شناسهٔ خبر: 66610208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو انجمن داروسازان اصفهان: عرضه اینترنتی دارو، تخصص محور باشد

اصفهان - ایرنا - عضو هیات مدیره انجمن داروسازان استان اصفهان گفت: لازم است عرضه دارو از طریق اینترنت، «داروخانه محور» و بصورت تخصصی باشد تا منافع بیماران و نظام سلامت کشور به خوبی حفظ شود.

صاحب‌خبر -

عباس یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروزه با پیشرفت فناوری‌ها ناچار به استفاده از آن در بخش های مختلف هستیم که عرضه دارو نیز از این موضوع مستثنی نخواهد بود.

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه «عرضه و حمل دارو از طریق سکوهای اینترنتی» در سالجاری، اظهار کرد: مسائل مختلفی مانند امنیت اطلاعات، ضمانت‌نامه های قانونی، یکپارچگی سامانه های اینترنتی و تخصص محوری در این زمینه باید در اولویت باشد.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی اصفهان با اشاره به سامانه هایی مانند «سیب» و «تی‌تک»، اضافه کرد: با ادغام کردن این سامانه ها و همچنین نسخه‌های الکترونیک می‌توان این موضوع را ساماندهی کرد و نیازی به ورود سکوهای اینترنتیِ غیر تخصصی نیست.

یوسفی با بیان اینکه سامانه مورد نیاز برای اجرای این آیین‌نامه می تواند از طریق وزارت بهداشت ایجاد شود، گفت: همه داروخانه ها در این طرح می توانند به یک شبکه توزیع متصل شوند تا دارو با روش های مطمئن و استاندارد به بیماران تحویل داده شود.

وی با تاکید بر لزوم تدوین و تصویب قوانین مورد نیاز در این بخش و متناسب با منفعت سلامت جامعه، تصریح کرد: آیین‌نامه عرضه و حمل دارو از طریق سکوهای اینترنتی ایرادهایی دارد و لازم است مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

یوسفی همچنین به برخی تخلف ها در بستر اینترنت مانند تبلیغ دارو یا فروش داروهای با شرایط خاص بدون نسخه، افزود: اگر داروخانه ای این تخلف ها را انجام دهد پلمب می شود اما برخورد جدی با این قبیل تخلف ها در فضای مجازی صورت نگرفته است و دوگانگی در این زمینه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه بیمه ها اصرار دارند که داروخانه ها مکلف و موظف به احراز هویت در هنگام فروش دارو هستند اما اینکه چگونه این کار توسط سکوهای اینترنتی انجام می شود، جای سوال دارد.

وی با اشاره به اینکه سکوهای اینترنتی، «فروش محور» هستند، گفت: این قبیل سکوها با موضوع‌های مختلف از دیدگاه ضرر و فایده برخورد می‌کنند اما اگر این کار بصورت داروخانه محور باشد مسیری مستقیم برای ارائه خدمات و محصولات بدون هر گونه واسطه غیر تخصصی خواهد داشت و سلامت بیمار در این مسیر در اولویت است.

یوسفی با تاکید بر اینکه هدف اصلی سرمایه گذاری در هر جامعه ای باید ایجاد رفاه اجتماعی، ارتقای سلامت، امنیت، امید و اعتماد و هدف اصلی فناوری نیز، سرعت‌بخشی و تسهیل این امور باشد، افزود: پرسش هایی در این زمینه وجود دارد که آیا تاکنون سکوهای اینترنتی به این شکل عمل کرده اند و فعالیت آنها در طرح عرضه و حمل دارو باعث افزایش امنیت شغلی شاغلان در داروخانه ها و اطلاعات بیماران خواهد شد.

وی با بیان اینکه دارو یک کالای راهبردی (استراتژیک) است و مقررات خاصی برای آن وجود دارد، افزود: در مورد عرضه دارو توسط برخی سکوهای اینترنتی تجارت محور، شاهد مقررات زُدایی هستیم که لازم است در این زمینه تدابیر لازم صورت گیرد تا از بروز معضلاتی مانند برخی سوء استفاده‌ها، کمبود دارویی کاذب و التهاب‌آفرینی جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، آیین‌نامه «عرضه و حمل دارو از طریق سکوهای اینترنتی» اردیبهشت امسال ابلاغ شد و به‌صورت آزمایشی اجرایی می‌شود؛ به گفته مسوولان وزارت بهداشت، فعالیت سکوهای اینترنتی تنها در حوزه حمل دارو و با نظارت سازمان غذا و دارو خواهد بود.

حدود یکهزار داروخانه و ۱۸ کارخانه داروسازی در استان اصفهان وجود دارد.

نظر شما