدیران استان تغییر کند اگرچه با همین شرایط نیز شاهد گره‌گشایی از طرح‌های زیربنایی استان در دو سال اخیر بوده‌ایم.

وی با اشاره به شعار سال اضافه کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلفند برنامه عملیاتی جلب مشارکت مردم در حوزه‌های تولیدی مرتبط با آن دستگاه را در راستای فرهنگ‌سازی، ترویج و توسعه مشارکت و توان افزایی مردم، حداکثر طی یک هفته آینده آماده و به معاونت اقتصادی استانداری اعلام کنند. توسعه قرارداد‌های مشارکت عمومی - خصوصی به منظور تکمیل و اجرای طرح‌های مشارکت با بخش خصوصی در راستای تحقق شعار سال ضروری است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به تصویب نامه هیأت وزیران اینکه اهداف کمّی بخش‌های مختلف اقتصادی به منظور تحقق برنامه جهش تولید اعلام شده، دستگاه‌های اجرایی استان مکلفند طی یک هفته نسبت به برش استانی آن اقدام و نتیجه را به معاونت امور اقتصادی استانداری اعلام کنند. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مکلف است عملکرد دستگاه‌ها در برنامه شعار سال را به عنوان یکی از معیار‌ها در جشنواره شهید رجایی قرار دهد تا از دستگاه‌های برتر در این زمینه قدردانی شود.

وی با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت واحد‌های تولیدی راکد و نیمه راکد در راستای جهش تولید افزود: در دولت سیزدهم بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی خراسان جنوبی احیا و فعال سازی شده است. خدمات دهی به شرکت‌ها و واحد‌های بزرگ اقتصادی بخش خصوصی در استان منوط به انتقال حساب‌های بانکی شود و حساب‌های بانکی انتقالی همراه با گردش مالی باشد.

قناعت از مدیران مؤثر بخش خصوصی و دولتی استان خواست با برگزاری جلسات تخصصی و موردی راهکار‌های لازم را برای منع خدمات دهی به شرکت‌ها و واحد‌هایی که نسبت به انتقال حساب بانکی خود اقدام نکرده‌اند، ارائه دهند. انتقال حساب بانکی شرکت‌های بزرگ به داخل استان همراه با همدلی و کار تیمی باشد.

نظر شما