شناسهٔ خبر: 66612213 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موزه ملایر میزبان شاهنامه‌خوانان

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی(29 اردیبهشت)، موزه لطفعلیان ملایر طی روزهای آتی میزبان جمعی از شاهنامه‌خوانان است که به مناسبت روز بزرگداشت زبان فارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

«ابراهیم جلیلی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شعار روز موزه و هفته میراث فرهنگی در ایران برگرفته شده از نیازها و شرایط سال پیش‌رو به نام «میراث فرهنگی، مشارکت مردمی، مسئولیت اجتماعی» نامگذاری شده تا سرلوحه برنامه و اقدامات ترویجی و معرفی در این هفته و برنامه‌های عملیاتی قرار گیرد.

وی افزود: همزمان با برگزاری نشست شاهنامه‌خوانی، نمایشگاه خوشنویسی مرتبط با شاهنامه در موزه لطفعلیان ملایر نیز برگزار می‌شود تا علاقه‌مندان به شعر و ادب کهن فارسی بیشتر آشنا شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه تمامی رویکردهای ما در این هفته برگرفته از شعار روز موزه و میراث فرهنگی است، ادامه داد: در این راستا بازدید از موزه ملایر و ارگ باستانی نوشیجان در روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه رایگان خواهد بود.

جلیلی بیان کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده دانشجویان رشته منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه ملی ملایر همزمان با این هفته، از ارگ نوشیجان و موزه لطفعلیان در قالب تور یک روزه آشنایی دانشجویان با آثار و جاذبه‌های تاریخی بازدید خواهند کرد.

وی ادامه داد: همچنین در صورت هماهنگی نشست حافظان میراث فرهنگی با فرماندار ویژه ملایر برگزار و تور آشناسازی خبرنگاران با آثار کمتر شناخته شده این شهرستان نیز پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ایستگاه قصه‌گویی با مضمون امام رضا(ع)، رایزنی در خصوص برگزاری دومین جشنواره گردشگری «سفید کوه» و آشنایی با آثار و ابنیه‌های مسیر سفید کوه، گردهمایی و نمایش خودروهای کمپر با شعار «آتن تا اکباتان» را از مهمترین برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در ملایر برشمرد.

موزه ملایر میزبان شاهنامه‌خوانان

جلیلی از مهمترین اهداف برگزاری برنامه‌های فرهنگی در هفته میراث فرهنگی به افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی‌رسانی عمومی؛ کمک به ارتقاء هویت ملی و تاب‌آوری و نشاط اجتماعی؛ مردمی‌سازی و توسعه مفهوم و رویکردهای شناخت، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی با مشارکت مردم؛ توسعه و تبیین گستره «مسئولیت اجتماعی» در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه همه ساله شعار روز جهانی موزه از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها(ایکوم) اعلام می‌شود، یادآور شد: رویکرد اصلی بزرگداشت این روز «موزه‌ها ابزار مهمی برای تبادل فرهنگی، غنی سازی فرهنگ‌ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح بین مردم هستند» است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر بیان کرد: شعار جهانی امسال(۲۰۲۴)، «موزه‌ها برای آموزش و پژوهش» اعلام و بر نقش محوری مؤسسات فرهنگی در ارائه یک تجربه آموزشی جامع تأکید می‌کند.

جلیلی خاطرنشان کرد: این روز به دنبال جهانی آگاهانه‌تر، پایدارتر و فراگیرتر است و موزه‌ها به عنوان مراکز آموزشی پویا، کنجکاوی، خلاقیت و تفکر انتقادی را تقویت می‌کنند.

به گفته وی؛ در سال ۲۰۲۴، سهم موزه‌ها را در تحقیقات، فراهم کردن بستری برای اکتشاف و انتشار ایده‌های جدید، تصدیق مورد تاکید قرار گرفته است و موزه‌ها فضاهای حیاتی هستند که آموزش و پژوهش در آنها برای شکل دادن به درک ما از جهان با هم همگرا می‌شوند.

به گزارش ایرنا؛ روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی از روز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه مصادف با( ۱۸ می) آغاز و تا روز جمعه چهارم خردادماه ادامه دارد که این روز در تقویم ملی ایران به عنوان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ثبت شده است.

خانه و موزه «لطفعلیان» در شهرستان ملایر استان همدان، بخشی از یک مجموعه سکونتگاهی باقی مانده از دوره قاجار است که سازنده و مالک اولیه خانه، مرحوم محسن مصدقی معروف به «مصدق الممالک» بوده و در دوره فتحعلی شاه قاجار به واسطه رابطه خویشاوندی که با دربار داشته، با بهره‌گیری از معماران زبده آن دوره این مجموعه را ساخت.

این خانه در سه بخش جداگانه «اندرونی حسینیه»، «اصطبل خانه» و خانه کنونی ساخته شد، حسینیه این مجموعه که بعدها توسط مرتضی خان لطفعلیان خریداری شده و کاربری آن به مسکونی تبدیل شد. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۸۹۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما