شناسهٔ خبر: 66612732 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هوشمندسازی و تسهیل زندگی در شهرهای آینده

هوشمندسازی شهرها با تسهیل روند زندگی برای شهروندان و بهبود سیستم مدیریت شهری، آینده بهتری را برای زندگی شهری فراهم می‌آورد. برای مثال، پاریس سیستم مدیریت زباله هوشمند را پیاده‌سازی کرده است که از حسگرهایی برای نظارت بر میزان پر شدن سطل‌های زباله و بهینه‌سازی مسیرهای جمع‌آوری زباله استفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، همان‌طور که جهان بیشتر به‌هم‌پیوسته می‌شود، شهرها با فشار فزاینده‌ای برای انطباق با نیازهای ساکنان خود مواجه می‌شوند. شهرهای هوشمند با استفاده از فناوری برای ایجاد محیط‌های شهری کارآمدتر، پایدارتر و زیست‌پذیرتر، راه‌حلی را برای این چالش‌ها ارائه می‌دهند؛ این شهرها از داده‌ها، اتصالات و نوآوری‌ها برای بهبود همه بخش‌ها، از مدیریت ترافیک گرفته تا ایمنی عمومی استفاده می‌کنند.

اجرای راه‌حل‌های شهر هوشمند در جهان

راه‌حل‌های شهر هوشمند از زمان آغاز به کار مسیری طولانی را طی کرده و هنوز هم به سرعت در حال توسعه است. بازار این راه‌حل‌ها فراتر از مدیریت ترافیک است و شبیه‌سازی داده‌ها، اقتصاد اشتراک‌گذاری، رسانه‌های اجتماعی و راه‌حل‌های حمل‌ونقل انبوه را در بر می‌گیرد. این رشد تا حدی ناشی از پذیرش روزافزون شبکه‌های 5G است که روش جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و استفاده شهرها از داده‌ها را تغییر می‌دهد. یکی از اجزای کلیدی هر پروژه شهر هوشمند، اتصال است. زیرساخت شبکه در سطح شهر برای تسهیل جریان داده بین دستگاه‌ها و پلت‌فرم نظارت مرکزی ضروری است. فناوری شبکه گسترده کم‌مصرفی به‌طور فزاینده‌ای برای کاهش هزینه راه‌اندازی چنین شبکه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و پروژه‌های شهر هوشمند را برای مناطق کوچک شهری امکان‌پذیر می‌کند. مقرراتی که کاهش انتشار کربن را الزامی می‌کند نیز موجب رشد بازار راه‌حل‌های شهر هوشمند می‌شود.

هوشمندسازی و تسهیل زندگی در شهرهای آینده

دولت‌ها برای دستیابی به این اهداف در پروژه‌های شهر هوشمند سرمایه‌گذاری و فرصت‌های رشد سودآوری را برای فعالان بازار این شهرها ایجاد می‌کنند. این بازار برای راه‌حل‌هایی آماده است که شامل وسایل ارتباطی به زیرساخت وسیله‌نقلیه و وسیله‌نقلیه به وسیله‌نقلیه، همچنین راه‌حل‌هایی است که بر برنامه‌ریزی شهری آینده و زیرساخت‌های هوشمند تمرکز دارند.

شهرهای هوشمند این پتانسیل را دارند که شیوه زندگی، کار و تعامل انسان‌ها را با یکدیگر متحول کنند. این شهرها با استفاده از فناوری برای ایجاد محیط‌های شهری کارآمدتر و پایدارتر می‌توانند کیفیت زندگی ساکنان خود را بهبود بخشند و در عین حال تأثیر خود را بر محیط زیست کاهش دهند، همان‌طور که بازار راه‌حل‌های شهر هوشمند همچنان در حال تکامل است، می‌توان انتظار معرفی راه‌حل‌های نوآورانه‌تری را داشت که مرزهای آنچه را که در زندگی شهری امکان‌پذیر است، جابه‌جا می‌کند.

شهرهای هوشمند فرصتی منحصربه‌فرد برای دولت‌ها، مشاغل و شهروندان فراهم می‌کند تا برای ساختن آینده زندگی شهری گرد هم بیایند. با ادامه رشد بازار راه‌حل‌های شهر هوشمند، می‌توان انتظار پیشرفت‌های هیجان‌انگیزتری را در سراسر جهان داشت که پتانسیل تغییر طرز تفکر بشر در مورد شهرها و نقش آن‌ها در جامعه را دارد.

هوشمندسازی و تسهیل زندگی در شهرهای آینده

راه‌حل‌های شهرهای هوشمند در اروپا

بسیاری از شهرهای اروپایی در حال حاضر از راهکارهای نوآورانه شهرهای هوشمند برای بهبود زندگی شهروندان خود، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش ضایعات، کاهش ترافیک، بهبود کیفیت هوا و ارائه بسیاری از مزایای دیگر استفاده می‌کنند. تعدادی از شهرها برنامه‌های تلفن همراه را توسعه داده‌اند که به ساکنان امکان دسترسی به طیف وسیعی از خدمات را می‌دهد.

بارسلونا از یک سیستم روشنایی هوشمند استفاده می‌کند که روشنایی چراغ‌های خیابان را بر اساس ترافیک عابرپیاده و وسایل‌نقلیه تنظیم می‌کند. این سیستم به شهر امکان نظارت و کنترل از راه دور چراغ‌های خیابان را می‌دهد و موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.

پاریس یک سیستم مدیریت زباله هوشمند را پیاده‌سازی کرده است که از حسگرهایی برای نظارت بر میزان پر شدن سطل‌های زباله و بهینه‌سازی مسیرهای جمع‌آوری زباله استفاده می‌کند. این سیستم تعداد کامیون‌های حمل زباله را در جاده‌ها کاهش می‌دهد و کارایی سیستم جمع‌آوری زباله را بهبود می‌بخشد.

هوشمندسازی و تسهیل زندگی در شهرهای آینده

استکهلم شبکه‌ای از حسگرهای ترافیک هوشمند را نصب کرده است که بر جریان ترافیک نظارت و چراغ‌های راهنمایی را در زمان واقعی تنظیم می‌کند تا جریان ترافیک را بهینه سازد. این سیستم موجب کاهش تراکم ترافیک و بهبود کیفیت هوا در شهر شده است.

وین یک سیستم حمل‌ونقل عمومی هوشمند ایجاد کرده است که از داده‌های زمان واقعی برای بهینه‌سازی مسیرها و برنامه‌های اتوبوس و قطار استفاده می‌کند. این سیستم اطلاعات بلادرنگی را در مورد مکان و زمان رسیدن اتوبوس‌ها و قطارها ارائه می‌دهد و برنامه‌ریزی رفت‌وآمد را برای ساکنان آسان‌تر می‌کند.

هلسینکی به توسعه یک برنامه تلفن همراه اقدام کرده است که امکان دسترسی به حمل‌ونقل عمومی، به‌اشتراک‌گذاری دوچرخه، پارکینگ و رویدادهای فرهنگی را فراهم می‌کند. این برنامه اطلاعات بی‌درنگ در مورد در دسترس بودن و موقعیت مکانی خدمات ارائه و دسترسی به بخش‌های مختلف شهر را برای ساکنان آسان‌تر می‌کند.

هوشمندسازی و تسهیل زندگی در شهرهای آینده

نظر شما