شناسهٔ خبر: 66611888 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تولید شمش فولادی، قیمت گذاری و عرضه آن به بازار

صاحب‌خبر -

تولید شمش فولادی، قیمت گذاری و عرضه آن به بازار

تیرآهن، ورق فلزی یا حتی میلگرد به عنوان مهم‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند که معمولاً آنها را از شمش فولادی تولید می‌کنند. آشنایی با شمش، این قطعه فولادی پرکاربرد و اولیه باعث می‌شود تا هنگام خرید با رعایت نکات مهم بتوانید یک محصول با کیفیتی را بخرید. شمش فولادی به عنوان ماده اولیه و پایه برای تولید انواع مقاطع فولادی، برای بسیاری از کارخانه های تولیدکننده نقش اساسی دارد. بنابراین قیمت گذاری این محصول می تواند به صورت مستقیم بر بازار فولاد تاثیر داشته باشد.

شمش فولادی را بهتر بشناسید

شمش فولادی یک نوع محصول میانی است که برای تولید فولاد و دیگر محصولات فولادی از آن استفاده می‌کنند. شمش فولادی محصولی خالص از فولاد است که به روش ریخته‌گری آن را به تولید می‌رسانند. از این متریال برای تولید پروفیل‌های نبشی، مفتولی، ناودانی، سپری و ... استفاده می‌شود.

از نظر ساختار شیمیایی و فیزیکی شمش‌ها دارای انواع مختلفی هستند. معمولاً این محصولات در گرید‌های متنوعی همچون ۵SP، ۴SP، ۳SP، CK45، CK52،MO40 با استانداردهای مختلف به تولید می‌رسند. خواص مکانیکی شمش بسیار مناسب است؛ در واقع انعطاف‌پذیری بالا، کشش مناسب و مقاومت عالی از مهم‌ترین ویژگی‌های شمش محسوب می‌شود. البته در بین این گریدها، گرید ۳SP دارای میزان انعطاف پذیری بیشتری می باشد. شمش های فولادی در طول 6 و 12 متری تولید می شوند.

روش‌های تولید شمش فولادی

روش ذوب در کوره به‌عنوان مقرون ‌به ‌صرفه‌ترین و مهم‌ترین روش تولید شمش فولادی محسوب می‌شود. در این روش از کوره قوس الکتریکی ، کوره بلند و کوره ذوب القایی استفاده می‌کنند.

روش کوره بلند

برای تولید شمش با روش کوره بلند سنگ آهن با قراضه آهن به کوره انتقال داده می‌شوند. تحت تاثیر فرآیند اکسیژن قلیایی دو لوله مشابه نیزه اکسیژن با سرعت دو برابر سرعت صوت به کوره انتقال می‌یابد. در این فرآیند اکسیژن بازی صورت می‌گیرد که پس از آن نوبت به گرمادهی و اکسیداسیون است. در این مرحله تمامی ناخالصی‌های شمش حذف می‌شوند  و برای از بین بردن این ناخالصی‌ها از آهک استفاده می‌کنند.

روش کوره ذوب القایی

در روش کوره ذوب القایی از میدان مغناطیسی به منظور ذوب آهن قراضه استفاده می‌شود. دور تا دور این کوره سیم پیچ القایی بسته‌اند تا توسط جریان الکتریسیته با فرکانس بالا این میدان به وجود بیاید. این گرمای ایجاد شده به داخل کوره هدایت می‌شود و فلزات را ذوب می‌کند.

روش کوره قوس الکتریکی

از تولید به روش کوره قوس الکتریکی برای قراضه‌های خانگی، صنعتی و کهنه استفاده می‌شود. این کوره مشابه حمام بزرگ با عمق کم است که در قسمت بالای آن الکترود کربنی قرار داده‌اند. با قرار دادن ضایعات به کوره، الکترود به طرف پایین انتقال پیدا می‌کند و در نتیجه جریان الکتریکی به وجود می‌آید. تحت تاثیر انتقال الکترود و تشکیل جریان الکتریکی نیز فلزات به راحتی ذوب می‌شوند.

نحوه تولید شمش فولادی

تولید شمش فولادی، قیمت گذاری و عرضه آن به بازار

برای تولید محصولاتی چون شمش فولادی از سنگ آهن استفاده می‌شود. طی مرحله تولید سنگ آهن را پس از پیش پخت کلوخه‌سازی می‌کنند. با ترکیب کک، آهک و سنگ آهن؛ آن‌ها را در داخل کوره بلند می‌ریزند تا آهن خام حاصل شود. طی این مرحله تمامی ناخالصی‌های آهن نظیر اکسیژن را حذف می‌کنند.

در داخل کوره یک ماده مذابی تولید می‌شود که آن را در داخل قالب‌های مخصوص شمش می‌ریزند. طی مرحله دیگر ماده مذاب توسط پتیل حمل، مواد مذاب به واحد ریخته‌گری انتقال می‌یابد. در این واحد مواد مذاب را داخل تاندیش قرار می‌دهند و آنها را در داخل قالب مسی خواهند ریخت. این قالب روی یک غلطک قرار می‌گیرد تا پس از پاشیدن آب روی قالب شمش‌ها تولید شوند.

عوامل موثر بر قیمت شمش فولادی

برای خرید شمش فولادی نکات بسیار زیادی بررسی می‌شود و یکی از پارامترهای مهمی که به آن توجه داریم بررسی قیمت شمش است. بد نیست بدانید قیمت این محصولات تحت تاثیر پارامترهای بسیار زیادی قرار می‌گیرد که برخی از آنها شامل:

  • مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده شمش موادی نظیر سنگ آهن است. قیمت سنگ آهن با افزایش قیمت جهانی یا داخلی سنگ متغیر خواهد بود؛ از این رو روی قیمت این محصول نیز تاثیر می‌گذارد. میزان انرژی مصرف شده به منظور تولید شمش‌ها نیز اهمیت دارد. پس قیمت جهانی نفت مستقیماً روی قیمت چنین محصولاتی تاثیر دارد.
  • هزینه حمل و نقل را نیز در نظر بگیرید؛ در تمامی صنایع از مرحله خرید تا مرحله توزیع هزینه‌های حمل و نقل تاثیرات فراوانی روی قیمت‌ها دارند. به منظور تولید شمش از ضایعات نیز استفاده می‌شود و به‌همین منظور قیمت ضایعات آهن نیز در این زمینه دخالت دارد.
  • با افزایش نرخ ارز تقاضای آهن آلات کاهش می‌یابد؛ پس قیمت دلار و ارز جهانی جزو مهم‌ترین پارامترهای تغییر قیمت در بازار هستند.

نحوه دسترسی به قیمت شمش فولادی

قیمت شمش فولادی جزو پارامترهای مهم خرید این محصول محسوب می‌شود. قطعاً همه شما می‌خواهید با نحوه دسترسی به قیمت روز این محصول آشنایی پیدا کنید. با خرید از مراکز فروش اینترنتی دیگر دغدغه دسترسی به قیمت و مشخصات محصول را نخواهید داشت. امروزه شرکت ها و مراکز خرید و فروش مقاطع فولادی محصولاتی چون شمش را به صورت آنلاین و تلفنی به فروش می رسانند. اما برای خرید این محصول می بایست به نکات مهم و اساسی و البته ویژگی های مورد نظر دقت نمود تا شمش با گرید مناسب را خریداری کنید. راهنمای های خرید شمش فولادی که در قالب مشاوره و یا نکات ویژه توسط کارشناسان فروش ارائه می شود، می تواند منجر به خرید با بخهترین قیمت شود.

تفاوت قیمت شمش فولاد کارخانه به نسبت بازار

از نکات مهمی که به عنوان راهنمای خرید در نظر گرفته می‌شود، خرید شمش فولادی از درب شرکت تولیدی است. تفاوت قیمت شمش فولاد از کارخانه تولیدکننده به نسبت بازار از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود خریداران مستقیماً از درب کارخانه محصول مورد نیاز خود را تهیه کنند. قطعاً در بازار به دلیل دخالت واسطه‌گران قیمت‌ها بالاتر از قیمت کارخانه هستند.

نکات خرید شمش فولادی

برای خرید انواع شمش فولادی نکات بسیار زیادی باید به‌عنوان راهنمای خرید در نظر گرفته شود. در این راهنمای خرید به بررسی تمامی نکات مهم می‌پردازند تا شما کاربران عزیز با کیفیت ترین شمش با کیفیت بازار را تهیه کنید.

در گام نخست باید با مشخصات این محصول آشناشوید، باید بدانید این محصول چیست و چه کاربردی دارد. انواع آن را بشناسید که شامل شمشه، شمشال و تختال هستند. قیمت شمش را بررسی کنید؛ این قیمت ممکن است در مراکز تولید یا توزیع کننده مختلف با یکدیگر متفاوت باشد. البته شما باید سطح کیفیت و مشخصات شمش را نیز در نظر بگیرید.

برند یا شرکت‌های تولید کننده را نیز به خاطر بسپارید؛ مناسب ترین شرکت‌های تولید کننده یا برندها را برای خرید انتخاب کنید که کیفیت مطلوبی دارند.

نکته مهم دیگری که باید توجه داشته باشید این است که از یک مجموعه معتبر خرید خود را انجام دهید.

جمع‌بندی

شمش فولادی یک متریال فولادی خالص است که به منظور تولید بسیاری است متریال‌های فلزی از آن استفاده می‌کنند. این محصول طی روش‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر یک از انواع شمش‌ها نیز ویژگی‌های خاصی دارند. شما می‌توانید از یک مجموعه معتبر این شمش‌ها را با قیمت کاملاً اقتصادی و کیفیت بالایی تهیه کنید.

منبع: https://ahanmelal.com/blog/راهنمای-خرید-شمش-فولادی

 

نظر شما