شناسهٔ خبر: 66611040 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کرد:

ایجاد حلقه‌های میانی نخبگانی و مردمی در دولت‌ها راهکار اصلی آبادانی کشور

تهران- ایرنا- استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه، مشارکت مردم در حکمرانی تنها با تعریف و تنظیم آیین نامه و ابلاغ آن اتفاق نخواهد افتاد، توجه به حلقه های میانی و به میدان آوردن نخبگان فکری و عناصر فعال متعهد به آرمان‌های ­انقلاب را اصلی‌ترین راهکار مردمی‌سازی دولت‌ها و آبادانی کشور دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اول خردادماه ۱۳۹۸ بود که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با دانشجویان برای نخستین بار اصطلاح و مفهوم جدیدی را تحت عنوان «حلقه های میانی» مطرح کردند و ضرورت شکل گیری این حلقه ها را در عرصه حکمرانی و سپهر اجتماعی و سیاسی ایران اسلامی مورد تاکید قرار دادند.

ایشان در بخشی از این دیدار در سخنانی بسیار مهم فرمودند:

«در هر برهه‌ای از زمان راهکارهای عملی مورد نیاز است. خب محل بحث ما اینجا است. آنچه شما سؤال می کنید-یعنی نسل جوان ممکن است سؤال کند و یک سؤال مستتری است، همین است که بالاخره راهکار عملی برای اینکه ما بتوانیم به عنوان یک جوان وارد میدان بشویم چیست؟»

«احتیاج دارد به هدایت، تمرکز، پیگیری، فعّالیّت پی‌درپی و لحظه‌به‌لحظه برای اینکه بتواند این کاروان عظیم جامعه را و مهم‌تر از همه جوان‌های جامعه را به پیش ببرد. این کارِ چه کسی است؟ این تمرکز، این ایجاد برنامه‌ی کار، پیدا کردن راهکار، ارائه‌ی راهکار، برنامه‌ریزی، به عهده‌ی چه کسی است؟ این به عهده‌ی جریان های حلقه‌های میانی است. این، نه به عهده‌ رهبری است، نه به عهده‌ دولت است، نه به عهده‌ دستگاه‌های دیگر است؛ به عهده‌ مجموعه‌هایی از خود ملت است که خوشبختانه امروز ما این را کم هم نداریم.»

«ما نخبه‌های فکری در زمینه‌های گوناگونِ مورد نیاز در میان جوانان، در میان مسوولین خودمان داریم. اینها می توانند بنشینند برنامه‌ریزی کنند و هدایت کنند. تشکل های دانشجویی از این قبیل هستند، مجموعه‌های باتجربه و فعال در زمینه‌های فرهنگی و فکری و مانند اینها از این قبیل هستند و هر که هم در این زمینه‌ها فعال تر باشد، موثرتر است؛ یعنی زمام کار دست کسانی است که فعالیت کنند؛ تنبلی و بی‌حالی و کسالت و مانند اینها به درد نمی خورد.»

ایجاد حلقه‌های میانی نخبگانی و مردمی در دولت‌ها راهکار اصلی آبادانی کشور

اما منظور از حلقه‌های میانی چیست؟

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه، حلقه‌های میانی، مفهومی نوآورانه در عرصه حکمرانی است که نخستین بار توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، افزود: این مفهوم از منظر رهبر انقلاب، مجموعه هایی برآمده از ملت هستند که مأموریت‌هایی خارج از چارچوب دولت و دستگاه‌های حاکمیتی را به سرانجام می‌رسانند.

محمدباقر ولدان در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: حلقه های میانی، در واقع تشکل هایی از نخبگان فکری و عناصر فعال متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی محسوب می شوند که مابین دولت و ملت شکل می گیرند.

کارکرد حلقه‌های میانی مساله‌شناسی و حل مساله است

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه، وظیفه حلقه های میانی توسط نخبگان فکری و عناصر فعال متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی را یافتن مسائل و ارائه ‌راهکار مناسب به منظور رفع مسائل گوناگون ملی و برای پیشبرد حرکت عمومی جامعه‌ به سوی هدف تمدن نوین اسلامی دانست.

ایجاد حلقه‌های میانی نخبگانی و مردمی در دولت‌ها راهکار اصلی آبادانی کشور

ولدان تاکید کرد: کارکرد حلقه میانی در واقع مساله شناسی و در وهله دوم حل مساله است؛ این حل مساله هم مسائل حاکمیتی است و هم مسائلی مردمی؛ چراکه حلقه های میانی واسطه بین حاکمیت و مردم هستند.

وی افزود: بنابراین به واسطه حلقه های میانی می توان مسائل خرد مردمی و کلان حاکمیتی را هم شناسایی و هم تحلیل کرد و هم راهکارهای حل آن مسائل را ارایه داد.

مسوولیت اصلی تشکیل حلقه‌های میانی برعهده کیست؟

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه و در پاسخ به این سوال که مسوولیت اصلی تشکیل حلقه های میانی را چه سازمان و نهادی عهده دار است، اظهار داشت: در واقع این حلقه ها به صورت خودجوش و فراگیر توسط مردم به خصوص جوانان شکل می گیرند.

ولدان افزود: این نیست که حلقه های میانی توسط یک نهاد و سازمان دولتی یا حاکمیتی یا خصولتی شکل گیرد، بلکه همانطور که رهبر معظم انقلاب جوانان را مورد خطاب قرار داده اند، در واقع آنها به عنوان پیشران گام دوم انقلاب می توانند میدان دار شوند و این حلقه ها را تشکیل دهند.

وی ادامه داد: جوانان می توانند بیایند وسط میدان و هر یک بر اساس تخصص خود و نیاز میدانی و تقاضای مردمی این حلقه ها را تشکیل دهند و برای رفع انواع و اقسام معضلات بخش های مختلف و آبادانی کشور تلاش کنند.

تسهیلگری برای شکل‌گیری حلقه‌های میانی وظیفه اصلی حاکمیت است

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص وظیفه حاکمیت در حوزه حلقه های میانی نیز اظهار داشت: البته کاری که حاکمیت می تواند انجام دهد همچون شکل گیری خودجوش اربعین حسینی توسط مردم، هنگامی که مردم و جوانان به میدان آمدند می توانند آنها هم به میدان آمده و برای رفع مشکلات تسهیلگری کنند.

ولدان با بیان اینکه مشارکت خودجوش مردم در مراسم اربعین الگوی در این زمینه می تواند باشد، افزود: همانطور که در اربعین مشاهده می شود مردم به صورت خودجوش به میدان آمده و موکب ها را تشکیل می دهند و کاروان های اربعین راه اندازی می کنند و حاکمیت هم برای رفت و آمد و مسائل امنیتی تسهیلگری کرده تا یک حرکت بزرگ اربعینی شکل گیرد، در این زمینه هم همینطور می توان عمل کرد.

ایجاد حلقه‌های میانی نخبگانی و مردمی در دولت‌ها راهکار اصلی آبادانی کشور

وی در پاسخ به این سوال که در صورت شکل گیری این حلقه ها چه مسائل و مشکلاتی می تواند از کشور مرتفع شود، گفت: در واقع حلقه های میانی، میدان دارهای این عرصه هستند و متناسب با دغدغه های حاکمیت، رهبری و البته مردم آنچه که مورد نیاز است، نسبت به جریان شناسی، پیگیری و مطالبه گری خود را تنظیم می کنند و می توانند نیازهای عمومی جامعه و حتی نیازهای تخصصی کشور در ارتباط با اقشار مختلف مردم و حتی اصناف و گروهای مختلف را مطرح و در جهت برطرف کردن نیازها تلاش کنند.

ضرورت توجه به حلقه‌های میانی برای تحقق شعار تولید ملی با مشارکت مردم

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، تا حلقه های میانی به میدان نیایند مشارکت مردمی به نحو صحیح و کامل شکل نخواهد گرفت.

ولدان ادامه داد: در این خصوص اینکه عده ای در حاکمیت تنها بخواهند با تعریف و تنظیم آیین نامه و ابلاغ نامه ها، کارها را دنبال کنند و حلقه اتصال مردم به حاکمیت تعریف نشود، مشارکت مردمی اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: به عنوان مثال اگر قرار باشد در حوزه تولید کارگاه های خانگی و کارگاه های محلی به صورت خرد و کارگاه های شهری و منطقه ای به شکل متوسط و کارگاه های استانی و کارخانجات ملی به صورت بزرگ شکل گیرند، این کار فقط کار حلقه های میانی است.

ولدان توضیح داد: به این شکل که حلقه های میانی نیازهای خانه، محله، شهر، استان و کشور خود را دسته بندی و طبقه بندی می کنند؛ از یک طرف این نیازها را از حاکمیت مطالبه می کنند و از طرف دیگر مردم را به میدان می آورند و آنها به حلقه واسط مردم و حاکمیت تبدیل شده و می توانند در برآورده کردن این نیازها به شکل موثر عمل کنند.

این محقق کشورمان تاکید کرد: در واقع راه حل مردمی شدن دولت از طریق همین حلقه های میانی به ثمر خواهد رسید، همچنین در خصوص شاخص سنجش میزان موفقیت در رابطه با حلقه های میانی نیز می توان گفت که این شاخص میزان به میدان آوردن مردم در پیشبرد اهداف حاکمیتی است و میزان مشارکت ها را نشان می دهد.

نظر شما