شناسهٔ خبر: 66612917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نویسنده ادبیات پایداری:

ریشه آزادسازی حلب در حماسه خانطومان بود

مازندران- نویسنده ادبیات پایداری ریشه آزادسازی حلب را در حماسه خانطومان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، مفید اسماعیلی عصر شنبه در نشست «عصر خاطره» ویژه برنامه اردیبهشت خانطومان، اظهار کرد: اگر بگویند در جنگ هشت ساله پیروز شدید پاسخ می‌دهم آیا ندیدید صدام را از فاضلاب بیرون کشیدند، بیرون کشیدن صدام از فاضلاب ریشه در دفاع مقدس ما دارد و این به معنای پیروزی است.

وی افزود: وقتی شعار «راه قدس از کربلا می‌گذرد» را سر می‌دادیم ما را به سخره می‌گرفتند امروز می‌بینیم راه قدس از اروپا و آمریکا هم می‌گذرد و فریاد آزادی‌خواهی مردم فلسطین را از دانشگاه‌های دنیا می‌شنویم.


نویسنده ادبیات پایداری با اشاره به اینکه حضور ما در قامت لشکر ۲۵ کربلا در سوریه در سه مرحله بود بچه‌های لشکر انفرادی هم در سوریه حضور دارند، گفت: حضور رزمندگان ما سال ۹۵ منجر به حماسه خانطومان شد، ۳۰ آبان تا ۲۳ آذر همان سال حلب آزاد شد و ریشه آن در حماسه خانطومان بود.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه شهدا راست قامت شهید شدند با زبان شکسته از شهدا سخن نگوییم، تصریح کرد: در عملیات کربلای چهار در ظاهر شکست خوردیم اما در کربلای پنج چنان سیلی به دشمن زدیم که نتوانست از جای خود بلند شود در خانطومان بچه‌های ما آنچنان سیلی به دشمن زدند که تا به حلب برسد بسیار ضعیف شد.


اسماعیلی درباره اهمیت خانطومان گفت: خانطومان در جایی قرار داشت که جاده آن منتهی به حلب می‌شد و نیروهایی از ادلب می‌آمدند از این قسمت در تیررس دشمن قرار می‌گرفتند، بخش اعظمی از شهدای ما در این قسمت شهید شدند چون نقطه استراتژیک بود و به همین دلیل دشمن نمی‌خواست در خانطومان بمانیم، در خانطومان از دشمن تلفات سنگین گرفتیم و رهبری تاکید داشتند باید حلب را از دشمن بگیریم.

ریشه آزادسازی حلب در حماسه خانطومان بود

چشم دل در سوریه


در ادامه این نشست مربی تکاوران یگان ویژه صابرین اظهار کرد: دشمن گفته بود اگر خانطومان را بگیریم اسرای ایرانی را در خانطومان سر می‌بریم.

حسین بتیار با بیان اینکه اعتقاد دارم وقتی از شهدا صحبت می‌شود شهدا حضور دارند، افزود: اتفاق‌های سوریه را دست خدا می‌دانم چون از عهده فرد خارج است، در سوریه چشم دل باز می‌شود و کسی دنیایی فکر نمی‌کند.


وی گفت: چند روزی بود خانطومان را تحویل گرفته بودیم که حمله خمپاره‌ای شروع شد و خمپاره به شهید محمدتقی سالخورده اصابت کرد او فرمانده خط عمار و فرد خاصی بود، پس از آن سردار رستمیان مستقیم به خط عمار رفت.

بتیار درباره شهید بواس که از شهدای خانطومان است، خاطرنشان کرد: ماشین پنچر شده بود و شهید بواس مشغول شد به پنچری گرفتن، به شوخی گفت اگر من شهید شدم نگویید پاسدار بگویید کارگر شهید.

شهدای خانطومان به مثابه سوژه

رئیس حوزه هنری مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: امروز مهمان مراسمی هستیم که میزبانان آن هشت سال قبل در خانطومان، برای دفاع از حرم با دشمن مبارزه کرده و جان شیرین را فدا کردند.

مهدی معصومی با اشاره به اینکه شهدای خانطومان جوانانی بودند که کودکان خردسال داشتند افزود: امروز فرزندان آنها در سنین نوجوانی و جوانی هستند و شاید در آن زمان پدر به لحاظ ماموریت‌های کاری، فرصت زیادی برای سپری کردن با فرزندش را نداشته است و جامعه باید مراقب این فرزندان باشد.

ریشه آزادسازی حلب در حماسه خانطومان بود

وی با بیان اینکه حوزه هنری محلی برای تولید آثار فاخر در زمینه شیرمردان و شیرزنان ایران اسلامی است، گفت: شهدای خانطومان هر یک می‌توانند موضوع یک فیلم، داستان بلند و کوتاه، نمایشنامه، تئاتر و هر تولید ادبی و هنری دیگری باشند و معتقدم در این زمینه تلاش مضاعف انجام شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بودجه‌های فرهنگی دستگاه‌های فرهنگی به تنهایی پاسخگوی تولیدات این چنینی نیست، ادامه داد: مازندران نویسندگان، فیلم‌سازان، سینماگران و همچنین افراد توان‌مندی در زمینه فیلم مستند دارد و با نگاه متعالی و جدای از موازی‌کاری می‌توان این بودجه‌ها را صرف تولید فاخر برای شهدای خانطومان کرد.

معصومی گفت: امیدواریم نگاه بلند دولت در حمایت از تولیدات مرتبط با حوزه ایثار و شهادت، افزایش بودجه در این زمینه را منجر شود تا شرمنده شهدا و خانواده آنها نباشیم.

نظر شما