شناسهٔ خبر: 66610100 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

«چالش هسته‌ای» در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد؛

با روایت ناقص و غلط تاریخ، در میان افکار عمومی بازنده خواهیم بود

مجموعه شش‌جلدی «چالش هسته‌ای» به قلم سید محمود نبویان، منتشرشده در انتشارات ایران، شنبه 22 اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سید محمود نبویان در خصوص اقدامات و مطالعات برای تدوین این مجموعه گفت: در جریان نوشتن این کتاب، نزدیک به چهل جلسه نزد متخصصان رفتم و پای حرف‌هایشان نشستم. همچنین با اعضای تیم مذاکراتی همچون سعید جلیلی و دوستان ایشان گفتگو کردم و روایت این گروه را گرفتم. از سوی دیگر، با دکتر ظریف و آقایان عراقچی و صالحی و تخت‌روانچی که اعضای اصلی تیم مذاکرات بودند، ده تا پانزده جلسه گفتگو کردم. نزدیک هزار ساعت برای مطالعه متن برجام وقت گذاشتم تا چیزی خلافش نقل نشود. سایت هسته‌ای اراک را طی بازدیدهای میدانی دیدم.

نبویان درباره محتوای جلد اول این مجموعه افزود: در جلد یک، پرونده هسته‌ای را از پیش از انقلاب تا زمان ورودش به ایران و اینکه چه کشورهایی در این خصوص دخیل بوده‌اند مرور کرده و اهداف کشور را برای این اقدام توضیح داده‌ایم. بعد از انقلاب تا سال ۸۲، صنعت هسته‌ای تقریباً راکد بود و از این سال به آرامی در حال احیا بود. بنابراین، از سال ۸۲ تا ۸۴ آغاز مذاکرات هسته‌ای به دست آقایان روحانی و ظریف بررسی شده و توافقات سعدآباد و … نیز یادآوری شده است.

وی درباره جلد دوم بیان کرد: این جلد شامل وقایع از سال ۸۴ تا ۸۶ و مذاکرات با مدیریت دکتر لاریجانی و از ۸۶ تا ۹۲ با مدیریت دکتر جلیلی است و این مذاکرات و عقب‌نشینی‌ها و دستاوردها طی این مدت بررسی شده است. جلد سه نیز اتفاقات سال ۹۲ با سردمداری آقایان روحانی و ظریف و توافقات ژنو و لوزان تحلیل شده است.

سید محمود نبویان گفت: ۲۳ تیر برجام امضا شد و جلد چهار شامل بررسی برجام و تعهدات است. جلد ۵ نیز انجام تعهدات از سمت ایران و حذف تحریم‌ها از جانب آژانس بررسی شده و در جلد ششم خلاصه‌ای از چهار جلد اول ارائه شده است.

محکومیت ملت‌ها به دلیل خلاء روایت دقیق از تاریخ

سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، در خصوص این مجموعه گفت: وقتی این کتاب‌ها به دست من رسید، فکر کردم صرفاً کتابی سیاسی است؛ اما وقتی جلد یک را خواندم، ترغیب به مطالعه ادامه جلدها شدم.

او در خصوص تحریف تاریخ ابراز کرد: تاریخ و روایت تاریخ متاسفانه همیشه دستخوش تحریف می‌شود. گاهی اوقات ملتی به دلیل نبود روایتی دقیق از تاریخ محکوم می‌شود. تاریخ ما از سال ۷۹ تا کنون با مسئله هسته‌ای گره خورده و جهان در این دوره تاریخی ما را تحت فشار قرار داده است. اگر برای نسل آینده روایت درستی ارائه نشود، آن نسل ما را محکوم کرده و مقصر می‌دانند. این کتاب مخصوصاً، جلدهای دو و سه و چهار که شامل مبانی علمی بوده و دارای نکات مربوط به مسائل تاریخی است، جلدهای پرمحتوایی است.

او در خصوص اهمیت افکار عمومی بیان کرد: ما تحت فشار جهان هستیم و اولین قدم در این خصوص این است که بتوانیم افکار عمومی داخل کشور را درباره مسائل هسته‌ای روشن کنیم.

وی افزود: اولین کشوری که از بمب اتم استفاده کرد، آمریکا بود و نزدیک به ۱۴۰ هزار نفر را در ژاپن به قتل رساند؛ در عین حال، این کشور به دو نتیجه رسید. برای خودش به این نتیجه رسید که به یک سلاح بزرگ بازدارنده دسترسی یافته و برای جهان نیز به این نتیجه رسید که اجازه دستیابی دیگر کشورها را به این سلاح ندهد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی بر روایت درست تاریخ گفت: اگر درست روایت نکنیم، در خارج از کشور و داخل آن بازنده افکار عمومی خواهیم بود. تحلیلی که در این کتاب‌ها ارائه شده، به جوانان و مردم کمک می‌کند که با واقعیات برجام آشنا شوند.

آقامیری در پایان افزود: این کار سنگین وظیفه مراکز علمی و دانشگاه‌ها بوده؛ اما دسترسی به اطلاعاتش در اختیار مراکزی همچون مجلس بوده که نبویان این کار را صورت داده است.

نظر شما