شناسهٔ خبر: 66611358 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد ایلام در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

خیز دانشگاه آزاد برای راه‌اندازی پایانه صادراتی مهران

توسعه سراهای نوآوری، راه‌اندازی مجتمع اقامتی و رفاهی مهران، انعقاد تفاهمنامه با سازمان‌ها، توانمند کردن دانشجویان با برگزاری دوره‌های مهارتی برای جذب در صنایع از مهم‌ترین اقداماتی است که در دستور کار مسئولان دانشگاه آزاد ایلام قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -
خیز دانشگاه آزاد برای راه‌اندازی پایانه صادراتی مهران

فرهیختگان: بهروز ناصری، رئیس دانشگاه آزاد ایلام در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره اقدامات این واحد دانشگاهی در سال جدید گفت: «اولین اقدام‌مان در حوزه توسعه رشته‌های تحصیلی است. در مقطع کاردانی، کارشناسی، رشته‌های مهارتی، کارشناسی‌ارشد و دکتری پیگیری‌هایی انجام شده است. قول‌هایی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز گسترش دانشگاه آزاد داده شده تا یک‌سری رشته‌های جدید براساس آمایش استان اضافه شود.» او در ادامه با بیان اینکه اقدام بعدی ما توسعه سراهای نوآوری است، اضافه کرد: «خوشبختانه اساسنامه سرای نوآوری استان و برای اولین‌بار چهار طرح اقتصادی در شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه تایید شده است. این چهار پروژه اقتصادی دانش‌بنیان به‌زودی در استان راه‌اندازی خواهد شد. دو پروژه در حوزه محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی، یک مجموعه شیلاتی پرورش ماهی و یک پروژه راه‌اندازی زمین فوتبال چمن‌مصنوعی در ایوان و ایلام است. راه‌اندازی این چهار پروژه در شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه مصوب شده و بعد از برگزاری یک‌جلسه دفاعیه در سازمان مرکزی دانشگاه کار خود را آغاز خواهیم کرد.»
رئیس دانشگاه آزاد ایلام افزود: «در حوزه گردشگری و مراکز اقامتی در ایلام نیز اقداماتی در دست داریم. مجموعه اقامتی و رفاهی در ساختمان نیمه‌کاره مهران را بعد از حدود 13 سال فعال و تکمیل کردیم. درحال آماده کردن تجهیزات این مرکز رفاهی هستیم تا به‌عنوان بهترین مجتمع اقامتی شهر مهران خدمات خود را ارائه دهد.» ناصری با اشاره به اینکه در سال 10 میلیون زوار در مرز مهران تردد دارند، تصریح کرد: «بنابراین راه‌اندازی این مجتمع اقامتی و رفاهی می‌تواند برای دانشگاه مفید باشد و در حوزه کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای به دانشگاه کمک کند.» او درخصوص جزئیات فیزیکی این مجتمع اقامتی توضیح داد: «یک ساختمان نیمه‌کاره در شهرستان دهلران داشتیم که برای راه‌اندازی این مجتمع تکمیل شد و به‌زودی در حوزه درآمدهای غیرشهریه‌ای و آموزش‌های کوتاه‌مدت در شهرستان دهلران مورد استفاده قرار می‌گیرد.» رئیس دانشگاه آزاد ایلام در ادامه با بیان اینکه رشد خوبی در حوزه درآمدهای غیرشهریه‌ای پیش‌بینی کردیم، گفت: «بخش قابل‌توجهی از بودجه استان را با بهره‌برداری از این طرح‌ها در حوزه درآمدهای غیرشهریه‌ای خواهیم داشت تا جایی که به‌احتمال زیاد 30 درصد از کل بودجه استان با راه‌اندازی این طرح‌ها تامین شود. در حوزه طرح‌های پژوهشی و قراردادها، تفاهمنامه‌هایی را با دستگاه‌ها و ادارات استان داریم که نتایج خوبی حاصل می‌شود. بخشی از کارهای آموزش‌های کوتاه‌مدت استانداری، سازمان نظام مهندسی و شهردارهای به دانشگاه آزاد استان محول‌شده که اعضای هیات‌علمی این آموزش‌ها را برعهده خواهند داشت.»
او با بیان اینکه 12 تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف امضا کردیم، ادامه داد: «این تفاهمنامه‌ها در حوزه انجام کارهای پژوهشی مرتبط و متناسب با دستگاه‌ها، آموزش‌های کوتاه‌مدت و توانمند‌سازی کارمندان این سازمان وادارات استان از طریق این تفاهمنامه‌ها اجرایی خواهد شد.» ناصری در ادامه با بیان اینکه سه همایش ملی درطول سال‌جاری در استان برگزار خواهد شد، بیان کرد: «در حوزه بین‌الملل هفته گذشته جلسه‌ای با معاون استاندار برگزار شد. قرار بر این است جلسه‌ای با مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه در استان ایلام و همچنین در بغداد برگزار کنیم تا اقداماتی در حوزه بین‌الملل دانشگاه آغاز شود. ازجمله پیگیریم پایانه صادراتی مهران را راه‌اندازی کنیم؛ طرح‌های اولیه آن درحال انجام است تا این پایانه صادراتی توسط دانشگاه اجرا شود. صفر تا 100 کار توسط دانشگاه انجام می‌شود. با دکتر مشکینی، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد هماهنگی‌های لازم انجام‌شده تا رسما تفاهمنامه آن را منعقد و کار را آغاز کنیم. زمین این پایانه صادارتی را در اختیار داریم و از محل صندوق دانشگاه قرار است تامین اعتبار شود تا این پایانه راه‌اندازی و به‌عنوان مرکز صادرات، بسته‌بندی محصولات دانشگاه انجام شود.»
رئیس دانشگاه آزاد ایلام درخصوص مهارت‌افزایی نیز گفت: «در حوزه مهارت‌افزایی در گروه‌های مختلف درحال آموزش‌های کوتاه‌مدت برای افزایش سطح مهارت دانشجویان در زمینه طرح پویش و ارتباط با مراکز صنعتی هستیم که این طرح از سال گذشته شروع شده است. دانشجویانی که در حوزه مهارت‌افزایی توانمند باشند به صنایع معرفی خواهند شد. تاکنون تعداد قابل‌توجهی در شرکت‌ها و کارخانه‌ها جذب شده‌اند. در دانشکده مهارت و کار‌آفرینی این کار آغاز شده و دوره‌هایی درحال برگزاری است.» او در ادامه اظهار کرد: «سال گذشته حدود 60 نفر در طرح پویش جذب صنایع در حوزه نفت و گاز شدند. برای دیگر حوزه‌ها نیز پیگیر هستیم. به‌طور مثال کارخانه‌های محصولات غذایی در رشته‌های علوم پایه و فنی جذب دانشجو خواهند داشت. همچنین در تعاملی که با استانداری ایلام داشتیم، مشکلات و مسائل این استان احصا شده و ماموریت استان ایلام در حوزه حفاظت و صیانت از جنگل‌های بلوط استان ایلام در هیات‌امنا مصوب شده است. اقداماتی در این حوزه انجام داده‌ایم اما یک‌سری از کارها در مجموعه دولت با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند. نکته بعدی در مورد آسیب‌های اجتماعی استان است. ما قطب روانشناسی در غرب کشور از حیث تنوع رشته هستیم، بنابراین اقداماتی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی توسط گروه روانشناسی انجام داده‌ایم. در حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان نیز ورود کرده‌ایم تا در حوزه آموزش، پیشگیری و انجام پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه اثر‌گذار باشیم.» او در پایان گفت: «جابه‌جایی رشته‌های تحصیلات تکمیلی ارشد نیز داشته‌ایم و امسال به روال سال گذشته حداقل 10 درصد رشد دانشجو خواهیم داشت.»

نظر شما