شناسهٔ خبر: 66614630 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم در گفت وگو با ایرنا؛

نیازمند کمیسیون فرهنگی قوی در مجلس هستیم+ فیلم

تهران- ایرنا- منتخب مردم تهران، ری و شمیرانات در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت فرهنگی یک مدیریت کارآمد و مناسب می‌طلبد که به نظرم این کارآمدی نیاز به کمک مجلس دارد. اگر می‌خواهیم مدیریت و فضای فرهنگی کشور را قوی‌تر کنیم، نیاز به یک کمیسیون فرهنگی قوی داریم.

صاحب‌خبر -

پیمان فلسفی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: ما در نظام مسائل فرهنگی کشور حتما نیاز داریم که نقشه کلی این موضوع فراهم باشد که طبیعتا وجود دارد. متولیان فرهنگی کشور این نقشه را در اختیار دارند و نیازسنجی و مساله‌یابی در سال‌های قبل بر اساس ضرورت‌ها و اقتضائات فرهنگی کشور تعریف شده و وجود دارد.

مناطق محروم در اولویت فعالیت‌های فرهنگی باشند

وی اضافه کرد: اما آنچه در فاز بعدی باید به آن توجه شود این است که اولویت‌ها مشخص شود. یعنی بعد از نیازسنجی باید اولویت‌های فرهنگی ما هم شکل بگیرد و متناسب با نیاز و هر اولویتی، بودجه و اعتبارات لازم را برای این موضوع تدارک ببینیم. طبیعتا مناطق محروم و اقشار متوسط به پایین جامعه به دلیل این که دسترسی کمتری به امکانات فرهنگی دارند هم از نظر مالی و هم توزیع امکانات فرهنگی در سطح جامعه،‌ باید در اولویت باشند و مخاطبان اصلی ما در توزیع منابع فرهنگی کشور تلقی شوند.

فلسفی گفت: مثلا در مناطق مختلف تهران ضرورتا باید جمعیتی که در این منطقه سکونت دارند دسترسی عادلانه‌ای به امکانات فرهنگی به شیوه‌های مختلف از ناشران گرفته تا کتابفروشی‌ها،‌ مراکز فرهنگی،‌ سینما،‌ نمایشخانه، مجتمع‌ها و موسسات فرهنگی و کتابخانه‌ها به تناسب جامعه داشته باشند.

وی افزود: در مناطق پایین‌تر به سمت جنوب شهر تهران و یا در حاشیه این شهر و شهرستان‌های اطراف تهران،‌ هر کدام باید متناسب با نیازشان امکانات فرهنگی هم داشته باشند.

این منتخب مجلس دوازدهم اظهار داشت: بخشی از بار این قضیه در چنین مناطقی به دوش مساجد افتاده و باید قدردان کسانی باشیم که اداره کننده مساجد هستند یا ائمه جماعات و یا بسیج مساجد. اما دولت،‌ شهرداری و مراکز متولی امور فرهنگی هم باید برای اینکه تمام مردم در تمام اماکن و مناطق کشور و شهرستان‌های مختلف به نحو متعادل و عادلانه ای به امکانات فرهنگی دسترسی داشته باشند، برنامه‌ریزی لازم را صورت دهند.

مدیریت فرهنگی یک مدیریت کارآمد و مناسب می‌طلبد

وی در ادامه درباره برنامه‌های خود در مجلس و این که اگر عضو و یا ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس را عهده‌دار شدید چه اولویت‌هایی خواهید داشت؟ گفت: مدیریت فرهنگی یک مدیریت کارآمد و مناسب می‌طلبد که به نظرم این کارآمدی نیاز به کمک مجلس دارد. اگر می‌خواهیم مدیریت و فضای فرهنگی کشور را قوی‌تر کنیم، نیاز به یک کمیسیون فرهنگی قوی داریم.

در موضوع‌شناسی فرهنگی و اولویت بندی مسائل و مشکلات باید بر اساس یک برنامه راهبردی و نگاه متناسب با نیاز کشور هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه نظارت بر اجرای قوانین فرهنگی کشور کمیسیون فرهنگی آینده مجلس ورود پیدا کندوی ادامه داد: باید شاهد آن باشیم که در مجلس دوازدهم علاقه مندان بیشتری که دغدغه فرهنگی دارند به کمیسیون فرهنگی ورود پیدا کنند و همانند کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم برخی کرسی‌های کمیسیون خالی نماند، اگرچه افراد برجسته‌ای حضور داشتند اما از حیث تعداد، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس قبل تعدادی کمتر از حد لازمی بود که باید باشد.

فلسفی افزود:‌ از طرفی هم در موضوع‌شناسی فرهنگی و اولویت بندی مسائل و مشکلات باید بر اساس یک برنامه راهبردی و نگاه متناسب با نیاز کشور هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه نظارت بر اجرای قوانین فرهنگی کشور کمیسیون فرهنگی آینده مجلس ورود پیدا کند، ضمن این که دیگر نمایندگان هم باید همگی دغدغه فرهنگی داشته باشند و به موضوعات فرهنگی کشور کمک و آن را تقویت کنند.

وی گفت: با این که در حوزه کشاورزی هستم چون به بخش فرهنگ علاقه مند هستم، امید است بتوانم نقش خودم را در این زمینه هم به خوبی ایفا کنم و موثر در ترویج و گسترش فرهنگ واقع شوم.

حرکت رو به جلو دولت مردمی در مقوله فرهنگ

فلسفی در خصوص فرهنگ در دولت سیزدهم هم گفت: در دولت سیزدهم فرهنگ حرکت رو به جلو داشته منتها هنوز با آنچه شایسته کشور ماست فاصله داریم.

نظر شما