شناسهٔ خبر: 66614223 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

اولین ایمپلنت انسانی نورالینک دچار مشکل شد!

صاحب‌خبر -

چندی پیش بود که ایلان ماسک از موفقیت عمل کاشت تراشه نورالینک در مغز یک بیمار صحبت کرد. هرچند ظاهرا اولین ایمپلنت انسانی نورالینک با مشکل مواجه شده است.

ایلان ماسک وعده داده بود که تراشه ساخته شده توسط شرکت نورالینک می‌تواند قدرت ابرانسان‌ها را به بیماران بدهد. همین نیز سبب شده بود که امید در دل بسیاری از بیماران زنده شود. هرچند ظاهرا همه‌چیز طبق انتظار پیش‌ نرفته است و دانشمندان متوجه وجود مشکل در اولین ایمپلنت انسانی نورالینک شده‌اند.

مشکل اولین ایمپلنت انسانی نورالینک می‌توانست کل آزمایش را کنسل کند

مشکل ایمپلنت انسانی نورالینک مشکل ایمپلنت انسانی نورالینک

زمان زیادی از کاشت تراشه N1 در مغز یک بیمار ۲۹ ساله به‌نام Noland Arbaugh نمی‌گذرد. این تراشه قرار بود یک رابط کاربری ترکیبی از مغز و کامپیوتر را ایجاد کند. هدف از اینکار نیز اجازه دادن به‌فرد برای کنترل دستگاه‌های مختلف با استفاده از مغز عنوان شده بود.

ایمپلنت نورالینک شامل بیش از ۱۰۰۰ الکترود می‌شود که در ۶۴ رشته باریک‌تر از مو قرار گرفته‌اند. این الکترود‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانند سیگنال‌ها را از نورون‌ها انتقال دهند. اولین تراشه انسانی نورالینک توسط یک ربات به ناحیه حرکتی مغز متصل شد. این ناحیه در کنترل حرکات داوطلبانه نقش دارد. کارشناسان نورالینک گفته‌اند که همین رشته‌ها زمینه‌ساز ایجاد مشکل در اولین ایمپلنت انسانی این شرکت شده‌اند.

در هفته‌های اولیه پس از جراحی برخی از رشته‌ها از مغز جدا شدند. همین نیز سبب شد که تعداد الکترودهای موثر کاهش یابد. البته هنوز فرد بیمار می‌تواند با استفاده از مغز خود نشانگر ماوس کامپیوتر را کنترل کند، اما میزان سرعت و دقت کار کاهش یافته است. شرکت تحت مالکیت ایلان ماسک حتی در برهه‌ای تصمیم گرفت ایمپلنت را از مغز بیمار خارج کند تا مانع از مشکلات بیشتر شود.

مشکل ایمپلنت انسانی نورالینک مشکل ایمپلنت انسانی نورالینک

هرچند در نهایت مشکل اولین ایمپلنت انسانی نورالینک با ایجاد تغییراتی در الگوریتم‌ها برطرف شد. این الگوریتم‌ها به نحوه ذخیره سیگنال‌ها عصبی و تبدیل آنها به حرکات نشانگر ماوس مربوط می‌شدند. جالب اینجاست که این تغییرات نه‌تنها مشکل دقت و سرعت را برطرف کرده است، بلکه سبب شده عملکرد فرد بهتر از حالت اولیه شود.

شرکت نورالینک چندی پیش توانمندی‌های تراشه جدید خود را به‌صورت زنده در شبکه اجتماعی ایکس به‌نمایش گذاشت. در طول لایو شما می‌توانستید فردی را ببینید که با کنترل نشانگر ماوس شطرنج بازی می‌کند. این در حالی بود که اولین بیمار نورالینک از شانه به پایین فلج است. ایلان ماسک این موفقیت را به تله‌پاتی تشبیه کرد.

اگرچه مشکل اولین ایمپلنت انسانی نورالینک برطرف شده است؛ اما هنوز موارد بحث‌ برانگیزی در مورد این شرکت وجود دارد. آنها توانسته بودند مجوز سازمان غذا و دارو آمریکا را برای انجام آزمایش‌های انسانی به‌دست آورند. هرچند بررسی‌های سازمان‌های فدرال از مرکز پژوهش‌های حیوانی این شرکت از مشکلات گوناگونی پرده برداشت. نمی‌توان انکار کرد که تراشه نورالینک قادر است زندگی افراد بیمار را به‌صورت چشم‌گیری متحول کند، اما برخی هنوز بدبینانه به‌ آن نگاه می‌کنند. این افراد نگران هستند که این مدل تراشه‌ها در آينده کنترل مغز افراد را به‌صورت کلی در دست گیرند.

نظر شما درباره ایمپلنت انسانی نورالینک چیست؟

بیشتر بخوانید:
تماشا کنید: ایلان ماسک رسما معجزه کرد تکنولوژی کنترل ذهن و برقراری ارتباط بین مغزی، به زودی وارد ارتش آمریکا می‌شود هشدار ترسناک سازمان ملل درباره تراشه های مغزی

نظر شما