شناسهٔ خبر: 66614439 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فشار خون | علت ایجاد و راه های درمان فشار خون بالا

فشار خون بالا،بیماری که حدود 40درصد افراد بزرگسال جامعه به آن مبتلا هستندودرصورت آشنا نبودن با علائم این بیماری ممکن است درعین بی اطلاعی به آن مبتلا باشید. متاسفانه آماربانوان مبتلا به فشار خون بالا نسبت به آقایان بیشتر است واین زنگ خطری برای قشربانوان جهت مراقبت و پیشگیری بیشتر است.قصد داریم قبل ازورود به بحث پیشگیری و درمان فشار خون بالا به توضیحات مختصری از تعریف این بیماری بپردازیم.

صاحب‌خبر -

ایرنابازار - فشار خون بالا ممکن است باعث ایجاد خطراتی نظیر حمله قلبی و سکته مغزی، نارسایی قلبی، تضعیف و تنگ‌شدن رگ‌های خونی در کلیه‌ها، ضخیم‌شدن و تنگی یا پارگی رگ‌های خونی در چشم، مشکل در حافظه و زوال عقلی و دهها مشکلات دیگر بشود. سلامتی افراد امری مهم و مورد توجه است و هر کس باید برای سلامتی خود مراقبت های لازم را داشته باشد.

فشار خون چیست؟

فشاری که قلب در حین پمپاژ خون به رگ ها وارد می‌کند را فشار خون می‌گویند؛ مواد مغذی و غذایی برای آنکه بتوانند به کل بدن انسان برسند، نیازمند آنند که بوسیله خون در بدن جریان پیدا کنند که این جریان بوسیله پمپاژ قلب صورت میگیرد.

حال فشار خون یک متغیر لحظه ای است و بر اثر عوامل درونی و بیرونی بالا و پایین می‌شود؛ عوامل درونی مانند استرس، اضطراب، تنش، فعالیت های مغز و گوارش؛ عوامل بیرونی مانند فعالیت های فیزیکی بدن (ورزش و تحرکات بدنی)، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، مصرف قهوه و برخی داروها است.

البته درصورتی که بعلت های ذکر شده فشار خون، بالا رود دلیل بر وجود فشار خون در فرد نمیباشد چون همانطور که اشاره شد فشار خون یک متغیر لحظه ای می باشد و میتواند بالا پایین شود، ولی نکته حائز اهمیت اینجاست که برخی علائم هستند که خبر از فشار خون بالا میدهند یعنی نه بصورت لحظه ای بلکه فشار خون غالب شخص بالاست.

علائم فشار خون بالا چیست؟

  • وجود خون در ادرار
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنفس سخت
  • درد قفسه سینه
  • مشکلات بینایی
  • سرگیجه و سردرد شدید

فشار خون | علت ایجاد و راه های درمان فشار خون بالا

درصورت وجود هر یک از نشانه های فوق، احتمال وقوع فشار خون بالا در شخص وجود دارد، ولی فشار خون از قدیم الایام در هنگام شروع و پیشروی بدون علائم بوده و طی دراز مدت خود را نشان داده و باعث آسیب به سرخرگها و سکته قلبی و مرگ و میر بسیاری شده است، به همین علت به آن قاتل خاموش میگویند و نکته مهم این است که یک سوم افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند از آن بی اطلاع اند؛ پس بهترین راهکار برای اطلاع از فشار خون بالا، مراجعه مرتب و مداوم به پزشک یا خرید فشارسنج میباشد که مورد اول بعلت زمان بر بودن و هزینه های مکرر پیشنهاد نمیشود ولی مورد دوم یعنی خرید فشارسنج هم از لحاظ اقتصادی بصرفه تر و هم همیشه در دسترس میباشد.

جهت خرید فشارسنج و همین طور آموزش استفاده از انواع فشارسنج های دیجیتالی و عقربه‌ ای کلیک کنید.

چه افرادی بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند؟

  • افرادی که در خانواده شان سابقه فشار خون بالا دارند.
  • افرادی که سیگار و الکل مصرف میکنند.
  • خانم های باردار و کسانی که از دارو های ضد بارداری استفاده میکنند.
  • افراد بالای 35 سال.
  • افرادی که در غذای روزانه خود مقدار بالایی از چربی و نمک استفاده می کنند.
  • افرادی که تحرکات فیزیکی کم دارند و ورزش نمیکنند.
  • افراد چاق و دارای اضافه وزن.

فشار خون | علت ایجاد و راه های درمان فشار خون بالا

فشار خون نرمال چقدر است؟

فشار خون نرمال در حالت عادی، فشار بالا (سیستولیک) مابین 90 الی 120 و فشار پایین (دیاستولیک) مابین 80 الی 90 میباشد.

فشار خون بالا چقدر است؟

فشار خون بالا در حالت عادی، فشار بالا (سیستولیک) بیشتر از 130 و فشار پایین (دیاستولیک) بیشتر از 90 میباشد.

منظور از حالت عادی اینست که شخص حداقل نیم ساعت قبل از اقدام به اندازه گیری فشار خون نباید هیچگونه فعالیت فیزیکی (ورزش و...) داشته باشد.

یک حالت دیگر در فشار خون وجود دارد که پیش فشار خون نامیده میشود و به‌گفته پزشکان بهترین زمان جهت پیشگیری و درمان فشار خون بالا میباشد که در این حالت فشار خون بالا (سیستولیک) حدود 130 و فشار خون پایین (دیاستولیک) حدود 90 میباشد.

فشار خون بارداری چیست؟

یک نوع فشار خون بالا در بانوان باردار وجود دارد که به اصطلاح فشار خون بارداری می گویند و حدوداً پس از هفته بیستم بارداری خود را نشان میدهد، این نوع فشار خون بالا تا قبل از هفته بیستم علائمی نشان نمیدهد و میتوان گفت اصلا وجود ندارد ولی پس از گذشت هفته بیستم در 6 درصد بانوان این اتقاق رخ میدهد.

فشار خون بارداری در کدام بانوان شایع تر است؟

  • خانم‌های جوانی که اولین تجربه بارداریشان است.
  • حاملگی‌های دوقلو.
  • بارداری خانم‌هایی که بالای 35 سال سن دارند.
  • خانم‌های مبتلا به فشار خون مزمن یا کسانی که فشار خون بالا در بارداری قبلی داشتند.
  • خانم‌های مبتلا به دیابت.

چرا فشار خون بارداری بسیار قابل اهمیت و نگران کننده است؟

در اثر فشار خون بالای بانوان باردار و بخصوص فشار بالای 110 و 160 میلی متر جیوه، ممکن است جدا شدن زودرس جفت از رحم در برخی از بانوان رخ بدهد. فشار خون حاملگی می‌تواند منجر به مشکلات جنینی از جمله محدودیت رشد داخل رحمی (رشد ضعیف جنین) و مرده به دنیا آمدن جنین بشود. در صورتی که فشار خون بارداری را جدی نگیرید و درمانش نکنید، می‌تواند باعث تشنج خطرناک (اکلامپسی) و حتی مرگ مادر و جنین بشود؛ به دلیل این خطرات ممکن است لازم باشد که نوزاد زودتر، قبل از هفته 37 بارداری به دنیا بیاید.

عوارض فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا ممکن است باعث ایجاد خطراتی نظیر حمله قلبی و سکته مغزی، نارسایی قلبی، تضعیف و تنگ‌شدن رگ‌های خونی در کلیه‌ها، ضخیم‌شدن و تنگی یا پارگی رگ‌های خونی در چشم، مشکل در حافظه و زوال عقلی و دهها مشکلات دیگر بشود.

راه های پیشگیری و درمان فشار خون بالا

اولین و بهترین راه جهت پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا، اطلاع از فشار خون بدنمان است؛ سعی کنید حداقل هفته ای دو بار فشار خون خود را چک کنید و درصورت مشاهده فشار بالا سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

در زندگی خود از استرس و اضطراب و تنش های عصبی به کلی دوری کنید و یک زندگی آرام برای خود بسازید.

نکته سوم تغذیه سالم است؛ سعی کنید غذاهایی که استفاده میکنید کم چرب باشد و حدالامکان از روغن هایی نظیر روغن کنجد، روغن زیتون استفاده کنید؛ مصرف نمک را به حداقل برسانید و سعی کنید از استعمال مواد مخدر و مصرف نوشیدنی های الکلی دوری کنید، مصرف میوه و سبزیجات فراموش نشود.

و نکته آخر ورزش است؛ همانطور که میدانید بهترین راه پیشگیری از انواع بیماری ها، ورزش و فعالیت بدنی مستمر، بدون استفاده از مکمل های شیمیایی است؛ سعی کنید حدالامکان در زندگی روزمره خود ورزش صبحگاهی (پیاده روی و ...) انجام دهید.

دوستان عزیز مطالبی که در راهکارهای پیشگیری از فشار خون بالا بیان شدند، همگی در درمان این عارضه کمک میکند و بسیار تاثیر گذار هستند در صورتی که از این راهکارها نتیجه حاصل نشد شما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرارگیرید.

به صورت کلی خرید فشارسنج جزء دسته اقلام ضروری و مهم هر خانواده برای بالا بردن سطح سلامت آن خانواده تلقی می شود. همانگونه که علم در هر زمینه ای بصورت لحظه پیشرفت میکند، در زمینه تجهیزات پزشکی نیز هر روزه تکنولوژی لوازم و دستگاهها پیشرفت کرده و میتوان بوسیله آن تجهیزات، جلوی بسیاری از بیماری ها را گرفت.

با این حال تجهیزات پزشکی اریامدیک قصد دارد مسئولیت این مهم را بر دوش کشیده و جدید ترین محصولات و تکنولوژی ها را در زمینه تجهیزات پزشکی، جهت تحقق هدف سلامت جامعه انجام نماید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

نظر شما