شناسهٔ خبر: 66596496 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

خشم طبیعت در افغانستان؛ «سیلاب های ویرانگر و درماندگی مردم» /گزارش شفقنا افغانستان

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان –  بارندگی شدید و سرایزشدن سیلاب در دو روز اخیر در استان های مختلف افغانستان تلفات و خسارات سنگین برجا گذاشته و صدها نفر را آواره و درمانده کرده است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، تنها در استان بغلان در شمال افغانستان، سرازیر شدن سیلاب در مرکز و چند شهرستان این استان، دستکم جان 80 نفر را گرفته و بیش از 100 نفر دیگر را زخمی کرده است.

مسئولان مبارزه با حوادث طالبان می گویند که آمار تلفات این سیل ویرانگر، ابتدایی است و احتمال افزایش آن وجود دارد.

سرازیر شدن سیلاب در استان های تخار، سمنگان، بدخشان، غور، فراه و هرات نیز تلفاتی برجای گذاشته است، اما هنوز آمار دقیقی از شمار تلفات اعلام نشده است.

بر اساس آمارهای منابع محلی، سیلاب در تخار جان 9 نفر را گرفته، در سمنگان جان دو نفر را و در بدخشان جان یک نفر را گرفته است.

در استان شیعه نشین غور در مرکز افغانستان نیز گزارش شده است که سرازیر شدن سیلاب، ویرانی گسترده برجای گذاشته است و دستکم باعث مفقود شدن یک نفر در شهرستان «چهارسده» این استان شده است.

ماه گذشته نیز وزارت مبارزه با حوادث طالبان اعلام کرد که دستکم بیش از 100 نفر براثر سیلاب در استان های مختلف این کشور جان باخته اند.

«تخریب خانه ها و بی خانمانی مردم»

سرازیر شدن سیلاب در استان های مختلف افغانستان، صدها خانه را تخریب رکرده و باعث بی خانمانی و آوارگی هزاران نفر شده است.

در استان بغلان در شمال افغانستان که شاهد مرگبارترین و ویرانگرترین سیلاب بوده است، تنها 500 خانه در شهرستان «بغلان مرکز» تخریب و ساکنان آن آواره و بی پناه شده اند. صدها خانه دیگر در شهر پلخمری مرکز استان بغلان و شهرستان «برکه» آن نیز تخریب شده است.

اداره مبارزه با حوادث طالبان در بدخشان نیز اعلام کرده است که سرازیر شدن سیلاب در شهرستان های تشکان، وردوج، یاوان، کوهستان، تگاب و کشم ویرانی گسترده و خسارات هنگفت مالی برجای گذاشته است.

محمد اکرم اکبری، رئیس این اداره گفته است که تنها در شهرستان تشکان این استان، براثر سرازیر شدن سیلاب  ۲۰۰ منزل مسکونی، ۵۰ پل و پلچک، ۳۰ بند برق، پنج محراب مسجد و یک باب مدرسه تخریب و دو هزار رأس دام  تلف شده است.

در استان سمنگان نیز سیلاب 300  خانه مسکونی، صد جریب زمین زراعتی، ده‌ها باغ و ۱۰ بند برق را تخریب کرده است.

در استان غور در مرکز افغانستان، سرازیر شدن سیلاب در شهرستان «چهارسده» 50 خانه را زیر آب برده، 50 رأس دام را تلف کرده و ده ها خانواده را بی خانمان کرده است.

هفته گذشته نیز سرازیر شدن سیلاب در شهرستان «مرغاب» استان غور، 562  خانه مسکونی را ویران کرد و باعث آوارگی و بی خانمانی یک هزار و 73 خانواده شد. سیلاب در این شهرستان باعث مسدن شدن مسیر رودخانه «مرغاب» و بالا آمدن سطح آب شده بود و باعث شد که بسیاری از خانواده از ترس گیرافتادن در آب، به کوه ها پناه ببرند.

«ناتوانی و مدیریت ضعیف طالبان»

ساکنان بسیاری از مناطق سیل زده در استان های مختلف افغانستان، از ضعف مدیریتی و «بی توجهی» طالبان شکایت می کنند.

منابع محلی در استان بغلان گفته اند که مردم ساعت ها در سیل گیرمانده بودند، اما از طالبان خبری نبود و از سوی این گروه هیچ تیم امداد برای نجات آنها اعزام نشد.

در استان های غور، بدخشان و تخار نیز ساکنان محل از ضعف مدیریتی طالبان در رسیدگی به سیلاب زدگان شکایت کرده اند و گفته اند که مدیریت ضعیف مسئولان این گروه باعث شده است که شمار تلفات و خسارات سیلاب افزایش یابد.

در عین حال، مسئولان محلی طالبان در استان های مختلف ادعا کرده اند که تیم های نجات و امداد را به مناطق سیل زده فرستاده اند و در تلاش هستند که به مردم کمک کنند.

مسئولان طالبان با اشاره با حجم عظیم ویرانی سیلاب ها، خواستار کمک کشورها و سازمان های بین المللی برای رسیدگی به سیلاب زدگان در استان های مختلف این کشور شده اند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز در واکنش به این سیلاب ها گفته است که نیاز به کمک رسانی فوری است.

سیلاب های سال جاری در افغانستان «بی سابقه» دانسته می شود و گفته می شود که این کشور امسال به دلیل تغییرات اقلیمی، گرفتار سیلاب های ویرانگر شده است.

سازمان ملل متحد می گوید که افغانستان در میان ده کشوری است که شدیدترین آسیب را از تغییرات اقلیمی دیده است؛ در حالی که کمترین سهم در بروز آن دارد.

گزاشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای رسیدگی به پیامدهای تغییرات اقلیمی در افغانستان، خواستار برنامه ریزی بلندمدت از سوی طالبان و جامعه جهانی شده است.

نظر شما