شناسهٔ خبر: 66609947 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سیل مرگبار در افغانستان؛ «از هشتگ بغلان را دریابید تا همبستگی سازمان ملل و کشورهای جهان» / گزارش شفقنا افغانستان

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان سیل مرگبار در استان بغلان در شمال شرق افغانستان، واکنش های گسترده شهروندان، چهره های سیاسی، فرهنگی و ورزشی، مقام های سازمان ملل متحد و کشورهای مختلف جهان را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، برنامه جهان غذا اعلام کرده است که براثر سیل در بغلان بیش از 300 نفر جان باخته اند و بیش از هزار خانه ویران شده است.

طالبان تا اکنون آمار دقیقی از تلفات و خسارات سیل در این استان ارائه نکرده اند. جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طالبان دیروز در یک پیام ویدیویی، جان باختگان سیل در چند استان افغانستان، به شمول بغلان را 85 نفر اعلام کرد و گفت که 100 نفر دیگر زخمی شده اند.

اما رعنا دراز، مسئول ارتباط برنامه جهانی غذا در آخرین ساعات روز گذشته به خبرگزاری فرانسه گفته است که براثر سیل در بغلان، 311 نفر جان باخته اند، 2011 خانه ویران شده و 2800 خانه دیگر آسیب دیده است.

سیل در استان های مختلف دیگر افغانستان نیز تلفات و خسارات شدید برجای گذاشته است، از جمله در استان تخار، دیگر استان شمال شرق افغانستان جان بیش از 20 نفر را گرفته است.

«هشتگ بغلان را دریابید»

ویرانی و تلفات گسترده سیل در بغلان باعث شده است که موجی از همدردی مردمی در شبکه های اجتماعی با ساکنان این استان شکل گیرد.

کاربران شبکه های اجتماعی با توجه وضعیت ناگوار سیل زدگان در بغلان، با راه اندازی کازاری با عنوان «#بغلان_را_دریابید» خواستار کمک و همکاری مردمی با مردم بغلان شده اند.

راضیه دانش، یکی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس نوشته است:«سطح آسیب و تلفات بغلان بالاست و هر لحظه بیشتر هم می‌شود. دولت مسئول نداریم، نهادها و آژانس‌های بین‌المللی کمک‌رسان در افغانستان عمدتا غیرفعال هستند، غیر از اینکه خودمان گروه‌های امدادرسان و جمع‌آوری کمک ترتیب دهیم راهی نداریم.»

یار محمد باقری، یک کاربر دیگر در ایکس نوشته است: «مردمی که گرفتار بلایای تروریسم، فقر و سلطه سیاه طالب اند، بلایای طبیعی هم اضافه شده و رنج ها ی زندگی شان را مضاعف کرده است. هرکسی به حکم وجدان انسانی و به میزان وسع خویش می باید به یاری آسیب دیدگان بشتابد.»

شماری دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی نیز با استفاده از این هشتگ، خواستار همکاری مردمی با سیل زدگان در بغلان شده است.

همزمان با این، نحوه برخورد طالبان با سیل زدگان نیز باعث انتقادات گسترده شده است. در ویدیویی که در شبکه های اجتماعی نشر شده، دیده می شود که شماری از عضای هیأت اعزامی طالبان به بغلان با مناطق سیل زده ناآشنا هستند و حتی برای همکاری با سیل زدگان حاضر نمی شوند که از موتر خود پایین شوند.

این ویدیو به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی دست به دست شده و افراد طالبان متهم برخورد متبکرانه با سیل زدگان درمانده شده اند.

«همبستگی سازمان ملل و کشورها با سیل زدگان»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به سیل در بغلان واکنش نشان داده است و گفته است که از تلفات آن «غمگین» شده است.

آقای گوترش با مردم افغانستان همبستگی خود را اعلام کرده و به خانواده های قربانیان تسلیت گفته و به مجروحان، آرزوی بهبودی عاجل کرده است.

او گفته است که نهادهای سازمان ملل متحد و شرکای آنها در هماهنگی با طالبان، در حال بررسی نیازها و ارائه کمک های  اضطراری فوری هستند.

وزارت های خارجه پاکستان و ازبیکستان نیز با نشر پیام های با سیل زدگان در بغلان ابراز همدردی کرده است و گفته اند که در این زمان دشوار، همبستگی خود را با مردم افغانستان اعلام می کنند.

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان، سفارت جاپان، سفارت ترکیه و کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان نیز با خانواده های قربانیان سیل در بغلان ابراز همدردی کرده اند.

کنسولگری ایران در شهر مزارشریف، در شمال افغانستان نیز با نشر پیامی، با مردم افغانستان و خانواده های قربانیان سیل در این کشور، ابراز همدردی کرده است.

در پیام این کنسولگری آمده است: «سرکنسولگری ایران در مزار شریف مراتب همدردی و تسلیت عمیق خود را از تلفات جانی و خسارات مادی ناشی از سیلاب‌های اخیر در مناطق شمالی افغانستان ازجمله تخار و بغلان ابراز می‎‌کند.»

«واکنش گروه ها و چهره های سیاسی»

گروه های و چهره های سیاسی افغانستان نیز به سیل در بغلان واکنش گسترده نشان داده اند و خواستار کمک به خانواده آسیب دیده شده اند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان با نشر پیامی، از مردم، سازمان های بین المللی و تاجران خواسته است که به یاری سیل زدگان در بخش های مختلف کشور، به ویژه بغلان بشتابند و به آنان کمک کنند.

در اعلامیه این جبهه آمده است: «فقدان دولت مسئول، پاسخگو و متعهد به منافع مردم، بلای جان هموطنان مان شده و باعث خسارات بیشتر جانی و مالی بر اثر حوادث طبیعی گردیده است. ناکارآمدی در رسیدگی به آسیب‌دیدگان، به درد و رنج مردم آفت‌زده افزوده است. در این روزهای سخت، مردم نیازمند انواع کمک‌های اولیه و حیاتی هستند و شرایط نابسامان افغانستان، کار برای سازمان‌های امدادرسان و خیریه را نیز دشوارتر ساخته است.»

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان نیز با نشر یک اعلامیه گفته است که «این حوادث ویرانگر و وحشتناک در حالی واقع شده است که با تاسف کشور در خلاء دولت مشروع و پاسخگو و فقدان مدیریت درست به سر می‌برد. کشتار، شکنجه، دستگیری، اختطاف، ستم و اجحاف گروه جاهل و بدوی موجود امان مردم مظلوم و بی‌دفاع افغانستان را بریده است و اکنون حوادث دردناک طبیعی نیز مزیدی بر رنج‌های بی‌شمار آنان شده است.»

این شورای از کشورهای جهان، نهادهای بین‌المللی، تاجران، خیّرین و مهاجرین خارج از افغانستان تقاضا کرده است که از هر طریقی که ممکن است به یاری آسیب دیدگان سیلاب و بارندگی در استان مختلف کشور بشتابند و بدین ترتیب بخشی از آلام مردم آسیب دیده و متضرر را کاهش دهند.

عبداللطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان نوشته است: «زود تر برای کدام غم، برای کدام فاجعه و مصیبت تسلیت بگوییم. ظلم و ستم به دست طالبان، فقر و بیچارگی ای که روزانه از مردم ما قربانی می‌گیرد، برای شب تاری که افق‌اش هنوز روشن نیست؟ این جا دیگر جهنمی برپا شده است و جایی برای شادمانی باقی نمانده است. باید به خود و به همه تسلیت بگوییم. به سیلاب زده‌های بغلان، تخار، بدخشان و همه مصیبت زدگان میهن!»

«اعلام کمک های اضطراری و کارازر جمع آوری کمک»

شماری از تاجران، ورزشکاران و شهروندان افغانستان در واکنش به سیل ویرانگر در بغلان، کمک های اضطراری به سیل زدگان اعلام کرده اند و یا کازارهای جمع آوری کمک راه اندازی کرده اند.

میرویس عزیزی، تاجر شناخته شده افغانستان اعلام کرده است که از طریق بنیاد خود به ارزش 50 میلیون افغانی برای سیل زدگان در بغلان کمک می کند.

راشد خان آرمان، ستاره تیم کریکت افغانستان اعلام کرده است که یک برنامه ویژه برای جمع آوری کمک به سیل زدگان راه اندازی کرده است.

او در ایکس نوشته است: «با تاثرعمیق، از تأثیر مخرب ناشی از سیل شدید اخیر در بغلان و سایر استان‌های افغانستان مطلع شدم. متعهدم که تمام تلاشم را برای کمک به آسیب‌پذیرترین افغان‌های آسیب دیده انجام دهم.»

شماری از شهروندان افغانستان در بخش های مختلف این کشور نیز اعلام کرده اند با سیل زدگان بغلان کمک می کنند و تلاش برای جمع آوری کمک را آغاز کرده اند.

برخی از شهروندان افغانستان نیز از طریق کازارهای آنلاین، از مردم خواسته اند که به سیل زدگان در بغلان و سایر بخش های کشور کمک کنند.

موج همدردی مردم با سیل زدگان در بغلان در حال گسترش است، اما به همان اندازه انتقادها از ناکارآمدی مدیریتی طالبان و حتی کارشکنی این گروه در حال افزایش است.

نظر شما