شناسهٔ خبر: 66614420 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

ایبنا گزارش می‌دهد؛

«یاس»؛ نمایشگاهی در دل بزرگترین ویترین کتاب

سالن یاس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با نمایش حدود ۸ هزار و ۵۰۰ عنوان از تازه‌های نشر سال ۱۴۰۲ در ۱۰ حوزه موضوعی به‌مثابه یک نمایشگاه کوچک در دل نمایشگاه کتاب از بازدیدکنندگان این نمایشگاه میزبانی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سال ۹۱ در جریان بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در محوطه حیاط پشتی مصلای امام خمینی (ره) که به حیاط یاس مشهور است، یک سالن برای نمایش تازه‌های نشر با محوریت تولید کتاب یک‌سال گذشته برپا شد و به تبع نام مکان برگزاری، سالن یاس نام گرفت.

پس از آن و بعد از وقفه یک‌ساله، مجدد در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۳، دومین‌بار در همان حیاط یاس مصلا این نمایشگاه برپا شد و تازه‌های نشر را در معرض دید مخاطبان کتاب قرار گرفت. پس از آن دو دوره همراه با نمایشگاه کتاب به نمایشگاه شهرآفتاب کوچ کرد، اما بعد از آن چند سال به دلایلی از نمایشگاه کتاب حذف شد.

سی‌و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب، دوره بازگشت سالن یاس بعد از یک وقفه چند ساله به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مصلا بود؛ البته این بار به جای حیاط یاس، در نیم‌طبقه اول شبستان از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب میزبانی می‌کرد.

امسال و در ششمین تجربه برپایی سالن یاس از نمایشگاه کتاب تهران، سالن یاس به شبستان اصلی مصلا و میان ناشران عمومی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمده تا میزبانی بهتری از بازدیدکنندگان داشته باشد؛ که به‌گفته مدیر این سالن استقبال بهتری نسبت به سال‌های گذشته هم شده است.

محمود عظیم‌پور، مدیر سالن یاس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در معرفی این سالن می‌گوید: سالن یاس محلی برای نمایش کتاب‌های تازه چاپ شده سال ۱۴۰۲ در ۱۰ حوزه موضوعی ادبیات، شعر، هنر، کودک، نوجوان، تاریخ، روانشناسی، فلسفه، دین و علوم اجتماعی است.

«یاس»؛ نمایشگاهی در دل بزرگترین ویترین کتاب

طبق اعلام مدیر سالن یاس، امسال حدود ۸ هزار و ۵۰۰ کتاب در موضوعات ذکر شده در این سالن به نمایش گذاشته شده و کارشناسانی از هر ۱۰ حوزه در سالن و کنار کتاب‌ها برای راهنمایی و مشاوره به مراجعان حاضر هستند.

از آنجا که غرفه ناشران محدود به فضای مشخصی است و معمولاً امکان نمایش همه کتاب‌ها روی پیشخان غرفه وجود ندارد یا بعضاً به دلیل ازدحام، مشاهده و تورق کتاب در غرفه نشر به سختی ممکن می‌شود، مخاطب می‌تواند با مراجعه به سالن یاس نمایشگاه کتاب، ضمن بازدید از تازه‌های نشر به‌صورت یکجا و با دسته‌بندی‌های جزئی‌تر، کتاب‌های مورد نظر خود را تورق و با کارشناسان مربوط به آن حوزه مشورت کند؛ در نتیجه با چشم بازتر و و آگاهی بیشتری دست به خرید می‌زند.

از طرفی دوستداران کتاب در سالن نمایشگاه با دسته‌بندی‌های جزئی موضوعی روبه‌رو هستند که حتی ممکن است نیاز ناشناخته و ناخودآگاه آنان را نیز پاسخ دهد. برای مثال مخاطبی که کتاب با موضوع فلسفه نیاز دارد در سالن یاس با دسته‌بندی جداگانه‌ای از کتاب‌های فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه مضاف روبه‌رو است که می‌تواند از سردرگمی او در انتخاب بکاهد و زودتر به سر منزل مقصود برساند.

به‌گفته مدیر سالن یاس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال علاوه بر نمایش کتاب‌های جدید و حضور کارشناسان در سالن یاس، یک‌سری بسته‌های پیشنهادی و سیرهای مطالعاتی هم در قالب دفترچه چاپ شده است و به‌طور رایگان در اختیار بازدیدکنندگان از این سالن قرار می‌گیرد.

از قرار معلوم در این دفترچه‌ها یک مجموعه از کتاب در حوزه‌های عمومی دور هم جمع و معرفی شده که می‌تواند به مخاطب برای انتخاب کتاب‌های مورد نیاز کمک بیشتری کند.

البته طبق اعلام عظیم‌پور، مدیر سالن یاس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، علاوه‌بر سالن یاس که در ابتدای راهروی اصلی شبستان مصلا میزبان بازدیدکنندگان نمایشگاه است، سه غرفه «مشاوره کتاب» هم در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برقرار است. یک غرفه در بخش ناشران عمومی با حضور ۱۰ کارشناس است که به مراجعان مشاوره می‌دهند. ۲ غرفه دیگر با حضور دو گروه کارشناسی سه نفره _جمعاً ۶ نفر_ یکی در سالن اصلی و دیگری در سالن الحاقی بخش ناشران کودک و نوجوان نمایشگاه میزبان بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب است.

البته در غرفه‌های مشاوره تنها تازه‌های نشر معرفی نمی‌شوند، بلکه کتاب‌های قدیمی‌تر هم براساس نیاز مخاطب به او معرفی می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند برای مشورت درباره کتاب‌های مختلف مورد نیاز خود به آن‌ها مراجعه کنند.

از گفت‌وگوهایی که با برخی بازدیدکنندگان سالن یاس سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشتیم چنین برمی‌آید که مخاطبان قدیمی‌تر و حرفه‌ای‌تر نمایشگاه که فضای کتاب و نشر و نمایشگاه کتاب را بیشتر و بهتر می‌شناسند، با سالن یاس آشنا هستند و پیش از بازدید از غرفه ناشران و خرید کتاب، سری به این نمایشگاه کوچک در دل نمایشگاه کتاب می‌زنند و تازه‌های نشر در یک‌سال گذشته را از نزدیک می‌بینند، بعد به سراغ سایر بخش‌های نمایشگاه می‌روند.

«یاس»؛ نمایشگاهی در دل بزرگترین ویترین کتاب

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، سالن یاس سال ۱۳۹۱ با ایده یک نمایشگاه مطلوب در دل نمایشگاه کتاب برپا شد، زیرا واقعاً محلی برای نمایش کتاب است. جالب است که در همان نخستین سال تأسیس، در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه کتاب، مورد بازدید و توجه ایشان قرار گرفت.

این ایده در ششمین سال خود همچنان یک نمایشگاه کوچک در دل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، اما به کمک تجربه، بال و پر بیشتری یافته و هر سال یک بُعد به ابعاد کارشناسی آن اضافه شده است؛ حضور کارشناسان کتاب حوزه‌های مختلف موضوعی، غرفه‌های مشاوره کتاب، برگزاری نشست‌های تخصصی در سالن یاس، ازجمله این ابعاد است.

نظر شما