شناسهٔ خبر: 66612315 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تلاش مرکز ملی فضای مجازی برای رشد تولید محتوا توسط نوجوانان

اولین نشست شورای سیاست گذاری جشنواره آسمون با حضور رئیس مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل ازروابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره آسمون با حضور دکتر آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، سید حمید امامی رئیس کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی فضای مجازی و دبیر جشنواره و سایر اعضای شورای سیاستگذاری عصر امروز(22 اردیبهشت) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امامی با اشاره به اهداف جشنواره و تاکید بر حوزه محتوا، اظهار داشت: ما در این جشنواره سه اقدام را پیش بینی کرده ایم؛ شبکه سازی نوجوانان، استفاده از این شبکه برای تولید محتوا و تولیدکننده شدن نوجوان و در گام سوم، ایجاد پلتفرمی برای نحوه پخش تولیدات.
 

وی با بیان اینکه جشنواره آسمون شروع شبکه سازی است، به ارسال بیش از 4 هزار اثر اشاره کرد و گفت: از میان این 4 هزار اثر، 100 اثر انتخاب و به آنها جایزه داده خواهد شد. شعار جشنواره "وقتشه خودتو رو کنی" و "تو آسمون ستاره شو" انتخاب و احتمالا تا زمان اختتامیه 5 هزار اثر دریافت خواهد شد.

در ادامه این نشست، سایر اعضا دیدگاه های خود را در جهت هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره و همچنین امتداد آن بیان کردند.

* انتقال از حوزه ناشرمحور به کاربرمحور در تولید محتوا/ این حرکت سرآغاز تحول خواهد بود

سید محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در تشریح دغدغه ها و رویکردهای این مرکز برای برگزاری این جشنواره، گفت: گفته می شود که در جهان به طور میانگین چند ساعت افراد به صفحه نمایش گوشی خود نگاه می کنند و این یعنی دربرگیری استفاده از تلفن همراه در شقوق مختلفش، بالاست.

وی با بیان بیان اینکه در رده سنی 16 تا 24 سال این زمان به بیش از 7 ساعت در روز می رسد، اظهار داشت: در رده سنی کودک و نوجوان که کمتر به بازارهای دیجیتال دسترسی دارند، عدد بیش از 5 ساعت را شاهد هستیم؛ در واقع با گسترش فضای مجازی و ابزارهای آن، حجم استفاده و میزان تاثیرگذاری تغییر می کند.

 آقامیری با اشاره به اینکه کودک و نوجوان چون تجربه کمتری دارد و از روح و فطرت پاکی برخوردار است، راحت تر تاثیر می پذیرد و تعامل برقرار می کند، گفت: کودک و نوجوان ما علاقه مند به این ابزارهای جدید است و ما در این زمینه با یک حرکت روبه رشد روبرو هستیم. وظیفه نهادهای فرهنگی این است که محیط سالم و امن که آموزنده و باعث رشد و تعالی باشد را برای جامعه فراهم کنند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تشکیل کارگروه کودک و نوجوان در این مرکز و اهتمام شورای عالی به این مسئله از بدو تاسیس، گفت: ما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله جدی داریم و تلاش کردیم با دستگاه های مختلفی که مسئول هستند بخصوص در آموزش و پرورش و صدا و سیما و شورای کودک و نوجوان یک حرکت جمعی را شروع کنیم تا تحولی جدی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اقدامات متعددی که در حوزه کودک و نوجوان در حال انجام است، گفت: ما در حوزه تولید محتوا بصورت سنتی ناشرمحور بودیم ولی به لطف الهی استفاده از ظرفیت های کاربرمحور مدتی است که شروع شده و این جای امیدواری دارد؛ این موضوع خلأیی بود که کمتر روی آن تمرکز شده بود لذا در چارچوب های مختلف این بحث را راه انداختیم و اگر درست هدایت کنیم سرآغاز و منشأ تاثیر و تحول خواهد بود.

آقامیری با بیان اینکه سکوها و ابزارهای فضای مجازی پیوسته با انسان جلو می آیند، اظهار داشت: اگر ما بتوانیم فضای مناسبی را تهیه کنیم که کودکان و نوجوانان مان در آن فعالیت کنند در بلند مدت همین فضای فعالیت، به گنجینه ارزشمندی تبدیل خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تشکر از همه مجموعه ها و دستگاه هایی که در برگزاری این رویداد همکاری کردند، گفت: ما باید یک محیطی ایجاد کنیم که پدران، مادران و معلمان با استفاده از این ظرفیت در حوزه فراغت و سرگرمی و فعالیت های تخصصی نوجوانان خودشان، حرکت روبه جلویی داشته باشند.

 آقامیری در پایان با اشاره به اینکه ما به صورت دوره ای اسناد و مصوبات شورا را بررسی و آنها را بازنگری می کنیم، اظهار داشت: اسناد شورای عالی در حوزه کودک و نوجوان در نوبت بازنگری است و من از حاضران این جلسه درخواست دارم تا در فرآیند ارتقای موضوعات و سیاست های این حوزه به ما کمک کنید.
انتهای پیام/

نظر شما