شناسهٔ خبر: 66615655 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کمک به فرایند تشخیص بیماری با فناوری پزشکی هسته‌ای + فیلم

دستگاه فوق پیشرفته اسپکت- سی تی اسکن در بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان سیدالشهدا اصفهان راه اندازی شد.

صاحب‌خبر -

متخصص پزشکی هسته‌ای بیمارستان سیدالشهدا با بیان اینکه این دستگاه نوعی دستگاه تشخیصی و از زیر مجموعه دستگاه‌های پزشکی هسته‎ای است افزود: این دستگاه عملکرد‌های دو دستگاه مجزای اسپکت و سی تی را در یک مجموعه فراهم می‌آورد و تعرفه استفاده از آن بصورت دولتی محاسبه می‌شود.


دکتر مصلحی افزود: بخش سی تی این دستگاه، اطلاعات تکمیلی مفیدی درباره ساختمان بدن می‌دهد و موجب افزایش حساسیت و یافته‌های اسکن می‌شود.

او با اشاره به اینکه تصویربرداری اسپکت- سی تی روشی غیرتهاجمی است و به منظور تشحیص طیف وسیعی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیردگفت: بسته به نوع اسکن درخواستی، رادیودارو (داروی رادیواکتیو) از راه تزریق وریدی وارد بدن می‎شوند واین رادیودارو‌ها در بدن تجمع یافته و پس از فرایندی با بافت بدن، انرژی آن‌ها به شکل اشعه گاما از بدن خارج می‌شود و پرتو‌های گاما توسط دوربین گاما دریافت شده و پس از طی مراحلی یه صورت تصویر بازسازی می‌شوند.


مصلحی گفت: این دستگاه توانایی تشخیص بیماری‌های بسیاری از قبیل گرفتگی‌های عروق کرونری قلب، بیماری‌های استخوانی خوش خیم و بدخیم، آمبولی ریه، اختلالات غدد تیروئید و پاراتیروئید، خونریزی دستگاه گوارش، اختلال عملکرد کلیه ها، انسداد مجاری ادراری و عروق کلیوی، عفونت و التهاب، اختلالات مغزی، انسداد مجاری اشکی، بدخیمی‌هایی مثل تومور‌های نورواندوکرین را دارد.

او با اشاره به اینکه این دستگاه با تلاش و پیگیری‌های مستمر از طریق هیأت امنا صرفه جویی ارزی، برای نخستین بار در استان برای بهره‌مندی در بخش دولتی وارد شد تصریح کرد: دستگاه تصویربرداری اسپکت سی تی SPECT CT روش غیرتهاجمی و برای تشخیص طیف وسیعی از بیماری‌ها کاربرد دارد


مصلحی با بیان اینکه نمونه این دستگاه‌های پیشرفته در بیشتر مراکز دولتی وجود ندارد، افزود: هم اکنون بیماران در اصفهان می‌توانند با تعرفه دولتی از این دستگاه‌ها بهرمند شوند و درمان آنها با روند بهتری انجام گیرد و همچنین علاوه بر درمان پیشرفته هزینه بیماران نیز بسیار کاهش می‌یابد.

<div id="video-display-embed-code_19300199"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8732269/19300199?width=400&height=300"></script></div>
کمک به فرایند تشخیص بیماری با فناوری پزشکی هسته‌ای

نظر شما