شناسهٔ خبر: 66613091 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

رئیس مرکز پژوهش های مجلس: عرصه عمومی کشور، نیازمند نوآوری های اجتماعی و عمومی است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد که در حال حاضر جامعه به شدت نیازمند فناوری های نرم و نوآوری های اجتماعی و عمومی است، که بتواند مسائل این حوزه ها را حل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، دکتر بابک نگاهداری در ششمین جشنواره فرهیختگان جوان، ضمن تبریک دهه کرامت و روز دختر، گفت: سرعت علم و فناوری در دنیای امروز به قدری زیاد شده که افراد برای اینکه در جمع باسوادان قرار بگیرند، باید دائماً در حال یادگیری باشند.

وی با بیان اینکه یادگیری محدود به مدرسه نیست، گفت: آموزش خارج از محیط‌های رسمی مثل مدرسه و دانشگاه با تحقیق و پژوهشی محقق می‌شود که فرد به‌صورت شخصی انجام می‌دهد. بنابراین برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره فرهیختگان، برای دانش آموزان فرصت خوبی است تا یادگیری خارج از مدرسه را تمرین کنند.

قوانین حمایت کننده مجلس از نوآوری و خلاقیت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به‌شکل‌گیری زیست بوم‌های نوآوری و خلاقیت در کشور، گفت: مسیری که شما امروز در قالب جشنواره فرهیختگان شروع کرده و در آن قرار گرفته‌اید، به‌زودی شما را به‌سمت شرکت در رویدادهای فناوری و نوآوری بزرگ‌تر، مانند اینوتکس هدایت می‌کند. همان طور که شرکت کنندگان امروز این نمایشگاه، چند سال قبل در دوران مدرسه مشغول ایده پردازی‌های خلاقانه بوده‌اند.

وی با بیان اینکه قوانین حمایت کننده از نوآوری مانند قانون جهش دانش‌بنیان، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و... تصویب‌شده، گفت: همین کارهای خلاقانه کوچک است که می‌تواند کشور را به‌سمت اصلاح و پیشرفت حرکت دهد.

ضرورت توجه به ریزنهادهای فناوری در حکمرانی نوین

نگاهداری گفت: همه کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که حکومت داری از بالا به پایین جواب نمی‌دهد و حکمرانی جایگزین حکومت داری شده است و برای حرکت سمت حکمرانی باید به تکثیر ریزنهادهای موفقیت بپردازیم.

وی با تأکید بر اینکه دیگر نمی‌توان کشور را با رویکرد ابلاغ از بالا اداره کرد، گفت: کشور ما بیشتر از آنکه به فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیاز داشته‌باشد، به حکمرانی دانش‌بنیان نیاز دارد.

قوانین حمایت کننده از نوآوری مانند قانون جهش دانش‌بنیان، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و... تصویب‌شده است و همین کارهای خلاقانه کوچک است که می‌تواند کشور را به‌سمت اصلاح و پیشرفت حرکت دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با طرح این درخواست که در جشنواره‌های ایده محور فقط فناوری‌های سخت افزاری مورد توجه قرار نگیرند، گفت: در حال حاضر جامعه به‌شدت نیازمند فناوری‌های نرم است که بتواند مسائل عمومی و اجتماعی را حل کند.

نیاز عرصه عمومی کشور به نوآوری

وی با تأکید بر اینکه باید به‌سمت نوآوری‌های اجتماعی و عمومی و فناوری‌های نرم پیش برویم، گفت: عرصه عمومی کشور به‌شدت نیازمند حضور افراد خلاق و نوآور است که امیدواریم شما بتوانید در ۱۰ سال آینده، در این جایگاه‌ها حضور پیدا کنید.

نگاهداری به ایجاد مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: حدود سه‌هزار نفر از جوانان دانشگاهی و حوزوی در این مرکز در زمینه نوآوری‌های حوزه حکمرانی همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه ۵۵ رویداد برگزار شده، افزود: در این رویدادها توانستیم کمک گروه‌هایی از جوانان خلاق و نوآور را در تدوین برنامه هفتم و ایجاد تصویر ایران آینده جذب کنیم.

ظرفیت تشکیل پارلمان دانش‌آموزی در مرکز پژوهش‌ها

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به راه اندازی پارلمان دانشجویی در این مرکز اشاره کرد و افزود: سه دوره پارلمان دانشجویی برگزار شده که در آن جوانان در قالب کمسیون‌ها و فراکسیون‌ها و در فضایی شبیه سازی شده از مجلس، شرکت کرده و راجع به موضوعات مهم کشور بحث می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این دوره‌ها ما از جوانان ایده می‌گیریم و آنان هم از ما حکمرانی را می‌آموزند، گفت: به سازمان استعدادهای درخشان نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند در کنار پارلمان دانشجویی، پارلمان دانش‌آموزی را نیز برگزار کند و جوانان دانش‌آموز را با مسائل حکمرانی و اقتصادی کشور بیشتر آشنا کنیم.

نگاهداری خاطرنشان کرد: امیدوارم با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و سازمان استعدادهای درخشان بتوانیم برای برگزاری پارلمان دانش‌آموزی برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام

نظر شما