شناسهٔ خبر: 66615765 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هادی خورشاهیان: رمان باید پیام داشته باشد/ نیازمند اسطوره‌سازی هستیم+ فیلم

تهران- ایرنا- شاعر و نویسنده معاصر گفت: رمان قطعا باید پیامی در بر داشته باشد چون در این صورت ماندگار می‌شود.

صاحب‌خبر -

هادی خورشاهیان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد وضعیت ادبیات کودک و نوجوان اظهارکرد: امروزه خانواده ها به راحتی می توانند برای فرزندانشان کتاب تهیه کنند، کودکان می توانند عضو کتابخانه شوند و خانواده ها کتاب رد و بدل کنند، البته در این میان خانواده مهمترین نهاد تلقی می شود و بهترین رسانه کتاب است.

نویسنده ژانر وحشت باید متوجه باشد که غلو نکند چون ترس برابر مرگ است، نباید در ذهن کودک تصویری منفی ایجاد شودوی با اشاره به وجه تمایز کتاب با رسانه های دیگر افزود: فیلم تمام می شود، بازی تمام می شود، هر سرگرمی دیگری زمان و مکانی دارد اما کتاب محدودیتی ندارد و کودک در هر شرایطی می تواند کتابخوان باشد. بنابراین می توان گفت کتاب کودک و نوجوان موقعیت خوبی دارد، نه اینکه اتفاق خاصی افتاده باشد چون در ۲۰ سال گذشته نوسان خاصی نداشته است. شاید تیراژها کمتر شده اما عناوین کتاب و تعداد شاعران و نویسندگان بیشتر شده است، انجمن های کودک و نوجوان برنامه های متعددی دارند و فرهنگسراها و خانه های فرهنگ در این حوزه کار می کنند.

نویسنده «موریانه ها نمی خوابند» ادامه داد: کودکان الان به ژانرهای وحشت، تخیلی، جادوگری و فانتزی علاقه دارند اما نمی توان روی این موضوعات زیاد مانور داد و معمولا به ژانرهای اجتماعی و معمولی بیشتر می پردازیم، نویسنده ژانر وحشت باید متوجه باشد که غلو نکند چون ترس برابر مرگ است، نباید در ذهن کودک تصویری منفی ایجاد شود.

رمان باید پیام داشته باشد تا ماندگار شود

خورشاهیان گفت: مهمترین مساله در این حوزه ذهن آگاه خود نوجوان است، ما نویسندگان و خانواده ها باید مدیریت کنیم.

نویسنده «شب بزرگ» در مورد لازمه های نگارش رمان گفت: به مقوله پیام دهی رمان از دو منظر می توان نگاه کرد، یکی اینکه ادبیات قرار نیست پیام داشته باشد و یک منظر اینکه اگر قرار است پیام نداشته باشد برای چه نوشته می شود، رمان ها را نویسندگانی می نویسند که تجربه های کودکی و نوجوانی خود را معمولا در نوشته هایشان به کار میگیرند.

به گفته وی رمان قطعا باید پیامی در بر داشته باشد، در این صورت ماندگار می شود.

خورشاهیان در مورد لزوم اسطوره سازی در ادبیات نیز گفت: در ادبیات سراغ قهرمان می رویم چون ما در زندگیمان قهرمان نداریم، اسطوره هایی از قدیمی تر ها به ما رسیده که بر حسب شرایط و با توجه به مقتضیات زمانه خودشان خلق شده اند که خیلی هایشان الزاما قهرمان هم نبوده اند و ما نیاز داریم امروز برای خودمان قهرمان سازی کنیم.

نظر شما