شناسهٔ خبر: 66610438 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

مرکز رصد و داده‌کاوی اطلاعات هلال‌احمر برای تقویت آمادگی برای مقابله با حوادث و بحران‌ها افتتاح شد

هوشمندسازی امداد و نجات

معاون اول رئیس‌جمهوری: دریافت عالی‌ترین نشان صلیب‌سرخ از سوی هلال‌احمر افتخارآمیز است

صاحب‌خبر -

[شهروند] مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی جمعیت هلال‌احمر صبح دیروز با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری، پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر و سایر مسئولان‌عالی رتبه جمعیت هلال‌احمر افتتاح شد. به گفته مسئول رصدخانه جمعیت هلال‌احمر، مرکز رصد علاوه بر اینکه قرار است عملیات‌های امدادونجات و شرایط اضطراری را در سطح ستادی، راهبردی و کلان، رصد و مدیریت کند، در حوزه پدافند غیرعامل هم برنامه‌ها و اقدامات را مورد رصد قرار می‌دهد. صبح دیروز همچنین با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری ۶۲ پروژه داخلی و خارجی و ۳۳۵ خانه هلال به بهره‌برداری رسید. در این مراسم از طریق ویدیو کنفرانس در مجموع ۶۲ طرح از پروژه‌های هلال‌احمر شامل ۲۵ طرح امدادی، ۲۰ طرح آموزشی و پژوهشی، ۱۰ طرح توانبخشی، سه طرح عمرانی، چهار طرح در مراکز خارج از کشور و همچنین ۳۳۵ خانه هلال به ارزش ۹هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
رئیس جمعیت هلال‌احمر افتتاح مرکز رصد هوشمند اطلاعات و داده‌کاوی هلال‌احمر را اقدامی در راستای هوشمندسازی تمام فعالیت‌ها و اقدامات امدادی و بشردوستانه این جمعیت به مردم معرفی کرد.
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، در مراسم افتتاح مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی و همچنین افتتاح بیش از ۵۰ پروژه عمرانی این جمعیت به مناسبت هفته گرامیداشت هلال‌احمر با اشاره به نیاز به تقویت انبارهای امدادونجات هلال‌احمر گفت: «نیازمند کمک برای بهبود وضعیت انبارهای هلال‌احمر هستیم و برای تقویت امدادرسانی در نقاط صعب‌العبور، نیازمند واردات بالگرد دید در شب هستیم.»
کولیوند با اشاره به جایگاه بین‌المللی هلال‌احمر گفت: «به گفته روسای کمیته صلیب‌سرخ جزو پنج کشور برتر هستیم و در تدوین استراتژی‌های راهبردی صلیب‌سرخ از هلال‌احمر طرح و برنامه گرفته می‌شود. عالی‌ترین نشان صلیب‌سرخ بین ۱۹۱ کشور جهان به هلال‌احمر ایران اعطا شده است. در حوزه اقدامات امدادونجات در سطح ملی محلی و منطقه‌ای بسیار موفق عمل کرده‌ایم و هلال‌احمر ایران مورد تقدیر دولت ترکیه قرار گرفت.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر دیروز با اشاره به اینکه هلال‌احمر ایران اقدامات زیادی برای کمک به مردم غزه انجام داده است، افزود: «کنگره بین‌المللی اشغال فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل بشردوستانه در غزه برگزار و ۱۹۰ مورد مصادیق نقض حقوق بشردوستانه در غزه استخراج شد، همچنین این کنگره مورد توجه صلیب‌سرخ هم قرار گرفت. در طول سال ۲۲هزار و ۴۰۰ مورد عملیات جاده‌ای، ۲هزار و ۷۰۰ مورد عملیات کوهستان و بیش از ۴۴هزار مورد عملیات انجام شده است. امروز ۵۸ طرح در هلال‌احمر با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری شامل ۲۵ طرح امدادی، ۱۰ طرح بهداشتی درمانی ملی و بین‌المللی، ۲۰ طرح آموزشی و پژوهشی افتتاح می‌شود، یک طرح نیز افتتاح مرکز رصد و پایش هلال‌احمر است، سه طرح عمرانی شرکت سرمایه‌گذاری هلال‌احمر و ۳۳۵ خانه هلال نیز افتتاح می‌شود. ۱۱۰ سامانه جمعیت هلال‌احمر در مرکز رصد هوشمند اطلاعات و داده‌کاوی جمع می‌شود و حوادث و بحران‌ها در این مرکز رصد می‌شود. سیل، آتش‌سوزی، آلودگی هوا و سایر مخاطرات و همچنین فعالیت‌ها و اقدامات هلال‌احمر را در مرکز رصد و پایش، پیش‌بینی کرده و اقدامات لازم را مدنظر قرار دهیم. سایر دستگاه‌ها نیز می‌توانند از این مرکز رصد و پایش هلال‌احمر بهره‌برداری و استفاده کنند. هدف از راه‌اندازی این مرکز هوشمندسازی تمام اقدامات هلال‌احمر و امدادرسانی‌هاست.»

هلال‌احمر در حوادث مختلف پررنگ‌ترین جریان خدمت را ارائه کرده است
محمد مخبر نیز پس از ادای احترام به یادمان امدادگران شهید دوران دفاع مقدس و نجاتگران فداکار خدمت، در این مراسم، از جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان نهادی چابک، به‌روز، زنده و با تاثیر بالا در حوادث مختلف یاد کرد و گفت: «جمعیت هلال‌احمر در حوادث مختلف کشور پررنگ‌ترین جریان خدمت را ارائه کرده و دلیل برتری هلال‌احمر در این حوزه این است که از قدرت بسیج‌کردن مردم برای حل مشکلات برخوردار بوده و تکیه اصلی این نهاد همواره بر مردم بوده است.»
معاون اول رئیس‌جمهوری با قدردانی از زحمات مدیران، کارکنان و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به خاطر خدمات صادقانه در حوادث کشور و نقش‌آفرینی مثبت در عرصه بین‌الملل و امدادرسانی در حوادث کشورهای مختلف نظیر ترکیه، سوریه و افغانستان گفت: «جمعیت هلال‌احمر همواره در دنیا می‌درخشد و عالی‌ترین نشان صلیب‌سرخ را دریافت کرده که این امر افتخاری برای کشور است.»
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از ۶۲ طرح مختلف جمعیت هلال‌احمر که دیروز انجام شد،‌ ادامه داد: «خوشبختانه 20 طرح در بخش آموزش و پژوهش بود که یک نقطه مثبت و رو به جلو برای جمعیت هلال‌احمر محسوب می‌شود، چراکه به تناسب پیشرفت و موضوعات نوین نظیر هوش مصنوعی، نیازمند آن هستیم که بتوانیم با سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و پژوهش، خدمات خود را به‌روز و متناسب با شرایط جدید ارائه دهیم.»
او راه‌اندازی مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی در جمعیت هلال‌احمر را کاری مهم و ارزشمند توصیف کرد و گفت: «برخورداری از اطلاعات دقیق و صحیح در خصوص ابعاد حوادث و رخدادها از اهمیت ویژه‌ای در امر امدادرسانی برخوردار است و می‌تواند به دولت و جمعیت هلال‌احمر در اولویت‌بندی کارها و تعریف ماموریت‌ها کمک کند. یکی از نقاط قوت جمعیت هلال‌احمر این است که در بخش‌ها و ابعاد مختلف از امدادرسانی تا پشتیبانی حوادث و داروسازی فعالیت دارد و در جریان شیوع کرونا نیز شاهد بودیم که بیشترین دارو و واکسن مورد نیاز از طریق هلال‌احمر وارد شد و در دوران دفاع مقدس نیز این جمعیت بیشترین تجهیزات و داروهای مورد نیاز را تامین کرد.» او در ادامه با اشاره به ماموریت‌ها و خدمات جمعیت هلال‌احمر در سایر کشورها گفت: «خدمات هلال‌احمر در کشورهای دیگر به گونه‌ای است که برخی نخست‌وزیران و معاونان رئیس‌جمهوری کشورها در ملاقات‌هایی که با آنها داشته‌ام درخواست می‌کنند که مراکز هلال‌احمر و خدمات این نهاد در کشور آنها مستقر شود.»

هدف از راه‌اندازی مرکز رصد و پایش هوشمند جمعیت هلال‌احمر

مرتضی مرادی‌پور، مسئول پروژه رصد خانه جمعیت، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» جزئیاتی از این مرکز و فعالیت‌هایش را ارائه کرد و گفت: «مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، با هدف ایجاد مرکزی کاملا هوشمند و به‌روز که قادر است مدیریت شرایط عادی و اضطراری فعالیت‌های داوطلبانه، بشردوستانه و امدادی هلال‌احمر در سطح ملی و حتی ماموریت‌های برون مرزی را به صورت متمرکز، پایش، اطلاع‌رسانی و مدیریت کند، شکل گرفته است. مرکز رصد علاوه بر اینکه قرار است عملیات‌های امدادونجات و شرایط اضطراری را در سطح ستادی و راهبردی و کلان، رصد و مدیریت کند، در حوزه پدافند غیرعامل هم برنامه‌ها و اقدامات را مورد رصد قرار می‌دهد. این اتفاق میسر نمی‌شود مگر با راه‌اندازی این مرکز که یک مرکز هوشمند و مبتنی بر سامانه‌های برخط است. از طریق این مرکز می‌توانیم سامانه‌های برخط را که حدود 110 سامانه است، در حوزه‌های مختلف جمعیت تجمیع کنیم. در حوزه‌های مختلف منابع انسانی و عملکردی و تجهیزات و امکانات را مدام رصد می‌کنیم و از بین آنها شاخص‌هایی را استخراج خواهیم کرد. مناسب با آنها نیز یک درگاه یا میز مجازی مدیریتی برای همه مدیران ایجاد می‌کنیم که اطلاعات لازم را برای شرایط عادی یا اضطراری در اختیارشان بگذارند تا در زمان مورد نیاز چه شرایط اضطراری و چه عادی، اگر نیاز به تصمیم‌گیری باشد، در دو حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بتوانند تصمیم‌گیری کنند.»
او ادامه داد: «مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی جمعیت هلال‌احمر که طرح‌ریزی آن از سال ۱۴۰۱ آغاز شد، اکنون در فضایی به مساحت ۵۰۰ مترمربع احداث شده و از نظر استحکام سازه اصلی، استانداردهای لازم در پدافند غیرعامل را کسب کرده است. راه‌اندازی مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی، براساس تجربه موفق هلال‌احمر در راه‌اندازی مراکز عملیات اضطراری (EOC) انجام شده که مرکزی جامع، مجهز و به‌روز است و با تجمیع همه امکانات و دستورالعمل‌های اضطراری و تجربه‌های مدیریتی برای مواجهه با شرایط عادی و اضطراری، عملا یک (EOC) جامع و دائم برای کشور و برای رصد تمامی رخدادها و فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در همه حوزه‌ها ایجاد شده است.»
مرادی‌پور در ادامه صحبت‌هایش به دو بخش بحران و پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: «این مرکز در سطح ملی فعالیت و مدیریت می‌کند و در بخش بحران، مثل طوفان، سیل و زلزله در سطح ملی و بین‌المللی بررسی می‌کند تا تصمیم‌ درستی گرفته شود. در بحث پدافند غیرعامل نیز مخاطرات انسان‌ساز و حملات نظامی تروریستی را بررسی خواهد کرد. مخصوصا در این ایام که باید این آمادگی ایجاد شود. این مرکز در آن شرایط بحرانی هم تصمیم‌گیری‌های راهبردی انجام می‌دهد. مدیران جمع می‌شوند و با دریافت بهترین و کامل‌ترین اطلاعات، در کمترین زمان ممکن تصمیم درست را برای مدیریت این بحران‌ها می‌گیرند. در شرایط عادی هم فعالیت‌های هلال‌احمر که در حوزه انسان‌دوستانه و بشردوستانه صورت می‌گیرد، برای اینکه با برنامه‌های راهبردی خودشان همگام باشد، این مرکز عملکردها را بررسی می‌کند و گزارش‌هایش را در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا مدیران متوجه شوند که کدام بخش‌ها نیاز به بازنگری دارد. در واقع این مرکز تمام سامانه‌ها را مدیریت کرده و در اختیار مدیران قرار می‌دهد. در حال حاضر نیز در بحث نرم‌افزاری در حال به‌روزرسانی هستیم و در زمینه هوشمند نیز باید خیلی کار کنیم، چراکه تاکید دکتر کولیوند نیز در این زمینه است.»

نظر شما